هدف سفر وزیرخارجه قطر به تهران چه بود؟-راهبرد معاصر
سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

هدف سفر وزیرخارجه قطر به تهران چه بود؟

سیدرضا صدرالحسینی: قطری ها تلاش می کنند تا بین ایران و عربستان سعودی رابطه ای برقرار کنند و روابط بین ایران و کشورهای عربی منطقه را تعمیق دهند. به نظر می رسد قطری ها بر تعمیق ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند.
سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 17
کد خبر: ۷۷۸۵۷

هدف سفر وزیرخارجه قطر به تهران جه بود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی روز دوشنبه برای رایزنی های مسائل منطقه ای با همتای خود رایزنی و دیدار کرد. بهبود روابط با کشورهای همسایه یکی از مهمترین راهبردهای بین المللی و  منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که همواره توسط رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است. سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل و سیاسی دراین گفت و گو اهداف سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران را به اختصار توضیح داده است.

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل درباره چرایی سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران گفت: با توجه به اینکه عربستان سعودی عامل اصلی ایجاد اختلاف ها و شکاف های قابل توجهی بین کشورهای عربی منطقه با جمهوری اسلامی ایران بوده است وبرای کاهش روابط ایران با کشورهای منطقه فعالیت های گسترده ای را درسال های گذشته انجام داد تا اوامر نظام سلطه در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را به خوبی به منصه ظهور برساند به نظر می رسد برخی کشورهای منطقه از جمله قطر به دنبال ایجاد رابطه حسنه با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه ای برآمده اند.

 

وی دلایل اهمیت سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران را توضیح داد و گفت: در ارتباط با سفر وزیر خارجه قطر به ایران چند نکته حائز اهمیت است، ابتدا اینکه قطری ها تلاش می کنند تا بین ایران و عربستان سعودی رابطه ای برقرار کنند و روابط بین ایران و کشورهای عربی منطقه را تعمیق دهند. به نظر می رسد قطری ها بر تعمیق ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند.

 

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: ضمن اینکه قطری ها با اعزام وزیر خارجه خود به ایران پیش از این با مقامات سعودی نیز رایزنی هایی انجام داده اند. قطعا به دلیل روابط حسنه ای که بین دو کشور قطر و عربستان وجود دارد مطالب و موضوعات قبلتر با سعودی ها در میان گذاشته شده است.

 

وی درخصوص راهبرد جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: قطعا جمهوری اسلامی هم برای پایان دادن به ناامنی های احتمالی در منطقه و ایجاد صلح و ثبات سعی و تلاش بسیاری می کند که کمترین تنش را با کشورهای همسایه داشته باشد و معتقد است کشورهای همسایه باید با هم ارتباط دوستانه و همکاری نزدیکی داشته باشند و دیدگاه های آنها روز به روز بیشتر به هم نزدیک شود، لذا وزیر امور خارجه قطر حامل پیام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای عربی منطقه خواهد بود.

 

سیدرضا صدرالحسینی با رد شایعاتی مبنی بر صحبت درباره توافق با آمریکا نیز گفت: شایعات دیگری در این رابطه وجود دارد که تا کنون هیچ ادله ای برای تایید این شایعات که وزیر امور خارجه قطر حامل پیامی از دیگر کشورها برای جمهوری اسلامی است وجود ندارد، بنابراین این موضوع رد می شود و قابل تایید نیست، لذا مهمترین دلایل هدف سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران اسلامی افزایش همکاری و روابط بین کشورهای همسایه و کاهش تقابل ها و دوری جستن از هر گونه تنش احتمالی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار