به گزارش راهبرد معاصر دیروز خبر رسید که لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسیده است و حالا بر اساس گفته های امروز حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس جلسه ای با حضور حاجی میرزایی وزیر اموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شده است که در آن نظام رتبه بندی معلمان مورد بحث قرار گرفته و بر این نکته تاکید شد که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا باشد. علاوه بر این نظام رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. به گفته حاجی بابایی مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.
دیروز لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه بندی معلمان به صورت دو شوری به صحن علنی مجلس ارجاع شود. دلیل این اقدام این بود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید پس گرفته نشود.
تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است.
معلمان در اطلاعیهای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسانسازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهمترین مطالبات خود اعلام کردند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه خبر داد.حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، موضوع نظام رتبه بندی معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد، نظام رتبه بندی ویژه معلمان است و باید از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملا مجزا مطرح شود و به صورت یک نظام مورد تاکید قرار گیرد.وی با بیان اینکه در این نظام همسان آنچه در دانشگاهها اجرا می شود، مورد تاکید قرار می گیرد، اضافه کرد: مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.
حاجی بابایی مهندسی نیروی انسانی را مهم ترین رکن نظام رتبه بندی برشمرد و گفت: مبنای اجرای نظام رتبه بندی، طرح مصوب سال ۱۳۹۲ وزارت آموزش وپرورش خواهد بود.وی اضافه کرد: دولت مکلف است، آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی را تدوین کند و در کوتاهترین فاصله زمانی اجرایی کند.رییس فراکسیون فرهنگیان خاطر نشان کرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین اولویت های مجلس است که موضوع ارتقای شأن و جایگاه معلمان را به صورت ویژه در اسناد فرادستی از جمله، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه مهندسی علمی کشور، سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، اجرایی می کند.
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش قرار داشت.وی در همین راستا افزود: در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، رئیس کمیته آموزش و پرورش، معاون پارلمانی وزیر و همچنین نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون لایحه رتبه بندی معلمان مطرح و ایرادات وارده به لایحه مذکور را عنوان کردند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در نهایت لایحه رتبهبندی معلمان به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرای اعضای کمیسیون آموزش به تصویب رسید.حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد لایحه رتبهبندی معلمان به صورت دو شوری به جلسه علنی مجلس ارجاع شود، بیان کرد: این اقدام به این دلیل صورت گرفت که با تغییر دولت و با روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید بازپس گرفته نشود.
لازم به ذکر است لایحه رتبهبندی معلمان در سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود اما به دلیل بررسی بودجه، تعطیلات عید نوروز و همچنین عدم برگزاری جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی ، بررسی لایحه مذکور در کمیسیون آموزش به تعویق افتاده بود.
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کردهاند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز میشد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساختها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی میشود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان مشمول رتبه بندی در 5 سطح دسته بندی می شوند. قاسم احمد لاشکی گفت: نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شأن و جایگاه معلمی است، ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاهها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند اما تا کنون برای معلمان ارتقای رتبه وجود نداشته است.
وی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کردهایم از معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفهای، معلم سرآمد و معلم راهبر، قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه میدهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبههایی که اخذ میکند افزایش پیدا خواهد کرد.
مجتبی بخشیپور در خصوص لایحه رتبهبندی معلمان، اظهار داشت: رتبهبندی؛ مطالبه چندین ساله فرهنگیان بوده و بهترین هدیه به آنان است که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه دولت در این رابطه دارای اشکالات مشهود و مشکلات عدیدهای است باید هرچه زودتر رفع شود.
چرا کارکنان اداری، سرایداران، معلمان حقالتدریس و سرباز معلمها از مزایای رتبه بندی محروم هستند
بخشیپور بیان کرد: یکی از ایرادات وارد به این لایحه، این است که آن دسته از کارکنان اداری که بخش اعظمی از آنان معلمان و کادر آموزشی هستند و از مدارس به ادارات منتقل شده و در کارهای ستادی به کارگیری شدهاند و همچنین سرایداران، معلمان حقالتدریس و سرباز معلمها، ظاهرا و بنا به اظهارات غیررسمی مسئولین ذیربط، از مزایای رتبهبندی محروم هستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این اتفاق، وضعیت شکننده فعلی ادارات را که به لحاظ پرداخت به موقع و مناسب اضافه کاریهای اداری و سایر پرداختهای قانونی مشکل دارند و همچنین در اعمال مزایای مدرک دوم، برای نیروهای اداری، با مشکلات جدی مواجه شدهاند را به بحرانی غیر قابل حل تبدیل خواهد کرد.
مخصوصا از نظر معیشتی واقعا در تنگاه هستند
نمایندگان مجلس شما در پیشگاه خداوند متعال مسوول و مدیون هستید