رسانه ملی در نوروز 98؛تمام تلاشی که به ثمر نشست-راهبرد معاصر

رسانه ملی در نوروز 98؛تمام تلاشی که به ثمر نشست

صداوسیما در نوروز 98 توانست با حضور امثال سعید آقاخانی، حامد عنقا، مرجانه گلچین و غیبت پایتخت به همراه رویکرد ساخت برنامه های ترکیبی نوروز موفقی را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد.
عماد صادقی نسب
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 11
کد خبر: ۸۳۲۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ تلاش سیما برای جذب مخاطبان نوروزی امسال، تا حد زیادی به ثمر نشست و توانست توجه آنهایی که مشتری همیشگی برنامه‌های ماهواره‌ای بودند را دست کم برای چند ساعت به سمت خود جلب کند. سیما برنامه‌های نوروزی خود را عملا از میانه‌های اسفند آغاز کرده بود و سعی داشت حس و حال سال نو را در هیاهوی گرانی و تورم و مشکلات روز مردم کشور به جامعه تزریق کند.

 

ناجیان رسانه ملی

رسانه ملی، امسال بدیع‌تر ظاهر شد. سریال‌های طنز با سناریوهای بهتری نسبت به سه چهار سال اخیر ساخته شده و شیرازه تنها سریال درام که از شبکه دو پخش می‌شد نیز قرص و محکم بود و تعادل دلچسبی را در میان برنامه‌های تلویزیون ایجاد کرده بود. از سوی دیگر، حضور خندوانه مطابق رویه هر سال و اضافه شدن «عصر جدید» به کنداکتور شبکه سه نیز می‌تواند به عنوان دیگر ناجیان رسانه ملی مطرح شود.

 

گرچه باید اذعان داشت که برنامه‌های ویژه آغاز سال نو دچار کلیشه شده و چند سالی‌ست که مخاطب شاهد ساختار یکسان مجری ایستاده و حضور سلبریتی‌ها در قاب چند شبکه رسانه ملی است و تغییر این رویه ضروری به نظر می‌رسد. به ویژه آن که برخی از سلبریتی‌ها آنقدر در رسانه ملی و برنامه‌های این چنینی حضور یافته‌اند که در شب سال نو، عملا حرفی برای گفتن ندارند و هر آن چه که بیان می‌کنند تکرار است و تکرار.

 

تا پیش از این اگر رشد صعودی برنامه های مبتنی بر جذب مخاطب و قائم به فرد در صداوسیما محدود بوده است در آینده بی گمان این قبیل از مسائل در صورت عدم مدیریت صحیح بیشتر خواهد شد. چرا که بر اساس عملکرد  اخیر صداوسیما شاهد آن هستیم که برنامه سازی الگوگرفته از برنامه های مشهور جهانی و حضور سلبریتی ها در این قبیل از برنامه ها تبدیل به یک روند شده است.

 

نگاهی به سیاست های جدید این سازمان نشان می‌دهد که استفاده از چهره در برنامه‌ها همراستا با فرهنگ و سیاست مطلوب است. به عبارتی توانسته است مدیریت صحیحی بر حضور اشخاص در این سازمان داشته باشد و استفاده بهینه از هنرمندان و ورزشکاران داشته باشد. اما معضل اساسی لزوم هوشمندی در مواجهه احتمالی و رشد چهره‌]ایی است که شاید مدیریت آنان در اینده برای سازمان گران تمام شود.

 

اما این‌بار این سازمان در نوروز 98 توانسته است در غیاب پایتخت عملکر خوبی از خود داشته باشد و در کنار برنامه های ترکیبی، با سریال‌های موفقی به میان آید.

 

 نون‌خ و تخمه‌هایش

بی شبک سعید آقاخانی توانست با «نون‌خ» تجربه‌های نه چندان موفق دو سریال «شب عید» و «بیمار استاندارد» را از ذهن مخاطب بزداید و در شاکله‌ای تقریبا شبیه به سریال پایتخت و با شوخی‌های زیرکانه مختص خود، سریالی فراهم آورد که هر شب ساعت 10، مخاطب بی‌شماری را جذب خود کند. ناگفته پیداست که «نون‌خ» توانست تا حدی از کلیشه استفاده صرف از بازیگران تکراری دور بماند و در کنار بازیگرانی مثل علی صادقی و حمیدرضا آذرنگ، از هدیه بازوند، صبا ایزدپناه و شیدا یوسفی ِکمتر شناخته شده‌ بهره ببرد و عرصه را بازیگران تازه‌کار باز کند.

 

«بر سر دو راهی»؛ درام پر کشش

زوج عنقا-توفیقی که پیش از این سریال پدر را در شبکه دو سیما تولید کرده بودند، توانستند با ساخت یک سریال درام با داستانی متفاوت و گیرا، در میان سه سریال طنز نوروزی، حداکثر مخاطب را جذب کرده و با اتکا به حضور کسانی مانند حمید گودرزی، هر چه بیشتر بر عیار این سریال بیافزایند. چنان که چندی قبل معاون سیما هم از پرمخاطب بودن سریال «بر سر دو راهی» و بر توفیق زوج هنری حامد عنقا و بهرنگ توفیقی در راضی نگاه داشتن مخاطب صحه گذاشت.

 

کمی تکراری با «زوج یا فرد»!

سریال زوج یا فرد اگرچه تمام تلاش خود را کرد تا در تعطیلات نوروز خنده بر لب مخاطب بنشاند و البته به پشتوانه حضور بازیگران مطرح طنز کشور از جمله مهران غفوریان، یوسف تیموری، مرجانه گلچین و هدایت هاشمی تا حدی در این مهم موفق ظاهر شد؛ اما انتظار مخاطب را برآورده نکرد. بازی‌های تکراری به ویژه نقش هدایت هاشمی که تداعی‌گر نقش او در سریال «چک برگشتی» بود با همان لهجه شیرین مشهدی که در پایتخت ایفا می‌کرد، و نیز داستان عشق و عاشقی‌های دوران میانسالی نتوانست آنچنان که باید بازار پرمخاطبی را برای خود دست و پا کند.

 

«شش قهرمان و نصفی» ِ شبکه پنج

سریال نوروزی شبکه پنج مهجور ماند و نتوانست با انبوهی از بازیگران طنز مخاطب زیادی را به دست آورد. حضور اکبر عبدی و تلاش او برای تکلم با لهجه شمالی هم بر رغبت بینندگان نیافزود و سریال حسین قناعت که با هدف حمایت از تولید داخل و تشویق به احیای کارخانه‌های کشور ساخته شده بود، در مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداشت. البته ساعت پخش و تبلیغات اندک این سریال پربازیگر هم در مغفول ماندن آن بی تاثیر نبود.

 

خندوانه، عصر جدید و کمی دورهمی!

خندوانه مانند همیشه تلاش کرد تا در ساعت اوج بیننده شبکه نسیم، نشاط و شادابی را به خانواده‌ها هدیه دهد. از سوی دیگر شبکه سه نیز در اختیار عصر جدید بود تا علیرغم تمام انتقادات و حواشی مطروحه در مورد ساختار و داوران برنامه‌ها مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کند. دورهمی هم که قرار بود از نیمه تعطیلات بر روی آنتن شبکه نسیم برود و مهران مدیری را مهمان خانه‌های مردم کند، به واسطه حضور او در پروژه «هیولا» تنها در یک شب پخش شد و ناگفته پیداست که همان یک قسمت هم، تماشاگران زیادی داشت و احتمالا در نظرسنجی‌های سیما، از رتبه خوبی برخوردار خواهد بود.

 

در پایان باید در نظر داشت که مهمترین معیار سنجش موفقیت رسانه ملی در جذب مخاطبان، شاید فضای مجازی و بحث‌های داغ کاربران در تمجید یا نقد برنامه‌های نوروزی صدا و سیما باشد که نشان می‌داد تلویزیون توانسته بینندگان حتی قهر کرده و دور مانده از رسانه ملی را نیز دور جعبه جادو جمع کند و ذهن‌شان را درگیر داستان، محتوا و ساختار برنامه‌ها کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده