قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا امروز سه شنبه ۱۹ سفند ۹۹-راهبرد معاصر

قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا امروز سه شنبه ۱۹ سفند ۹۹

بررسی های خبرنگار ما حکایت از اختلاف قیمت معنادار قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا و قیمت بازار وجود دارد که در ادامه به بررسی وضعیت قیمت خودرو در کارخانه و بازار می پردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 09
کد خبر: ۸۰۱۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو سایپا امروز سه شنبه 19 اسفند 99 و در آستانه شب های عید نوروز در حالی اعلام شد که شاهد اختلاف معنادار قیمت خودرو در کارخانه و شطح بازار هستیم. عده ای از کارشناسان رضه کمتر از تقاضای بازار را عامل گرانی این روزهای خودرو در ایران می دانند. به عقیده کارشناسان اگر میزان تولید خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به میزان تولید ثبل از تحریم ها برسد، بازار خودرو کمی آرام تر می شود. در ادامه قیمت روز کارخانه خودروهای ایران خودرو و سایپا را مورد بررسی قرار دادیم و در پایان برخی از پیش بینی قیمت خودرو در سال 1400 را نیز با هم می خوانیم.

 

قیمت روز خودروبر اساس مراجعه خبرنگاران به بازار و بررسی میدانی نمایشگاه های ماشین و همچنین بررسی بازار آزاد بر اساس تماس های روزانه با فروشندگان و خریداران تعیین می شود. متوسط قیمت خودرو برای هر مدل ملاک تعیین نهایی قیمت خودرو است. این قیمت نامه روزانه بروز می شود و می تواند به عنوان مرجع قیمت روز خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

 

تغییرات قیمت کارخانه خودروهای ایران خودرو امروز سه شنبه 19 اسفند

 

قیمت محصولات ایران خودرو در بازار تغییراتی به شرح زیر داشته است: در مهمترین معاملات خودرو های ایران خودرو پژو پارس 209 تا 308 میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 معادل 200 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو 206 . تیپ 2 (ساده) معادل 188 میلیون تومان خرید و فروش شد. این درحالیست که قیمت این خودرو در نمایندگی 110 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس ( تیپ 1 ) با موتور EF7 نیز 293 میلیون تومان در بازار تعیین شد.

 

تغییرات قیمت سایپا امروز  سه شنبه 19 اسفند 99

 

 قیمت محصولات سایپا، برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 127 میلیون تومان و تیبا SX سفید 121 میلیون تومان خرید و فروش شد . ساینا EX فول 137 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو 1600 اتوماتیک با قیمت 385 میلیون تومان معامله شد.

 

جدول قیمت روز محصولات ایران خودرو سایپا 99/12/19



 

ایران خودرو

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  وانت آریسان ۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۵۶۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سمند LX ۱۷۸,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱۶,۷۳۵,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سمند EF7 --- ۱۱۴,۹۶۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سمند EF7 دوگانه سوز --- ۱۲۰,۹۳۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سورن سال --- ۱۳۱,۶۶۶,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سورن پلاس --- ۱۸۸,۵۰۴,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  دنا ۲۵۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴۹,۹۶۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  دنا پلاس --- ۱۶۶,۱۲۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  دنا پلاس توربو --- ۲۷۱,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  دنا پلاس توربو اتوماتیک --- ۳۷۰,۸۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو GLX 405 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  پژو GLX 405 دوگانه سوز --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  پژو SLX 405 ۱۸۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۸,۰۶۱,۰۰۰ (‎-۰.۵۳%‏)-۱,۰۰۰,۰۰۰
  پژو پارس ۲۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۱,۵۴۷,۰۰۰ (‎۰.۴۹%‏)۱,۰۰۰,۰۰۰
  پژو پارس دوگانه سوز --- ۱۲۶,۲۰۹,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو پارس LX ۲۴۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۶,۳۴۹,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو پارس اتوماتیک --- ۱۸۷,۳۰۳,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 دنده‌ای + فرمان هیدرولیک --- ۱۵۲,۲۳۷,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 دنده‌ای + فرمان برقی ۲۶۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۹,۸۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 . دنده‌ای / پانوراما --- ۱۹۹,۶۲۱,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 . اتوماتیک --- ۱۹۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 . اتوماتیک / پانوراما --- ۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 207 صندوقدار --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  پژو 206 . تیپ 2 ۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱۰,۱۱۱,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 206 . تیپ 5 --- ۱۳۰,۸۷۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 206 صندوقدار --- ۱۳۰,۸۷۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پژو 2008 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رانا --- ۱۰۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  رانا پلاس ۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷۹,۵۱۶,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  دانگ فنگ H30 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو تندر E2 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو تندر پلاس دنده‌ای --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (بدون رینگ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (با رینگ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  هایما اس 5 توربو ( S5 ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  هایما اس 7 توربو ( S7 ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  پیکاپ دوکابین فوتون . بنزینی --- ۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  پیکاپ دوکابین فوتون . دیزل --- ۸۳۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سوزوکی ویتارا --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  تارا دستی --- به زودی (۰.۰۰%)۰
  تارا اتوماتیک --- به زودی (۰.۰۰%)۰  
 

سایپا

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  سایپا 111 (سفید) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 111 (تنوع رنگ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 131 (سفید) ۱۰۶,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 131 (تنوع رنگ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 132 (سفید) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 132 (تنوع رنگ) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سایپا 151 ۱۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۹۱,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  سایپا 151 (آپشنال) --- --- (۰.۰۰%)۰
  سایپا 151 (آپشنال) + رینگ آلومینیوم --- --- (۰.۰۰%)۰
  تیبا ۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۸۷,۰۷۵,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  تیبا (آپشنال) --- ۸۷,۲۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  تیبا 2 (سفید) --- ۹۵,۴۲۶,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  تیبا 2 (تنوع رنگ) --- --- (۰.۰۰%)۰
  تیبا2 پلاس --- ۹۰,۸۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ساینا (ساده) ۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ۹۲,۹۲۸,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ساینا (آپشنال) --- ۹۱,۲۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ساینا S ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳۰,۲۹۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کوییک دنده‌ای --- ۱۲۹,۷۵۵,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کوییک R (سفید) ۱۴۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کوییک R (تنوع رنگ) --- به زودی (۰.۰۰%)۰
  کوییک S --- ۱۴۳,۱۰۶,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کوییک پلاس اتوماتیک ۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۳۲,۶۷۲,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد --- ۱۷۷,۷۲۳,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد (رادیال) --- ۱۸۰,۵۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد (آپشنال) --- ۱۹۰,۵۹۷,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد گازسوز (ساده) --- ۱۹۹,۸۹۸,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد گازسوز (آپشنال) ۲۱۷,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۹,۸۷۴,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت زامیاد دیزل . یورو 5 --- ۲۶۳,۹۶۳,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت پادرا (پلاس) --- ۲۲۹,۰۸۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  آریو (دنده ای) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  آریو (اتوماتیک) --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  چانگان CS35 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  کیا سراتو 2000 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  سیتروئن C3 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  شاهین --- ۲۶۷,۴۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰

پارس خودرو

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  برلیانس H220 دنده‌ای --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس H230 دنده‌ای --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس H320 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس H320 . اتوماتیک --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس H330 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس H330 . اتوماتیک ۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  برلیانس کراس --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو تندر 90 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو پارس تندر --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو ساندرو - دنده‌ای --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو ساندرو - اتوماتیک ۴۰۸,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو ساندرو استپ‌وی - دنده‌ای --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  رنو ساندرو استپ‌وی - اتوماتیک ۴۲۹,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  پیکاپ دوکابین ریچ --- ۵۵۰,۰۶۶,۶۰۰ (۰.۰۰%)۰

مدیران خودرو

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  MVM 315 هاچ‌بک (پلاس) ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X22 دنده ای (لاکچری) --- ۳۹۰,۵۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X22 دنده ای (اسپورت) EX ۳۷۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X22 اتوماتیک (لاکچری) --- ۴۷۹,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X22 اتوماتیک (اسپورت) EX ۴۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ۴۹۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X33 --- ۵۶۲,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X33 (جدید) ۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۹۷,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X55 (اکسلنت) --- ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  ام وی ام X55 (اکسلنت/ اسپورت) ۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  چری آریزو 5 (دنده‌ای) --- ۵۰۴,۴۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  چری آریزو 5 (Turbo) ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  چری آریزو 6 (Turbo) ۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  چری تیگو 5 (IE) ۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  چری تیگو 7 (Excellent) --- توقف فروش (۰.۰۰%)۰
  چری تیگو 7 (IE) ۸۵۶,۰۰۰,۰۰۰ ۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰

کرمان موتور

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  لیفان X70 --- ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  جک J4 اتوماتیک ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  جک S3 اتوماتیک ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۹۹,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  جک S5 اتوماتیک ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶۲۹,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کی‌ام‌سی K7 به زودی ۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  کی‌ام‌سی T8 به زودی ۶۹۹,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰

گروه بهمن

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر  
  وانت کارا - تک کابین ۲۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  وانت کارا - دو کابین ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ ۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  مزدا3 ۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  بسترن B30 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  وانت کاپرا ۵۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰
  هاوال H2 --- توقف تولید (۰.۰۰%)۰
  دیگنیتی پرایم --- ۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰

 

 

پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰/ خودرو باز هم گران‌تر می‌شود؟

 

 

مهم‌ترین دغدغه این روزها در بازار خودرو تشخیص وضعیت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ است. «سمت عرضه»، «واسطه‌ها و تقاضای غیرمصرفی» و همچنین «خریداران مصرفی خودرو» با توجه به تغییر سنتی سطح قیمت‌ها در ابتدای هر سال، اکنون به‌دنبال یک پیش‌بینی درباره شکل تغییر قیمت خودرو در سال جدید هستند.

 

مجموعه ابهامات درباره اقتصاد سال آینده،بسیاری از خریداران خودرو را مردد کرده است. کارشناسان بازار خودرو اما با وجود تحلیل‌های متفاوت از چشم‌انداز این بازار در سال ۱۴۰۰، نتایج کم و بیش مشابهی گرفته‌اند که در ادامه گزیده‌ای از این پیش‌بینی‌ها را می‌خوانید:

 

فربد زاوه/ تجارت‌نیوز: مهمترین دلیل جهش قیمت خودرو کاهش قابل ملاحظه تولید خودرو است. به گونه‌ای که میزان تولید خودرو در حال حاضر به حدود نصف دوران پیش از تحریم رسیده است. بنابراین اگر سال آینده شرایطی مهیا شود که تولید خودرو افزایش قابل توجه داشته باشد، قیمت‌ها کاهشی می‌شود.

 

محمدرضا نجفی‌منش/ جام جم: صنعت خودرو در ایران متاسفانه وضعیت آشفته‌ای دارد و خودروسازان زیان سنگینی به بزرگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را تجربه می‌کنند. از آن سمت قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های حاکم بر این صنعت موجب شده که هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرف‌کننده تامین شود. بنابراین از آنجا که تصور می‌کنم حل این مشکلات ساده نیست و ظرف یک سال انجام نمی‌شود، کاهش شدید قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ را دور از واقعیت می‌دانم.

 

محمدرضا نعمت‌بخش/ تجارت‌نیوز: اگر ایران سال آینده به FATF ملحق شود و مذاکرات برجام به نتیجه برسد، تاثیرات هیجانی ناشی از آن موجب می‌شود که ظرف مدت کوتاهی ریزش قیمت در بازار خودرو رخ دهد اما این ریزش هیجانی قیمت‌ها دوامی نخواهد داشت و نرخ‌ها دوباره برمی‌گردند.

 

سعید موتمنی/ ایرنا: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ثبات نسبی می‌رسد و شاهد نوسانات جزیی قیمت در این بازار هستیم. در واقع باید گفت که بازار خودرو آرام است و کسی مثل سابق به دنبال قیمت‌سازی و اعلام بالای قیمت‌ها نیست، همچنین مشتریان واقعی برای خرید مراجعه می‌کنند.

