به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به غیرحضوری شدن فرایند رجیستری تلفن همراه از فردا مسافرانی که قصد ورود تلفن همراه از خارج از کشور را دارند باید حتما در مبادی ورودی کشور نسبت به اظهار و ثبت اطلاعات خود و موبایل خود اقدام نمایند تا بتوانند شرایط رجیستری غیرحضوری موبایل از فردا را داشته باشند. اگر مسافران در مبادی ورودی کشور اطلاعات خود را ثبت نکنند نمی توانند از رجیستری غیرحضوری موبایل بهره مند شوند. در ادامه با ما همراه باشید در راهبرد معاصر تا صفر تا صد نحوه رجیستری غیرحضوری موبایل را به همراه آموزش تصویری و گام به گام نحوه رجیستری موبایل به صورت غیرحضوری را یاد بگیرید.
آنطور که معاون فنی گمرک ایران میگوید، با غیرحضوری شدن رجیستری گوشی تلفن همراه از اول دی، مسافران باید توجه داشته باشند که در صورت عدم اظهار و ثبت اطلاعات در مبادی ورودی، دیگر امکان ادامه فرایند غیرحضوری رجیستری در سامانه را نخواهند داشت.
مکاتبه اخیر گمرک ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد تبعات رجیستری حضوری، آن هم در شرایط کرونایی موجود موجب شد طی مذاکرات صورت گرفته، روال رجیستری گوشی در مبادی ورودی تغییر کند.
در ۱۲ مهر امسال بر اساس ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی، قرار شد هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع شود و اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شود.
اما طولی نکشید که تشکیل صف های طولانی و چند ساعته موجب تعلل بسیار مسافران در سالن های ورودی شد که نه تنها موجب ایجاد خطر برای مسافران، بلکه کارکنان گمرک با توجه به محدودیت های موجود شد.
در نهایت گمرک ایران طی نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در راستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل ، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.
بر این اساس، شرایط رجیستری دوباره تغییر کرد و غیرحضوری شد؛ به طوری که تمامی فرایندی که مسافر در سالن ورودی گمرک برای اظهار و ثبت اطلاعات اولیه انجام می دهد، کمتر از یک دقیقه زمان بر بوده و مابقی، غیرحضوری انجام می شود.
درآستانه غیرحضوری شدن رجیستری گوشی تلفن همراه، مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - در گفت و گویی با ایسنا، جزئیات این جریان را تشریح کرده است.
ارونقی با اشاره به اینکه در نتیجه مذاکرات صورت گرفته بخشنامه قبلی در خصوص چگونگی انجام فرایند رجیستری گوشی همراه مسافر ورودی لغو و شیوه نامه جدید به گمرکات اجرایی ابلاغ شده و از اول دی ماه اجرایی می شود، در این رابطه توضیح داد: از فردا (دوشنبه)، ثبت اطلاعات مسافر و مشخصات گوشی تلفن های همراه در بدو ورود و قبل از خروج از سالن مسافری پس از اظهار گوشی از سوی مسافر و رویت آن توسط متصدیان گمرکات اجرایی و ثبت اطلاعات آن از طریق بارکد خوان انجام می شود. بعد از این مرحله ، انجام ادامه فرایند رجیستری گوشی های مسافری وارده به صورت غیرحضوری بوده و طی یک ماه از تاریخ ورود و در سامانه "EPL" از سوی مسافر انجام می شود.
وی با بیان این که مسافر دارای گوشی تلفن همراه نو، باید در بدو ورود نسبت به تکمیل و تحویل اظهار نامه مسافری به ارزیابان سالن ورودی اقدام کند، افزود: باید مشخصات مسافر و گوشی همراه فرد به ویژه "IMEI" تلفن همراه، در اظهارنامه ذکر شده باشد و قبل از خروج از سالن مسافری تحویل تا مراحل ثبت اطلاعات در بارکدخوان توسط گمرک انجام شود.
معاون فنی گمرک تاکید کرد: مسافران دارای گوشی تلفن همراه باید توجه داشته باشند در صورت عدم اظهار و ارائه اطلاعات خود و گوشی همراه به گمرک در بدو ورود و خارج شدن از سالن مسافری به دلیل به وجود محدودیت های سیستمی دیگر امکان ادامه فرایند رجیستری در بستر سامانه EPL وجود ندارد.
ارونقی همچنین در مورد مسافرانی که موفق به انجام رجیستری نشده اند، یادآور شد: آن دسته از مسافرین ورودی به کشور از تاریخ ۱۲ تیر ماه تا اول دی ماه که بنا به دلایل مختلف موفق به انجام رجیستری گوشی تلفن همراه خود نشده اند می توانند از طریق سامانه مورد نظر و بدون حضور فیزیکی در گمرک اجرایی نسبت به انجام فرایند رجیستری به صورت غیر حضوری (اینترنتی) و از طریق سامانه اقدام کنند.
این مقام مسئول در گمرک ایران در رابطه با سامانه EPL توضیح داد: این سامانه رجیستری به سامانه گذرنامه ناجا متصل است و چنانچه مسافرین ورودی در بازه زمانی مورد نظر وارد کشور نشده و یا اساسا مسافر نبوده باشند امکان رجیستری گوشی این افراد وجود نخواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به راه اندازی مجدد سامانه EPL در بستر اینترنتی استفاده از سامانه مرچنت (سامانه قبلی برای رجیستری) برای مسافرین ورودی دارای گوشی تلفن همراه میسر نیست.
با توجه به لزوم رجیستری گوشی های تلفن همراه و با توجه به اینکه در اوج شیوع کرونا قرار دادیم لازم است تا نحوه رجیستری گوشی غیرحضوری را یاد بگیریم تا از هرگونه تردد غیر ضروری جلوگیری شود. در ادامه با راهبرد معاصر همراه باشید تا نحوه رجیستری گوشی غیرحضوری را گام به گام برایتان توضیح دهیم.
ارونقی معاون فنی گمرک ایران گفت: با کمترین تشریفات مسافرین می توانند از منازل خود گوشی های وارداتی خود را فعال کنند.
معاون فنی گمرک ایران گفت: بر این اساس از ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز خواست که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در دراستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظاممند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید -۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.
معاون فنی گمرک ایران گفت: گوشی تلفن همراه توسط ارزیاب گمرک رویت و به واسطه بارکدخوان شماره IMEI و بارکد پاسپورت در سیستم درج خواهد شد و بعد از ثبت مشخصات گوشی و احراز مسافر در مبادی ورودی، فرد یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه گمرک (EPL) ادامه فرایند رجیستری را انجام دهد.
طرح رجیستری گوشی با سرعت خوبی گسترش یافته و در حال حاضر تمام برندهای موبایل موجود در بازار را تحت پوشش خود قرار داده است. طبق این طرح باید تمام گوشیها حتما در سامانه همتا ثبت شده باشند و قانونی وارد کشور شوند. در غیر این صورت گوشی بعد از طی مدت زمان ۳۰ روزه از کار خواهد افتاد.
شرایط جدید رجیستری تلفن همراه مسافری اعلام شده و گمرگ ایران اعلام کرده اظهار مسافری تلفن همراه منوط به درج شماره سیم کارتی است که حداقل 20 روز از زمان فعالسازی آن گذشته باشد. این فعالسازی شامل صدور اولیه، IMSWAPS، انتقال مالکیت و … است.
همچنین ریجستری تلفن در تاریخ نهم مرداد ماه نیز در زیر سامانه دوراظهاری مسافری (رجیستری تلفن همراه) اعمال شده باشد.
در صورت بروز مشکل افراد میتوانند با شماره تلفن ۱۹۵ تماس حاصل کنند.
روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک میگوید که سال گذشته بیش از 3 میلیون تلفن همراه مسافری وارد کشور شده است که بعضی از این گوشیها به اسم افراد دیگر و به صورت خلاف وارد شده. لطیفی اظهار میکند که این قانون جدید یک لایحه دیگری برای راستیآزمایی و جلوگیری از سواستفادههای خاطیان است؛ به این صورت که سیمکارت باید از بیست روز قبل به نام فرد ثبت شده و در سایت همتا حق گمرکی آن هم پرداخت شود تا در ایران بتوانند از آن استفاده کنند.
او در ادامه تاکید میکند که این قانون باعث میشود تا از سواستفاده اطلاعات مسافران توسط خاطیان جلوگیری شده و آنها نتوانند از مزایای واردات بدون ثبت سفارش استفاده کنند. لطیفی میگوید که این قانون تنها برای مسافرانی که گوشی از خارج از کشور خریدهاند و قصد ورود آن به ایران را دارند، صدق میکند و اتباع خارجی نیز باید مانند روال پیشین در گمرک به صورت موقت گوشیهای خود را رجیستری کنند و تا زمان حضور در ایران بتوانند از آن استفاده کنند.
در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار میباشد. بهعنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه(IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه(IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.
در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفتهاید، متضرر اصلی خواهید بود.
لذا توصیه میگردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.
در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.
بسته به دستگاهی که خریداری کردهاید، کد فعال سازی به یکی از روشهای زیر در اختیار شما قرار میگیرد.
حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاههای نظارتی ارجاع داده و در سایتهای مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید.
هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه(IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.
جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.
از سه روش زیر میتوان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:
در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه میشود.
ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شمارهگیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.
در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.
در مرحله بعدی، باید شناسه(IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.
شناسه(IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شمارهگیری #06#*، قابل مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه(IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.
در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.
در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.
در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده میشود که در آن شناسه(IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.
درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده میشود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه(IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.
در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.
پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه(IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.
دقت داشته باشید شناسه(IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه(IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.
هرگونه عدم مطابقت بین شناسه(IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه(IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.
برای فعالسازی دستگاههای دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه(IMEI) یکی از اسلاتها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه(IMEI)، شناسه(IMEI) مربوط به اسلاتهای دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.
دستگاههایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بودهاند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و میتوانند از شبکههای اپراتوری بهصورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعالسازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.
مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نمودهاند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک به صورت حضوری پرداخت شود.
پس از ثبت حضوری دستگاه در گمرک، لازم است هزینه خدمات همتا نیز در سامانه همتا پرداخت شود.
پس از ارسال اطلاعات از گمرک به همتا، یک پیامک برای پرداخت مبلغ 3/074 تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیمکارت وارد شده در مرحله 4 ارسال میشود. در این مرحله میتوانید با کلیک بر روی لینک داخل پیامک یا ورود به پنل کاربری (کارتابل) خود در همتا هزینه مذکور را پرداخت و کد فعالسازی را دریافت کنید. در ادامه مراحل از طریق کارتابل آموزش داده میشود.
پس از ورود به کارتابل خود در سایت همتا به آدرس hamta.ntsw.ir، وارد بخش "اطلاعات ثبت مسافری" میشویم. سپس بر روی گزینه "کلیک کنید" در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک میکنیم.
در این مرحله وارد صفحه نمایش اطلاعات دستگاه خود میشوید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه "تایید و پرداخت" کلیک میکنیم. لازم به ذکر است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه هدایت میشوید.
در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارتهای بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد میکنیم و سپس بر روی گزینه "پرداخت" کلیک میکنیم.
در صورتی که با خطای "انجام تراکنش برای دارنده کارت امکان پذیر نمی باشد" مواجه شدید، به وسیله سایر کارتهای بانکی خود اقدام به پرداخت نمایید. خطاهای مربوط به این صفحه (صفحه درگاه پرداخت) مربوط به شبکه بانکی میباشد و میتوانید با تماس با بانک صادر کننده کارت خود مشکل را بررسی و رفع نمایید.
در صورتی که پرداخت با موفقیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت موفقیتآمیز همتا برگشت داده میشوید.
حال برای مشاهده کد فعالسازی دستگاه، بر روی گزینه "مشاهده کد فعالسازی دستگاه" کلیک میکنیم.
در این مرحله به صفحه "اطلاعات ثبت مسافری" برگشت داده میشوید و کد فعالسازی دستگاه برای شما نشان داده میشود. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره سیمکارتی که در مرحله 4 وارد کردهاید نیز ارسال میشود.
پس از مشاهده و دریافت کد فعالسازی، لازم است دستگاه را برای خود فعال کنید. برای اینکار آموزش فعالسازی دستگاه را مشاهده نمایید.
این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمیگردد.
سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشیهای دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام مینماید.
بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.
خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.