" بانک مسکن " و ضرورت تحول در تسهیلات متقاضیان مسکن-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» سید محمود فاطمی عقدا؛ معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی

" بانک مسکن " و ضرورت تحول در تسهیلات متقاضیان مسکن

بانک مسکن به عنوان بانک عامل و تخصصی در بخش مسکن از محل تسهیلاتی که در حوزه ساخت و سازهای معمول، حوزه مسکن مهر و پروژه های عمرانی زیر ساختی حوزه مسکن که پرداخت کرده و در آن سرمایه‌گذاری شده است می تواند مبالغ برگشتی را به علاوه منابع درآمدی از محل مسکن یا در قالب مالیات به ساخت و ساز و تولید واحدهای ساخته شده اختصاص دهد تا به صورت وام تسهیلاتی برای ساخت به خریدار منتقل شود.
سید محمود فاطمی عقدا؛ معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 15
کد خبر: ۷۰۲۹۴

بانک مسکن و ضرورت تحول در تسهیلات متقاضیان مسکن

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از دغدغه های امروز بسیاری از شهروندان که مستاجران جامعه نامیده می شوند خانه دار شدن و خرید منزل مسکونی است. متاسفانه کاهش ارزش پول ملی و کاهش سقف درآمدی مردم و افزایش تورم در اقتصاد و بخش مسکن و بی توجهی دولت به ساخت و ساز مسکن منجر به از دست رفتن توانایی مردم در تامین و خرید مسکن و سرپناه شده است.


از سوی دیگر به دلیل تورم بالا در بخش مسکن، تسهیلات ارائه شده از سوی دولت و نظام بانکی برای خرید مسکن کفاف نیاز مردم را در بخش خرید مسکن و تامین سرپناه را نمی دهد. اما بانک مسکن به عنوان بانک عامل و تخصصی در بخش مسکن در ارائه منابع مالی مورد نیاز ساخت مسکن منابعی که در اختیار دارد از محل تسهیلاتی که در حوزه ساخت و سازهای معمول، حوزه مسکن مهر و پروژه های عمرانی زیر ساختی حوزه مسکن که پرداخت کرده و در آن سرمایه‌گذاری شده است می تواند مبالغ برگشتی را به علاوه منابع درآمدی از محل مسکن یا در قالب مالیات به ساخت و ساز و تولید واحدهای ساخته شده اختصاص دهد تا به صورت وام تسهیلاتی برای ساخت به خریدار منتقل شود. قطعا این رویه بهتر از اعطای وام خرید به متقاضیان وام مسکن است چرا که هرچه تقاضای بیشتری برای دریافت تسهیلات بیشتر شود علاوه بر اینکه اثر تورمی دارد، کفاف تقاضا را هم نمی دهد اما اگر بانک‌ها به خصوص بانک مسکن موظف شوند تا ۶۰، ۷۰ درصد هزینه ساخت را به عنوان تسهیلات اعطا کنند تا تسهیلات به خریدار منتقل شود، قطعا اثر خوبی به جا می گذارد و می تواند منجر به تکمیل واحد ها و ساخت و ساز مسکن شوند، ضمن اینکه آثار تورمی نیز در این بخش تاثیر چندانی به جانگذارد، همچنين هزینه‌ ی خواب سرمایه نیز به دنبال نداشته باشد، نهایتا ساخت و ساز مسکن ارزان تمام شده و زودتر به دست متقاضی می رسد .


اگر سیاست‌های دولت منجر به رونق توسعه ساخت و ساز در کشور شود قطعاً بخش خصوصی نیز مایل به حضور در بخش ساخت و ساز می شود چرا که بخش مسکن از نظر جذابیت سودآوری، اطمینان بالایی دارد لذا در صورت حمایت دولت سرمایه ها به این سمت حرکت می کنند، فقط به شرط اینکه دولت سیاست درستی را اعمال کند، سیاست های پایدار و باثباتی که بخش خصوصی وارد ساخت و ساز مسکن شود.


تردیدی نیست که بخش املاک از محل بازار سرمایه می تواند به راحتی تامین منابع کند، چرا که تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخگویی به نیاز کشور مساله ساده ای نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد. بازار مسکن بازار جذابی است که قطعاً با بستر سازی سرمایه‌ها به این سمت حرکت می‌کنند، با حرکت سرمایه ها به سمت بخش مسکن قیمت‌ها متعادل می‌شود، ضمن اینکه منجر به کاهش اثر تورمی می شود و منجر به کنترل آن می‌شود و قیمت تمام شده را نیز کاهش می دهد. به عبارت دیگر هر یک واحد مسکونی که عرضه می شود در کاهش قیمت تاثیر گذار است به این دلیل که از نیاز انباشته کم می‌کند، هنگامی که بخشی از تقاضا کاهش می یابد قطعاً شاهد آثار مثبت روند کاهشی در بازار خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده