به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 24 فروردین 1400 را بررسی میکند.
قیمت خودرو امروز سه شنبه 24 فروردین 1400 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | 120,560,000 | 150,000,000 |
سمند LX | 117,500,000 | 193,000,000 |
سمند EF7 | 114,962,700 | 207,000,000 |
سمند EF7 | 0 | 220,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 120,932,500 | 222,000,000 |
سمند سورن ELX | 131,666,300 | 235,000,000 |
سمند سورن ELX توربو | 0 | 0 |
دنا (تیپ 1) | 122,500,000 | 275,000,000 |
دنا (تیپ 1) | 0 | 262,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 1) | 166,122,300 | 322,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 1) | 166,122,300 | 305,000,000 |
دنا پلاس دنده ای توربو | 271,096,400 | 355,000,000 |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | 370,800,000 | 435,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 189,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 107,448,000 | 190,000,000 |
پژو SLX 405 | 108,061,000 | 205,000,000 |
پژو پارس | 122,400,000 | 230,000,000 |
پژو پارس | 121,547,000 | 220,000,000 |
پژو پارس | 0 | 0 |
پژو پارس دوگانه سوز | 126,209,000 | 245,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 0 | 230,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 0 |
پژو پارس LX | 127,200,000 | 262,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 252,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 320,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 187,303,000 | 330,000,000 |
پژو 207 دنده ای | 159,800,000 | 300,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما | 0 | 408,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 197,055,400 | 395,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 378,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 385,000,000 |
پژو 207 سقف شیشه ای | 199,600,000 | 328,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110,111,000 | 210,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 0 | 199,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 258,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 130,872,000 | 265,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 252,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 130,872,000 | 268,000,000 |
پژو 301 | 0 | 0 |
پژو 2008 | 0 | 910,000,000 |
پژو 508 | 0 | 1,330,000,000 |
رانا LX | 107,200,000 | 206,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 350,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 368,000,000 |
دانگ فنگ S30 | 0 | 0 |
رنو تندر پیکاپ | 0 | 0 |
رنو تندر E2 | 0 | 320,000,000 |
رنو تندر E2 | 0 | 333,000,000 |
رنو تندر پلاس دنده ای | 0 | 0 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 428,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 440,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) | 386,400,000 | 630,000,000 |
هایما اس 7 توربو ( S7 ) | 405,500,000 | 685,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 787,000,000 | 765,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 837,000,000 | 810,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 900,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 955,000,000 |
سمند سورن پلاس | 0 | 283,000,000 |
رانا پلاس | 179,516,000 | 222,000,000 |
قیمت خودروهای سایپا |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا 111 | 0 | 129,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 112,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 117,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 122,000,000 |
تیبا | 87,080,000 | 128,000,000 |
تیبا 2 | 95,426,000 | 136,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 90,800,000 | 148,000,000 |
ساینا دنده ای EX | 92,928,000 | 142,000,000 |
کوییک دنده ای | 129,755,000 | 151,000,000 |
کوییک دنده ای R | 140,015,000 | 158,000,000 |
وانت زامیاد | 129,600,000 | 231,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 189,031,000 | 250,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 185,000,000 | 265,000,000 |
آریو | 0 | 380,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 468,000,000 |
کیا سراتو 2000 | 0 | 790,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 870,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 0 | 125,000,000 |
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx | 0 | 127,000,000 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 133,000,000 |
ساینا پلاس دنده ای | 0 | 155,000,000 |
ساینا s دنده ای | 130,292,000 | 173,000,000 |
کوییک اتوماتیک پلاس | 0 | 222,000,000 |
بر اساس اظهارات محسن صالحینیا معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سالجاری هدفگذاری شده است. آن طور که صالحینیا گفته از این تعداد سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و الباقی آن یعنی ۱۵۰ هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است.
اعلام برنامه تولید خودرو از سوی وزارت صمت در شرایطی به سنتی همه ساله تبدیل شده و در ابتدای هر سال وزارتنشینان از آن رونمایی میکنند که این مساله در دنیا مرسوم نیست. در عرصه بینالمللی مدیران ارشد هر شرکت خودروسازی با توجه به شرایط حاکم بر بنگاه تحت مدیریت خود برنامه تولید را اعلام میکنند بنابراین اگر قرار است برنامه تولید خودرو اعلام شود به طور طبیعی این مساله در حیطه اختیار مدیران خودروساز است. آنچه مشخص است برنامه تولید خودرو باید توسط مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین مدیران عامل شرکتهای خودروساز خصوصی با توجه به وضعیت حاکم بر این شرکتها اعلام شود نه اینکه وزارت صمت برنامه تولید خودرو را به نوعی به مدیران خودروساز دیکته کند.
اما مدیران ارشد وزارت صمت فارغ از شرایط حاکم بر شرکتهای خودروساز در قامت سیاستگذار خودرویی هر ساله برنامه تولید خودرو را به خودروسازان دیکته میکنند. با این حال بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو با توجه به مذاکرات برجامی و همچنین پایان دوره دوازدهم ریاستجمهوری، ابهامات زیادی را در مورد تعداد تولید محصولات خودرویی مطرح میکنند. بهطوریکه اگر مذاکرات برجامی نتیجهبخش و منجر به رفع تحریمها شود بهطور حتم تاثیر زیادی در تعداد تولید خودرو در شرکتهای خودروساز بهخصوص بخش خصوصی خواهد داشت. اما مقایسه آمار تولید خودرو در سال گذشته با هدفگذاری صورت گرفته برای سال ۱۴۰۰ رشدی حول و حوش ۲۵ درصد را نشان میدهد.
رئیس هیات عامل ایدرو عدد تولید خودرو در سال گذشته را حدود یک میلیون دستگاه عنوان میکند. تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته در شرایطی محقق شده است که در ابتدای سال ۹۹ وزارت صمت تولید یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدفگذاری کرده بود. هر چند آمارها از رشد ۲۱ درصدی تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن حکایت دارد با این حال شاهد هستیم که به رغم این رشد تولید باز هم هدفگذاری صورتگرفته برای سال گذشته محقق نشده است. وزارت صمت در سال ۹۸ هم تولید حول و حوش یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدفگذاری کرده بود که در نهایت خودروسازان توانستند عددی در حدود ۸۰۰ هزار دستگاه را محقق کنند. چنانچه خودروسازان بخواهند بر خلاف دو سال گذشته در سالجاری هدفگذاری اعلام شده توسط وزارت صمت را بهطور کامل محقق کنند باید از پس برخی چالشهایی که در مسیر تولید آنها قرار دارد برآیند.
بیتردید اصلیترین چالش این چند ساله شرکتهای خودروساز بازگشت تحریمهای صنعت خودرو و خروج شرکای بینالمللی است. بیشک اگر تحریمها لغو شود، موانعی که در حال حاضر خودروسازان با آن دست به گریبان هستند از مسیر تولید این شرکتها برداشته میشود بنابراین تحقق تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سالجاری دور از دسترس نخواهد بود. اما اگر همچنان در روی همین پاشنه بچرخد و تحریمهای صنعت خودروی کشور ادامه داشته باشد تحقق رشد تولید ۲۵ درصدی در پایان سال ۱۴۰۰ در قیاس با سال گذشته با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.