به گزارش راهبرد معاصر؛ کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ و برای هر روز روزه قضا با عذر شرعی و بدون عذر شرعی چقدر باید بپردازیم؟ در خبر زیر میزان فطریه و کفاره 1400 را از دفتر مراجع پیگیری می کنیم و چنانچه مرجعی هنوز رقم آن را اعلام نکرده باشد، پس از اعلام دفتر مرجعیت این خبر بروزرسانی خواهد شد.
مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است و هم چنین پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پاسخ به سوالی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ هنوز اعلام نکرده به محض اعلام در این پست بروزرسانی می شود.
جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خوار او هستند به ازای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحقق بدهد و اگر پولی یکی از همینها را بدهد کافی است. (مبلغ زکات فطر برای سال ۱۴۰۰ شمسی مطابق با سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۲۱ هزار تومان است.)
همچنین، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی، میزان زکات فطره ۱۴۰۰ را اعلام کرد.
به گزارش تیتر یک آنلاین، در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است:
باسمهتعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع میرساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف میتواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول میکند.
مؤمنین در صورت داشتن سوال، میتوانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.
در اطلاعیه دفتر مرجع تقلید شیعیان آمده است:
بسمهتعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی – دام ظله الوارف – به اطلاع میرساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است ، مکلّف است پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
قیمت هر کیلو گندم ( به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به ۷۰۰۰ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵۰۰۰ تومان می باشد.
(مسأله ۱۶۳۹) کسى که موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.
خبرنگار شفقنا از این دفتر کسب اطلاع کرد، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.
به گزارش تیتر یک آنلاین متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:
پرسش:
کسی که غذای اصلیاش برنج است ولی نان را هم در کنار آن یا در بعضی وعدهها میخورد، آیا میتواند زکات فطره را بر اساس قیمت نان حساب کند؟
پاسخ:
مانعی ندارد. شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج، خرما و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
بنابر اطلاعیه دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می باشد.
همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.
پرداخت فطریه یا زکات فطره بر افراد مکلفی که فقیر نبوده و نان خور دیگران نباشند واجب است. بهترین زمان پرداخت فطریه از شب عید تا ظهر روز عید فطر است. هر ساله مراجع مبلغی را به عنوان فطریه و کفاره روزه تعیین می کنند که برابر با 3 کیلوگرم معادل 4 مد قوت غالب فرد روزه دار اعم از گندم، برنج و جو و … می باشد که طبق گفته بیشتر مراجع قوت غالب اهل شهر در طول سال ملاک است. میزان فطریه سال 1400 چقدر است؟
برای محاسبه مبلغ فطریه برای هر نفر در سال 1400 باید مبلغ 3 کیلوگرم از غذای غالب که می تواند گندم، جو یا برنج در نظر گرفته شود برای هر فرد پرداخت شود.
طبق اعلام آیت الله امامی کاشانی:
در صورتی که قوت غالب گندم باشد باید قیمت هر کیلو گندم در محلی که فرد زندگی می کند در عدد 3 ضرب شود که چیزی حدود 10000 تومان می باشد و در صورتی که قوت غالب فرد برنج باشد مبلغ فطریه سال 1400 حدود ۵۰ هزار تومان می باشد.
ده هزار تومان برای هر نفر در صورتی که قوت غالب گندم باشد
پنجاه هزار تومان برای هر نفر در صورتی که قوت غالب برنج باشد
طبق اعلام دفتر آیت الله مکارم شیرازی مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.
5 هزار تومان برای هر روز
300 هزار تومان برای هر روز
شرایط زکات فطره
بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانستهاند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمیشود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمیشوند.
زمان پرداخت فطریه/ زکات فطره بهتر است در چه زمانی پرداخت شود؟
از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود میتوان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت نمود.
آیا بچه در شکم مادر فطریه دارد؟
خیر لازم نیست.
ایا فطریه به پدر و مادر میرسد؟
جایز نیست.
آيا زكات فطره را مىتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟
در زكات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام مىدهد، بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد.
آيا پدر مىتواند زكات فطره را به فرزند دانشجوى خود كه محتاج است، بدهد؟
اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمىتوان چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دين و يا مايحتاجى كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد.
آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.
كسى كه سيد نيست، میتواند فطره را به سيد بدهد؟
خير، جايز نيست.
آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود صرف كرد؟
صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند.
همسرم از سادات مىباشند با توجه به اينکه فطريه ايشان به عهده اينجانب مىباشد و من نيز سيّد نيستم و با عنايت به اينکه فطريه سادات جداگانه دريافت مىشود آيا فطريه مربوط به همسرم را در محل فطريه سادات بايد قرار داد؟
ملاک در پرداخت فطريه معيل (پرداخت کننده فطريه) است نه عيال، بنابراين شما نمىتوانيد فطريه خود را به سيّد بپردازيد هر چند همسر شما از سادات باشد.
آيا فطريه را به سادات فقير مىتوان داد؟
غير سادات نمىتوانند به سادات فطريه پرداخت نمايند.
اگر شخصى وضع مالى خوبى ندارد و براى مداواى بيمارى دختر بچهاش که هزينه زيادى دارد نيازمند پول است، آيا زکات فطره به او تعلق مىگيرد؟ و اگر بعداً معلوم شود كه اصلاً او مستحق نبوده حکم چيست؟
اگر فقير است، زكات فطره بر او واجب نيست و مىتوانيد زكات خود را به او بدهيد و اگر بفهميد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او دادهايد از بين نرفته باشد، مىتوانيد پس بگيريد و به مستحق بدهيد و اگر نتوانيد پس بگيريد، بايد از مال خودتان فطره را بدهيد.
فطریهی مهمان یک شبه بر عهدهی چه کسی است؟
فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش میباشد و بر عهدهی میزبان نیست.
پرداخت فطریه غیر سادات به سادات و احکام آن چگونه است؟
غیر سادات نمیتوانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمیباشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده میباشد.
پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت کننده چگونه است؟
بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.
جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا میتوان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
احکام زکات فطره ۹۸ از نظر مقام معظم رهبری
آیا دادن پول یک مدّ طعام به فقیر تا با آن غذایی برای خودش بخرد، کافی است؟
اگر اطمينان داشته باشد که فقير به وکالت از او طعام خريده و سپس آن را به عنوان کفّاره قبول مىکند، اشکال ندارد.
اگر شخصی وکیل در غذا دادن به عدهای از مساکین شود، آیا میتواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالی که به عنوان کفّاره به او داده شده است، بردارد؟
مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جايز است، ولى نمىتواند آن را بابت کفّاره حساب نمايد و يا از اموالى که بايد به عنوان کفّاره به فقرا داده شود، بردارد.
زنی به علت بارداری و نزدیکی وقت زایمان، نمیتواند روزه بگیرد و میداند که باید آنها را بعد از زایمان و قبل از ماه رمضان آینده قضا نماید، اگر بهطور عمدی یا غیرعمدی تا چند سال روزه نگیرد، آیا فقط کفّاره همان سال بر او واجب است یا آنکه کفّاره تمام سالهایی که روزه را به تأخیر انداخته، واجب است؟
فديه تأخير قضاى روزه ماه رمضان هرچند به مدت چند سال هم به تأخير افتاده باشد، يکبار واجب است و آن عبارت است از يک مدّ طعام براى هر روزى، و فديه هم زمانى واجب مىشود که تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحّت روزه است، فديهاى ندارد.
زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟
اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.
شخصی ده روز روزه بر عهده دارد و در روز بیستم شعبان شروع به روزه گرفتن میکند، آیا در این صورت میتواند عمداً روزه خود را قبل یا بعد از زوال، افطار کند؟ در صورتی که قبل یا بعد از زوال افطار نماید، چه مقدار کفّاره دارد؟
در فرض مذکور افطار عمدى براى او جايز نيست و اگر عمداً افطار کند، در صورتى که قبل از زوال باشد، کفّارهاى بر او واجب نيست و اگر بعد از زوال باشد، کفّاره بر او واجب است که عبارت است از غذا دادن به ده مسکين، و در صورت عدم تمکن، واجب است سه روز روزه بگيرد.
زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟
اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است.
آیا رعایت ترتیب بین قضا و کفّاره، در کفّاره روزه واجب است یا خیر؟
واجب نيست.
آیا لزوم انجام روزههای کفاره حنث قسم که به صورت پشت سرهم باشد، فتوا است یا احتیاط واجب؟ همچنین حکم نسبت به سه روز روزه کفاره افطار قضای روزه، فتوا است یا احتیاط واجب؟
وجوب پشت سر هم بودن سه روز روزه ای که بعنوان کفاره ی قسم، یا به عنوان کفاره افطار قضای روزه می باشد، مبنی بر احتیاط است.
باتوجه به اینکه پرداخت کفاره عمدی درصورتی که توان پرداخت نباشد ساقط است آیا پرداخت کفاره غیرعمدی و فدیه هم درصورتی که توان پرداخت فعلی ندارد برای همیشه ساقط است یا هرگاه توان پیداکرد باید بپردازد؟
حکم خصال کفاره را ندارد و هر زمان توانایی پیدا کرد، باید بپردازد.
از طریق گوگل وارد این صفحه شدم ، و به دنبال مطلبی می گشتم . آنقدر صفحه بهم ریخته به همراه رنگبندی بسیار ضعیف و ابتدایی است، از نگاه کردن به آن خسته شدم.