به گزارش راهبرد معاصر؛ سومین مرحله از پیشفروش تارا و فروش فوری دناپلاس توربواتوماتیک از روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹ در سایت و سامانه فروش اینترنتی ایران خوردو آغاز شده است. امروز شنبه ۱۶ اسفند آخرین مهلت ثبت نام خودرو تارا ایران خودرو است. متقاضیان خوردو تارا در دو مدل دستی و اتوماتیک برای خرید آن به صورت پیش فروش با تحویل یکساله می توانند به آدرس اینترنتی https://esale.ikco.ir مراجعه کنند. لازم به ذکر است پیش فروش تارا ایران خوردو از روز چهارشنبه 13 اسفند 99 به مدت 4 روز ادامه دارد. امروز شنبه ۱۶ اسفند نیز چهارمین و آخرین روز ثبت نام طرح پیش فروش تارا ایران خودرو است. با توجه به استقبال و درخواست مشتریان، مرحله سوم طرح پیش فروش خودرو تارا ، محصول جدید ایران خودرو از فردا سیزدهم اسفند ماه به مدت چهار روز به اجرا گذاشته می شود.
در این طرح، خودرو تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه شده است و موعد تحویل این خودرو به ترتیب از مهرتا اسفند ( نوع دستی ) و بهمن و اسفند ( اتوماتیک ) سال آینده تعیین شده است.
در طرح پیش فروش مبلغ پیش پرداخت خودرو تارا با گیربکس دستی یک میلیارد و 435 میلیون ریال و با گیربکس اتوماتیک یک میلیارد و 925 میلیون ریال است . همچنین دراین طرح سود مشارکت و انصراف محاسبه نخواهد شد.
گروه صنعتی ایرانخودرو، همزمان با اجرای چهاردهمین مرحله از فروش فوقالعاده دو محصول خود، سومین مرحله از پیشفروش خودروی تازه وارد خودرو " تارا" را در دو مدل دستی و اتوماتیک به مرحله اجرا گذاشته است که براساس آن موعد تحویل تارا با گیربکس دستی، مهر الی اسفند ۱۴۰۰ و خودرو تارا با گیربکس اتوماتیک بهمن الی اسفند ماه ۱۴۰۰ خواهد بود. قیمت هر دو نوع این خودرو، مطابق با زمان قیمت خودرو در روز تحویل خواهد بود.
میزان پیشپرداخت لازم برای برندگان این مرحله از پیشفروش تارا به تفکیک نوع گیربکس به شرح زیر است:
طرح پیش فروش محصـولات ایـران خـودرو (بـا روش قرعـه کشـی) مطـابق جـدول ذیـل از روز چهارشنبه مورخ 13-12-99 شروع و تا پایان 16-12-99 ادامه خواهد داشت.
مطابق با بخشنامه شماره 4249 دریافت کد کاربري و کلمه عبور قبل از ثبت نام در سایت فروش اینترنتی از الزامـات ثبت نام میباشد. لذا بدیهی است در صورت عدم دریافت کد کاربري و کلمه عبور،امکان ثبت نام میسر نخواهد بود.
مرحله اول : متقاضی، با وارد نمودن کد کاربري و کلمه عبور خود، به صفحه ثبت نام خود وارد می شود و خودرو را انتخاب می نماید.
مرحله دوم: در پایان فرآیند ثبت نام به فرد متقاضی کد پیگیري اختصاص داده میشود.
مرحله سوم: مراسم قرعه کشی با حضور مراجع نظارتی برگزار میگردد.
مرحله چهارم: فهرست منتخبین قرعه کشی، حداکثر 3 روز پس از پایان ثبتنام از طریق سایت فروش اینترنتی و ارسال پیامک اعلام میگردد و مشتري میبایست با مراجعه به سایت، از وضعیت ثبتنام خود (انتخاب یا عدم انتخاب خود در قرعه کشی) مطلع گردد.
مرحله پنجم: فرد انتخاب شده، میبایست ظرف مهلت 5 روز وجه خودرو را از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس: ir.ikco.esale واریز نمایند . در صورت عدم واریز وجه ، ثبت نام متقاضی کان لم یکن تلقی میگردد.
نکته1: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی ( شرایط عمومی )در هرمرحله تا قبل از تحویل
خودرو، ثبت نام متقاضی کان لم یکن تلقی میشود و وجه مشتري به حساب ایشان مسترد میگردد و هیچگونه مسئولیتی
از بابت تحویل خودرو متوجه شرکت نخواهد بود.
نکته2 :قبل از قرعه کشی، متقاضی هیچگونه وجهی واریز نخواهد نمود.
این گروه خودروسازی در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان و با هدف تسریع در مشارکت متقاضیان خرید محصولات، ثبتنام برای هر دو طرح ( پیشفروش یکساله تارا و فروش فوقالعاده دناپلاس توربواتوماتیک و وانت آریسان دوگانهسوز) را از امروز (چهارشنبه) آغاز کرده و به مدت چهار روز ( تا پایان روز شنبه ۱۶ اسفندماه) اجرا خواهد کرد.
متقاضیان هریک از این طرحها، میتوانند در این مدت نسبت به ثبتنام خودرو موردنظر خود اقدام کنند. همچنان این امکان برای منتخبان طرحهای قبلی ایرانخودرو که موفق به واریز وجه نشدند، وجود دارد که دوباره بتوانند در این مرحله از طرحهای فروش ایرانخودرو، اقدام به ثبتنام کنند.
همانند روال طرحهای قبلی، پس از پایان مهلت ثبتنام و احراز هویت متقاضیان، قرعهکشی در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی انجام و اسامی نفرات برگزیده پس از گذشت حداکثر سه روز از پایان زمان ثبت نام، اعلام خواهد شد. پس از آن نیز مشتریان ظرف مدت پنج روز فرصت دارند تا تمام مبلغ خودروهای طرح فروش فوقالعاده و مبلغ علیالحساب خودرو تارا در طرح پیشفروش را واریز کنند. طبیعتا عدم واریز در مدت مذکور، به منزله انصراف خواهد بود.
علاه براین همچنان طبق مصوبه کمیته خودرو، بهمنظور دستیابی مشتریان واقعی به خودروها، شرایط و محدودیتهای پیشین اعم از ۴۸ ماه از زمان ثبت نام یا تحویل خودرو از شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و نداشتن پلاک فعال شخص متقاضی ( بهجز وانت آریسان دوگانهسوز)، لزوم ارائه گواهینامه رانندگی، شماره تلفن و شماره حساب بانکی به نام متقاضی، ممنوعیت انتقال امتیاز و حقوق ناشی از انتخاب شدن در قرعهکشی به اشخاص ثالث و عدم امکان صلح و نقلو انتقال خودرو حتی به صورت وکالتی وجود دارد.
متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در این طرحها، میتوانند به پایگاه فروش اینترنتی محصولات ایرانخودرو به نشانی esale.ikco.ir مراجعه کنند.
تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه میشود و همراه با شاهین سایپا، جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی در ماههای آتی خواهند بود. در ادامه نگاهی کلی به «تارا» خواهیم داشت.
قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیهترین بخشهای این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU۵ پلاس است که نسخه بهینهسازی شده موتور TU۵ محسوب میشود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری میتواند حداکثر ۱۱۵ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب میشوند. مهمترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمانبندی متغیر مداوم سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.
گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایرانخودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF۷ توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین میتوان گفت که نسخه اتوماتیک آن از نظر قوای محرکه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.
با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتابگیری آن در اختیار راننده قرار دارد.
ظاهر ایرانخودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخههایی که هنگام معرفی در سال ۱۳۹۸ رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونههای آزمایشی این خودرو در خیابانهای تهران مشاهده شدند، انتقاداتی در حوزه طراحی و ساخت روانه ایرانخودرو شد که طبق اعلام این شرکت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغهای نهایینشده به جای نمونههای اصلی به خاطر تسریع در ادامه کار پروژه بوده است. به نظر میرسد ایرانخودرو به انتقادات واردشده نیز توجه کرده و نسخههایی که طی هفتههای اخیر رونمایی شده یا مشاهده شدهاند، به لطف پیشرفت پروژه و نهایی شدن اجزای آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.
ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۶۶ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز ۲۶۵۲ میلیمتر عنوان شده است، از این رو میتوان گفت، با سدانی روبهرو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوقالعاده برای یک سدان با این اندازه محسوب میشود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.
با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتی شدن هر چه بیشتر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار کردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایرانخودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد که امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.
از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دندهای میتوان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمههای کنترلی، سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دیلایت، مهشکن جلو و عقب، روکش پارچهای صندلیها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینههای برقی، رینگهای ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگهای ۱۶ اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی گرمکندار، اتولایت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.
در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایتبخش ظاهر میشود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمنترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فنآوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه میشود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه کنترل پایداری ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دندهای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی، کمک حرکت در سربالایی (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.
در مجموع میتوان گفت بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگتر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است. تارا در نسخه اتوماتیک که پیشبینی میشود با قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتریان تحویل شود، از تجهیزات خودروهای روز برخوردار است و میتواند با این قیمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقایسه با خودروسازان خصوصی، به تهدیدی جدی برای خودروهای چینی بدل شود.
کد کلاس(های) خودرو | 32201 | |
نوع موتور | TU5P | |
حجم موتور (cc) | 1600 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب اكتان 95 | |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي | |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 9.5 | |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي | |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 7.06 | |
طول خودرو (mm) | 4505 | |
عرض خودرو(mm) | 1748 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1466 | |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2652 | |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1150 | |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 640 |
مدل خودرو | قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
---|---|---|
پژو 405 GLX دوگانه سوز | 101.260.000 | 190.000.000 |
پژو 405 GLX | ---- | 188.000.000 |
پژو پارس معمولی | 121.500.000 | 215.000.000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 126.349.000 | 234.000.000 |
پژو پارس اتوماتیک | ---- | 298.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110.111.000 | 193.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 | 126.789.000 | 258.000.000 |
پژو 206 صندوقدار | --- | 259.000.000 |
سمند ال ایکس | 116.735.000 | 185.000.000 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 114.962.000 | 204.000.000 |
سمند ال ایکس EF دوگانه سوز | --- | 228.000.000 |
سمند سورن | 131.666.000 | 236.000.000 |
دنا معمولی | --- | 265.000.000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | --- | 430.000.000 |
دنا پلاس معمولی | --- | 310.000.000 |
دنا پلاس - توربو 4 ایربگ | --- | 355.000.000 |
پژو 207 i دستی | 159.800.000 | 268.000.000 |
پژو 207 i اتوماتیک | --- | 383.000.000 |
رانا | --- | 206.000.000 |
رانا پلاس | 179.500.000 | 240.000.000 |
تندر 90 E2 |
--- | 330.000.000 |
۱- پس از ورود به سامانه فروش اینترنتی ایران خودرو “ورود کاربر” و کلیک روی گزینه ثبت نام یا تنظیم رمز، اطلاعات مربوط به ثبت شماره موبایل مشتری در سامانه امتا مطابق با شکل ذیل رویت شده و پس از ثبت شماره موبایل و انتخاب گزینه “ادامه” مشتری به صفحه ثبت نام هدایت می گردد.
نکته مهم: شماره موبایل وارد شده می بایستی متعلق به متقاضی (بنام) بوده و این شماره می بایست فعال باشد. در صورت وجود مغایرت موبایل متقاضی، احراز اطلاعات شخصی امکان پذیر نخواهد بود.
۲- مطابق با شکل ذیل، پس از وارد نمودن کد امنیتی و کلیک روی دکمه “ادامه” مشتري به صفحات بعدی هدایت خواهد شد.
۳- در این صفحه پیامکی برای مشتری با عنوان کد احراز امتا برای شماره موبایل ثبت شده ارسال و مشتری پس از تکمیل دو فیلد کد ملی و تاریخ تولد مطابق با شکل ذیل پس از ثبت و تایید به صفحه بعدي هدایت می شود.
۴- پس از ثبت و تایید، فرم ذیل نمایش داده و پس از کلیک روي گزینه “اعطاي مجوز ورود یکپارچه” اطلاعات شخصی مشتری به صورت خودکار به سایت فروش اینترنتی، صفحه تکمیل اطلاعات شخصی منتقل می گردد.
۵- مطابق با شکل ذیل، مشتری وارد صفحه اطلاعات شخصی شده و اطلاعات مورد نظر را در این صفحه تکمیل می نماید.
نکته: سایر اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی مشتری (تاریخ صدور،آدرس،تحصیلات) بایستی توسط مشتری تکمیل و تایید گردد.
۶- پس از تکمیل نمودن اطلاعات شخصی و ارسال کد اعتبارسنجی و تایید کد، صفحه ای برای مشتری به شکل ذیل نمایش و پس از ثبت کد امنیتی و تایید ثبت نهایی درخواست، ثبت اطلاعات به صورت کامل صورت می پذیرد.
نکته مهم: لازم به ذکر است مشتریانی که قبلا یک بار توسط سایت امتا احراز هویت گردیده اند، در صورت مراجعه مجدد به سایت، مطابق با شکل ذیل، می بایستی پس از دریافت رمز عبور پیامکی، وارد سایت شوند.
۷- و در انتها می توانید وارد شوید.
با انتخاب خودرو مورد نظر به صفحه اختصاصی آن می روید، و گزینه های مختلف از نظر موعد تحویل و دستی یا اتوماتیک بودن برای شما نشان داده می شود. با انتخاب گزینه مورد نظر به صفحه انتخاب رنگ و قبول شرایط هدایت می شوید.
رنگ را انتخاب و شرایط را قبول کنید و با دکمه تایید به مرحله بعد بروید.
گزینه های ستاره دار را پر کنید و قبل از ثبت گزینه من ربات نیستم را تیک بزنید و مواردی را که از شما میخواهد انتخاب و دکمه راستی آزمایی را انتخاب کنید. در پایان اطلاعات خود را ثبت کنید. پس از آن به صفحه انتخاب نمایندگی می روید.
نمایندگی خود را انتخاب نمایید. در صورت تکمیل ظرفیت نمایندگی ها میتوانید در صورت وجود به صفحات دیگر نمایندگی ها بروید. حتی می توانید شهر و یا استان را تغییر دهید. اگر نمایندگی خاصی مورد نظر شماست میتوانید کد آن را وارد و آن را جستجو کنید. پس از انتخاب نمایندگی به صفحه تأیید اطلاعات و انتخاب درگاه پرداخت می روید.
با انتخاب درگاه به صفحه بانک هدایت میشوید. برای پرداخت شماره کارت، رمز دوم (اینترنتی)، cvv2 و تاریخ انقضای کارت لازم است. واضح است که موجودی کارت شما باید برای پرداخت کافی باشد وگرنه زحمت هایتان به هدر می رود. نویسنده این راهنما به تجربه درگاه پرداخت پاسارگاد را توصیه می کند.
توجه: اگر در فرم اطلاعات مشتری آدرس پست الکترونیکی صحیحی وارد کرده باشید، رمز عبور ورود به بخش مشتریان را دریافت می کنید. با نام کاربری که کد ملی شماست و رمز عبور دریافتی میتوانید با انتخاب یکی از گزینه های بخش مشتریان (بالای سایت) وارد حساب کاربری تان شوید و سپس مراحل خرید خودرو را آغاز نمایید. در این صورت فرم اطلاعات مشتری بصورت پر شده است و تنها نیاز به راستی آزمایی و ثبت دارد.
اگر ثبت نام انجام دادید و خواستید برای فرد دیگری ثبت نام کنید باید با استفاده از منوی بخش مشتریان از حساب کاربری خود خارج شوید.
اگر فکر می کنید هنوز به ثبت نام اینترنتی مسلط نیستید، این فرایند را دوباره و چند باره تمرین کنید. فقط نباید پرداختی انجام دهید.