پایان مبهم گویی و کم نمایی در بودجه ۱۴۰۰-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

پایان مبهم گویی و کم نمایی در بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون تلفیق و رئیس کمیته منابع بودجه ۱۴۰۰،‌ از پایان دادن مجلس به مبهم‌گویی، شفاف نبودن و کم‌نمایی ارقام در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 14
کد خبر: ۷۴۰۸۵

به گزارش راهبرد معاصر سید شمس الدین حسینی به بررسی ابعاد بودجه سال آینده پرداخت و گفت: مجلس به مبهم گویی و عدم شفافیت در بودجه پایان می دهد.

 

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به اینکه مجلس یازدهم در تلاش برای کمک همه جانبه به دولت است، گفت: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را برای کمک به دولت با حفظ منطق مدیریتی و راهبردی در نوشتن بودجه ای با منابع و مصارف واقعی، قابل نظارت و قابل تحقق که بتواند اقتصاد کشور را ارتقا داده و وضع معیشتی مردم را بهتر کند به کار بسته اند.

 

سید شمس الدین حسینی افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ۲۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که ۹۳۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت است. لازم است اشاره کنم که هیچ یک از اعداد ۴۲۰۰ تومان، ۱۱۵۰۰ تومان و مانند اینها که در رسانه ها از طرف مقام های دولتی طرح می شود در بودجه نیامده و صرفا مصاحبه های مقام های دولتی درباره بودجه است، که برخلاف منطق بودجه نویسی است و با یک بودجه شفاف همراه با استانداردهای حکمرانی و حتی حسابداری روبرو نیستیم.

 

وی ادامه داد، به ظاهر بودجه سال آینده ۴۷ درصد رشد کرده است. اما بخشی از تبصره هایی که در لایحع بودجه وجود دارد در سقف بودجه لحاظ نشده است و این اعداد دقیق نیست. بند «و» تبصره ۱ که ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تسویه صندوق ها پیش بینی شده که باید به شکل سهام و سایر دارایی ها پرداخت شود. بند «ه» تبصره ۴ که ۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو از صندوق برای برداشت پیش بین شده است که جدای از ۷۵ هزار میلیارد تومان است و قرار است با دو برداشت از سهم صندوق به شکل برداشت از جریان ورودی و برداشت از خود صندوق انجام شود. این عدد یورویی هم در سقف بودجه نیامده است.

 

حسینی تاکید کرد، ما بخشی از اینها را شفاف خواهیم کرد و کارشناسان نباید بگویند مجلس بودجه دولت را افزایش داد، بلکه اعداد پنهان شده را با شفاف سازی در سقف بودجه منعکس می کنیم. دولت نتوانست پس از تقدیم لایحه بودجه مجوز بگیرد و رئیس جمهور به رهبری نامه نوشت و نتوانست برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اجازه دریافت کنند و رهبری مرقوم فرمودند که دولت برای ۱ میلیون بشکه سهم صندوق را به ۲۰ درصد کاهش می دهد و در ارقام بالا باید سهم صندوق ۳۸ درصد باشد. یعنی ۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو هم برداشت صورت نگیرد و سقف را افزایش ندهد که با اصلاح انجام شده بخش دیگری از بودجه شفاف می شود.

 

عضو کمیسیون تلفیق افزود، در جز ۴ بند «ب» تبصره ۱ موضوع عجیبی امده است، در صورت تغییر نرخ مورد استفاده در قانون به دولت اجازه داده می شود منابع درآمدی وصولی را به ردیف ۱۳۶ جدول شماره ۵ این قانون به نرخ معاملات الکترونیکی ETS واریز کند، منابع واریزی صرف سلامت می شود. دولت رقم محاسباتی خود را به طور ضمنی ۱۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته و در اینجا جمله مجهول بدون فاعل درنظر گرفته است که بعنوان درامد منظور کند که در لایحه ۱ ریال در قید شده است! این رقم یک ریالی مورد ادعا با نرخ کنونی معاملات الکترونیکی ETS یا همان نرخ بازار، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. شفاف شدن این اعداد است که سقف بودجه را افزایش می دهد، اما نه به آن معنی که توسط دولت و رسانه های آنها ادعا می شود. نباید در لایحه کم نمایی انجام شود بعد بگویند مجلس سقف بودجه را افزایش داده و این زیبنده نیست.

 

همشهری

ارسال نظر