 

مسیح فرزانه/ جام جم: بخش بزرگی از بازار خودرو کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است که درصد دقیقی از آن در دسترس نیست؛ ولی داده‌ها نشان می‌دهند مثلاً در سال ۱۳۹۶ درحالی‌که میزان تولید خودروسازان داخلی یک‌میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و این یعنی سهم خودروهای وارداتی در حد کمتر از ۱% از کل بازار بوده است. اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل‌توجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف‌کنندگان زیادی به دنبال خرید خودرو موردنظر خود هستند. درهرصورت اگرچه قیمت خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد اما اندک امیدی به کاهش نرخ ارز در سال آینده به‌عنوان پاشنه آشیل بازار خودرو می‌تواند در ایجاد دورنمای کاهشی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ نقش مهمی داشته باشد.

 

 

پیش ‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد سه متغیر اصلی سمت و سوی قیمت در بازار خودرو را مشخص می‌کنند.سه عامل می‌توان برای این بازار عنوان کرد. اگر موضوع برجام تعیین تکلیف شود، به‌واسطه کاهش احتمالی نرخ دلار و دورشدن بازار از شوک‌های دو سال اخیر، در گام اول هزینه تولید برای خودروسازان کاهش پیدا می‌کند که این تحول در نهایت به تنظیم قیمت فروش و افزایش تیراژ عرضه خودرو در بازار منجر خواهد شد.

 

آزادسازی واردات خودرو نیز پیامدی مثبت خواهد بود. این اتفاقات باعث می‌شود دسترسی خریداران مصرفی به بازار غیرتورمی هموار شود. آزادسازی تدریجی قیمت خودرو که قرار است سال آینده ابتدا از خودروهای کم‌تیراژ شروع شود، مسیر دیگری را برای قیمت‌ها رقم می‌زند.برنامه جهش تولید خودرو و همچنین طرح نمایندگان مجلس برای هدایت خودرو به بورس نیز اگر به صورت اصولی و براساس سازوکار بازار عملیاتی شود، شکل‌گیری فضای رقابتی ناشی از آن باعث تنوع تولید و کاهش قیمت خواهد شد.


در یک سال گذشته محدودیت‌های ارزی و وارداتی شرایط تامین قطعه را برای خودروسازان با مشکل روبرو کرده بود. سال آینده در صورت کاهش نرخ ارز به دلیل کاسته شدن دائمی ریسک غیراقتصادی «انتظارات تورمی» نیز در بازار خودرو حذف خواهد شد یا به کمترین سطح خواهد رسید. با این احتمال، نقش اصلی بازار خودروی ۹۹ (سفته‌بازها یا همان تقاضای غیرمصرفی) زمینه فعالیت در بازار خودروی ۱۴۰۰ را از دست می‌دهد؛به این دلیل که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند.


قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال آینده چه سمت و سویی خواهد داشت و افزایش در راه است یا ثبات و کاهش، پرسش این روزهای بسیاری از شهروندان است. هرچند در باب قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی طی سال آینده، سناریوهای مختلفی مطرح است، با این حال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کلی اقتصاد کشور و همچنین تجربه‌ موجود، فقط بحث مدیریت و کنترل قیمت در میان بوده و چشم‌اندازی برای کاهش وجود ندارد.

 

قیمت خودرو در مبدأ (کارخانه) همواره یکی از دغدغه‌های شهروندان ایرانی بوده و آنها معمولا در انتهای هر سال این پرسش برایشان پیش می‌آید که سال بعد چه خواهد شد. اگر پای بازار خودرو در میان باشد، می‌توان علاوه بر ثبات قیمت، به ارزانی نیز امیدوار بود، با این حال وقتی صحبت از نرخ کارخانه‌ای خودرو می‌شود، تقریبا تمام پیش‌بینی‌ها به سمت رشد قیمت می‌رود و فقط درصد افزایش آن محل تردید است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار