استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌‌های اطراف شهر تهران-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌‌های اطراف شهر تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، توضیحاتی درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌‌های اطراف شهر تهران ارائه داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 26
کد خبر: ۷۱۸۴۹

به گزارش راهبرد معاصر عیسی کلانتری  امروز در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر وارد می‌شود، حتما باید از گاز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از اینک نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم، گفت: شرایطی ایجاد شده که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی را رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

کلانتری همچنین از پیشنهاد جدید سازمان محیط زیست برای چگونگی استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف شهرهای بزرگ خبر داد و افزود: پیشنهاد دادیم که گازِ مورد نیاز کارخانجاتی که در نزدیکی شهرها قرار دارند، تأمین شود و فقط کارخانجات و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهرها دارند، از سوختِ مازوت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه استفاده از سوختِ مازوت در کشور افزایش یافته که این سوخت، حاوی ذرات گوگرد بسیاری است و آلودگی  هوار را نیز تشدید می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در گذشته مازوت صادر می‌شد اما در حال حاضر صادرات آن به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است اما در این شرایط هم مصرف نفت خامِ 25 درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانجات است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا اینکه اصلا از مازوت استفاده نکنند.

کلانتری هچنین یکی از منابع آلودگی هوای شهرهای بزرگ را خودروهای دیزلی و اتوبوس های فرسوده دانست و گفت: امروزه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان نیز به عاملی برای آلودگی هوای شهرها تبدیل شده که باید راهکارهایی برای آن با کمک دستگاه‌های دیگر پید کنیم.

وی تصریح کرد: همزمان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و در فصول سردِ سال، میزان مصرف مازوت در کارخانه‌های بزرگ و نیروگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به معضل ریزگردها اشاره و تأکید کرد: در سال‌های گذشته ریزگردها نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوای شهرها بودند اما طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، در سه سال اخیر ریزگرد با منشأ داخلی نداریم.

کلانتری همچنین به نقش آلودگی هوا در شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده،به طور متوسط هر یک واحد افزایش آلودگی هوا در متر مکعب، 1.5 درصد در میزان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یکی دیگر از منابع آلودگی هوای شهرهای کشور را استاندارد نبودن خودروهای گازوئیلی دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهد تردد خودروهایی در سطح شهرهای بزرگ کشور هستیم که برخی از آنها در جنگ جهانی دوم تولید شده‌اند و حداقل استانداردهای زیست‌محیطی را ندارند.

تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر