به گزارش راهبرد معاصر؛رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان را تشریح کرد و از تشکیل کار گروه ویزه برای بررسی لایجه رتبه بندی معلمان در مجلس خبر داد. آخرین جزئیات از لایحه رتبه بندی معلمان را در زیر بررسی کردیم.
علیرضا منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، گفت:این لایحه در صحن مجلس اعلام وصول و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شده است.
وی با بیان اینکه معاونت قوانین مجلس نیز این لایحه را بررسی و نظرات خود را اعلام کرده است،ادامه داد: این لایحه قطعا ایراداتی دارد که در کمیسیون باید آنها را برطرف کنیم.
نماینده تبریز در مجلس با اعلام اینکه در کمیسیون کارگروهی برای بررسی این لایحه تشکیل شده تا قانونی با کیفیت مصوب شود، اضافه کرد: دغدغه اعضای کمیسیون آموزش در حال حاضر این است که با تصویب این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون دغدغه فرهنگی درباره این موضوع به پایان برسد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: با تلاش های که مجلس یازدهم داشت بالاخره پس از چند سال انتظار دولت این لایحه را به پارلمان ارائه کرد که سعی خواهیم کرد در اسرع وقت این لایحه را در کمیسیون بررسی و برای اعلام نظر نمایندگان به صحن علنی ارجاع دهیم.
محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی نوشت:
"رتبه بندی معلمان نواقصی دارد که لازم است مورد بازبینی دقیق قرار گیرد،ضرایب دقیق افزایش حقوق، رتبه های قبلی، سوابق خدمت، علمی و آموزشی، زمان و نحوه آزمون و اجرای آن، کارمندان اداری و آموزشی و..."
ماده ۱- به منظور استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی معلمان، توسعه مستمر و نظاممند صلاحیتهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد حرفهای معلمان و تقویت هویت حرفهای معلمان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبهبندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا میشود.
ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش
۲- معلمان: مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند
۳- شایستگی: صفات، ویژگیها و توانمندیهای مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.
۴- صلاحیت معلمی: مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر جنبههای هویت فردی و حرفهای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای است.
۵- صلاحیت عمومی (ویژگیهای رفتاری): مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزشها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از صلاحیت ها مستقل از صلاحیت های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمول مورد سنجش قرار می گیرد.
۶- صلاحیت تخصصی: مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی- یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
۷- صلاحیت حرفه ای: مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با بکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی.
۸- تجربه: توانمندی هایی که فرد در طول سالهای خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.
۹- نظام رتبه بندی معلمان: مجموعه ای از اصول، قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا می شود.
۱۰- رتبه: سطحی از تجربیات، ویژگی ها و صفات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می شود.
ماده ۳- معلمان بر اساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه های یک تا پنج قرار می گیرند و شرایط کسب ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین میشود.
ماده ۴- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های (۴) و (۵) به ترتیب (۲۰) و (۲۶) سال است.
تبصره ۲- تخصیص رتبه های پنج گانه به نحوی خواهد بود که با اجرا نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط بر اساس ماده (۳) همواره حداقل (۳۰%) از معلمان مشمول در رتبه (۱)، حداقل (۲۵%) در رتبه (۲)، حداکثر (۲۰%) در رتبه (۳)، حداکثر (۱۵%) در رتبه (۴) و حداکثر (۱۰%) در رتبه (۵) قرار گیرند.
ماده ۵- فرایند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (۲) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (۳) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی- تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی- یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آیین نامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه های (۱) تا (۳) قرار می گیرند.
تبصره- زمان توقف موضوع ماده (۴) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (۳) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (۴) سال تعیین می شود.
ماده ۶- شایستگی های مرتبط با هر یک از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هر یک از آنها توسط وزارت تعیین و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب می شود.
ماده ۷- برای رتبه های موضوع این قانون فوق العاه رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده های مستمر مشموین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هر یک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.
تبصره- معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.
ماده ۸- معلمان شاغل در واحدهای غیرآموزشی و غیرتربیتی و شاغلین در پست های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.
ماده ۹- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیتهای معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیشبینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.
ماده ۱۰- آییننامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران میرسد.