تغییر در تاکتیک‌های برجامی غرب-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی «حنیف غفاری»، کارشناس مسائل بین الملل؛

تغییر در تاکتیک‌های برجامی غرب

غرب اطمینان پیدا کرده است که ایران هرگز به سالهای 2018 تا 2020 میلادی باز نخواهد گشت. عزم جریان انقلابی در کشور مبنی بر مقابله به مثل حداکثری با اقدامات ضد ایرانی واشنگتن، تل آویو و بازیگران اروپایی از یک سو و چینش اجزا و تاکتیک‌های "استراتژی مقاومت فعال" در کنار یکدیگر سبب شده‌اند تا دولت بایدن و دولت‌های اروپایی، در صدد بازتعریف بسیاری از تاکتیک‌های برجامی خود بر آیند.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 17
کد خبر: ۸۴۱۸۴

 

تغییر در تاکتیک‌های برجامی غرب

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آغاز رسمی غنی سازی 60 درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، پیام آشکار و قاطعانه ای را به واشنگتن و تروییکای اروپایی مخابره کرده است. جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا که تا قبل از آن صرفا خروج ترامپ از برجام را "اشتباه" می دانست، در تازه‌ترین موضع گیری خود از این اقدام به مثابه یک " خطای محض" یاد کرده است! فراتر از آن، مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تا قبل از اعلام و آغاز غنی سازی 60 درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران، تاکتیک "خرید زمان در مذاکرات" با هدف " امتیازدهی بیشتر ایران" را در دستور کار قرار داده بودند، اکنون اصرار دارند مذاکرات وین با سرعت و شدت بیشتری از سرگرفته شود تا بتوان هر چه سریع تر برجام را احیا کرد!

 

آمریکا و تروییکای اروپایی از آغاز مذاکرات وین تا کنون، بر روی یک "وضعیت ایده آل" متمرکز بوده اند! این وضعیت ایده آل، مربوط به سالهای 2018 تا 2020 میلادی است. از سال 2018 (زمان خروج ترامپ از برجام)، متاسفانه به دلیل اعتماد نا به جا و هزینه ساز دستگاه سیاست خارجی و اجرایی کشورمان به اتحادیه اروپا، شاهد "حفظ یکطرفه تعهدات ایران" در مقابل " وضع انواع تحریمهای یکجانبه آمریکا" بودیم! به عبارت بهتر، دولت ترامپ و شرکای اروپایی آن، ایران را در پاره خطی گرفتار کرده بودند که در آن نه چرخ سانتریفیوژها می چرخید نه چرخ معیشت مردم!

 

اکنون در سال 2021 میلادی قرار داریم. ایران به صورت همزمان، غنی سازی 20 درصدی و 60 درصدی اورانیوم را در دستور کار قرار داده و ضرب الاجل کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص بقای تعهدات ایران در ذیل پروتکل الحاقی نیز رو به پایان است. در چنین شرایطی غرب اطمینان پیدا کرده است که ایران هرگز به سالهای 2018 تا 2020 میلادی باز نخواهد گشت! عزم جریان انقلابی در کشور مبنی بر مقابله به مثل حداکثری با اقدامات ضد ایرانی واشنگتن، تل آویو و بازیگران اروپایی از یک سو و چینش اجزا و تاکتیک‌های "استراتژی مقاومت فعال" در کنار یکدیگر سبب شده‌اند تا دولت بایدن و دولت‌های اروپایی، در صدد بازتعریف بسیاری از تاکتیک‌های برجامی خود بر آیند.

 

در هر حال، تجربه نشان داده است هرگاه در این آوردگاه مهم گارد بسته خود را باز کنیم، به صورت ناخودآگاه خود نیز به قطعه ای از پازل "استراتژی فشار حداکثری علیه کشور" تبدیل می شویم! اکنون ایران با آغاز غنی سازی 60 درصدی ، در عمل گارد خود را در برابر جبهه غرب سنگین تر ساخته است. فراتر از آن، مجلس شورای اسلامی با مصوبه قاطعانه و کارگشای خود در قبال برجام، به وضوح نشان داده است که قدرت "تصمیم گیری مقتدرانه و هوشمندانه" را در مقاطع حساس تقابل با رقیب داشته و خواهد داشت. می توان با توجه به این موارد، رفتارشناسی آمریکا و تروییکای اروپایی در مذاکرات وین را در دستور کار قرار داد. در هر حال یادمان نرود که علی رغم سردرگمی و وحشت غرب نسبت به قاطعیت جمهوری اسلامی ایران ، آمریکا و تروییکای اروپایی همان بازیگران طغیانگر در برجام محسوب می شوند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار