چهره برجسته موسیقی ایران درگذشت+ علت فوت و بیوگرافی گلنوش خالقی-راهبرد معاصر

چهره برجسته موسیقی ایران درگذشت+ علت فوت و بیوگرافی گلنوش خالقی

گلنوش خالقی موسیقی‌دان، آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران در گذشت. در ادامه علت فوت گلنوش خالقی و بیوگرافی اش را مورد بررسی قرار می دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 16
کد خبر: ۷۷۷۲۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ گلنوش خالقی موسیقی‌دان، آهنگساز پیشکسوت و رهبر پیشین ارکستر ملی ایران دار فانی را وداع گفت. مرحون خالقی در  ۱۷ دی سال ۱۳۱۹ در تهران دیده به جهان گشود و از همان کودکی علاقه وافری به موسیقی داشت. در ادامه علت فوت خالقی، بیوگرافی گلنوش خالقی و آثار و سوابق کاری وی را بخوانید.گلنوش خالقی یکشنبه 26 بهمن در سن 80 سالگی درگذشت.

 

گلنوش خالقی (موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر) فرزند روح‌الله خالقی روز گذشته یکشنبه 26 بهمن‌ماه دار فانی را وداع گفت. این خبر را صفحه رسمی مراسم سال‌نوای موسیقی ایران منتشر کرده است. 

 

بیوگرافی گلنوش خالقی چهره برجسته موسیقی ایران

 

گلنوش خالقی، دی‌ماه سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۳۰ به هنرستان موسیقی ملی راه یافت و از محضر استادانی چون حسین صبا، جواد معروفی و مصطفی کمال پورتراب بهره برد. 

 

زنده‌یاد گلنوش خالقی پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی، با رتبه نخست به هنرستان عالی موسیقی وارد شد و تحت تعلیم امانوئل ملیک اصلانیان قرار گرفت. در ادامه پس از یک سال، دیپلم هنرستان عالی موسیقی را نیز با رتبه اول دریافت کرد و پس از آن به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد. 

 

ادامه تحصیل در اتریش

 

این هنرمند در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در آکادمی «موتزارتئوم سالزبورگ» به تحصیل در رشته «رهبری کر» مشغول شد و پس از ۳ سال به آمریکا مهاجرت کرد و در کالج اوبرلین (اوهایو) تحصیلات خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد. 

 

مهاجرت مجدد به امریکا در سال 58

 

او در سال ۱۳۵۳ به دعوت رادیو و تلویزیون ملی به ایران بازگشت و گروه «هم آوازان» را برای اجرای آثار کلاسیک ویژه گروه کر و ارکستر، بنا نهاد. گلنوش خالقی در سال ۱۳۵۸ مجددا به آمریکا مهاجرت و فعالیت‌های هنری خود را در «کانون دوستداران فرهنگ ایران» آغاز کرد.

و فعالیت‌های هنری خود را در «کانون دوستداران فرهنگ ایران» آغاز نمود. در سال ۱۳۶۴  ارکستر روح‌الله خالقی را در واشنگتن تاسیس کرد و آثار این موسیقیدان شهیر ایرانی را در آمریکا و کانادا به اجرا در آورد. او همچنین با رهبران معروف ارکستر از جمله هلموت ریلینگ، کارول توش و روبن گریگورین همکاری داشت.

 

گلنوش خالقی بسیاری از سال‌های عمر خود را صرف جمع‌آوری، بازسازی و اجرای آثار پدرش روح‌الله خالقی و دیگر استادان قدیمی موسیقی ایران و نیز آهنگسازی، تدریس و تحقیق درباره موسیقی ایرانی کرد. او در سال ۱۳۶۹ به ایران سفر کرد و قصد داشت به مناسبت بیست‌ و ‌پنجمین سالگرد درگذشت پدرش روح‌الله خالقی، برنامه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها برگزار نماید اما به او اجازه رهبری ارکستر داده نشد.

 

او در یک گفتگو در این ارتباط گفته بود، تجربیاتش برای دریافت مجوز اجرای این یادبود بیشتر شبیه یک کمدی بوده و صادرکننده مجوزها، دفترچه نُت را برعکس گرفته بود. به گلنوش خالقی مجوز اجرای دو قطعه «بهار عاشق» و «یار رمیده» با اشعار رهی معیری را ندادند و او قطعه «بهار عاشق» را با شعری از فریدون مشیری و «یار رمیده» را بدون کلام اجرا کرد.

 

 

گلنوش خالقی همچنین مجوز اجرای موسیقی را نیز به دلیل ممنوعیت فعالیت موسیقی برای زنان دریافت نکرد و از اجرای موسیقی تنها برای زنان نیز امتناع کرد.

 

در این هنگام به ضبط دو آلبوم موسیقی از آثار روح‌الله خالقی با عنوان «می ناب» با صدای کاوه دیلمی پرداخت و دوباره به آمریکا بازگشت. گلنوش خالقی در واشنگتن به آهنگسازی و آموزش پیانو مشغول بود.

 

عکس گلنوش خالقی موشیقی دان برجسته کشور

 

بیوگرافی گلنوش خالقی

 

علت فوت گلنوش خالقی

 

هنوز علت فوت گلنوش خالقی اعلام نشده است هرچند حتمالا گلنوش صادقی پیشکسوت موسیقی ایران به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

 

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار