آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400/ اطلاعیه جدید آموزش و پرورش-راهبرد معاصر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400/ اطلاعیه جدید آموزش و پرورش

طی روزهای اخیر اخبار خوشی از رتبه بندی معلمان منتشر شده است از تصویب آن در کمیسیون آموزش تا بررسی آن به صورت دو شوری در صحن مجلس و رویکرد پرداخت حداقل 80 درصد حقوق اعضای عملی دانشگاه ها نمونه هایی از این اخبار هستند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 19
کد خبر: ۸۸۵۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر لایحه رتبه معلمان همچنان در صف انتظار تصویب در مجلس شورای اسلامی است اما در این بین اماواگرهای مختلفی درباره محتوای آن مطرح شده است.چند روز پیش برخی از نمایندگان مجلس از غیر قابل قبول بودن برگزاری آزمون برای اعمال رتبه بندی معلمان سخن به میان آورده از لحاظ نشدن محاسبه ضریب تعجیل خدمت مناطق محروم انتقاد کرده بودند. آموزش وپرورش در 25 اردیبشهت اطلاعیه ای در پاسخ به این صحبت ها منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است : در شیوه نامه اجرایی برنامه سنجش صلاحیت‌های گروه معلمان و مدیران و معاونان و کارکنان آموزشی آزمون دانش حرفه‌ای  درمحورهای اخلاق حرفه‌ای آموزشی، پرورشی وپژوهشی با رویکرد مساله محور وبه شکل مجازی برای داوطلبان دریافت رتبه برگزار شود.

طی روزهای اخیر لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش به تصویب رسید قرار بر این شد تا این موضوع به ضرورت دو شوری در صحن مجلس بررسی شود. این گام مثبت در جهت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در شرایطی است که  معلمان انتظار دارند که رتبه بندی معلمان هم در مورد معلمان شاغل و هم فرهنگیان بازنشسته اعمال شود.

 

اخبار رتبه بندی معلمان

دیروز حاجی میرزایی وزیر اموزش و پرورش اعلام کرد با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس اجرای آن از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال می شود. وزیر آموزش و پرورش از مجلس خواسته است تا در اسرع وقت این لایحه را به تصویب برسانند. به گفته حاجی میرزایی اعتبار اجرای این طرح در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده است.

در این میان به گفته حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا باشد. علاوه بر این نظام رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. به گفته حاجی بابایی مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود. دو روز پیش لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه بندی معلمان به صورت دو شوری به صحن علنی مجلس ارجاع شود. دلیل این اقدام این بود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید پس گرفته نشود.

تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

 

خبر رتبه بندی معلمان

 

اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درباره نحوه رتبه بندی معلمان

در پاسخ به مطلب مندرج در خبرگزاری خانه ملت به تاریخ 16 اردیبهشت1400، باعنوان: «برگزاری آزمون برای اعمال رتبه بندی معلمان به هیچ عنوان قابل قبول نیست/ انتقاد از لحاظ نشدن محاسبه ضریب تعجیل خدمت در مناطق محروم» پاسخ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:

1- براساس تصویب نامه شماره 118501/ت55724ه مورخ 17 آذر 98 و شیوه نامه اجرایی 185179 مورخ 4 دی98 برنامه سنجش صلاحیت‌های گروه معلمان و مدیران و معاونان و کارکنان آموزشی در هر سه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ گردیده است وتصریح شده است که آزمون دانش حرفه‌ای  درمحورهای اخلاق حرفه‌ای آموزشی، پرورشی وپژوهشی با رویکرد مساله محور وبه شکل مجازی برای داوطلبان دریافت رتبه برگزار شود. حسب مصوبه شورای سیاست‌گذاری مقررشد در مرحله اول پرونده الکترونیکی برای کلیه مشمولان دریافت رتبه‌های 1تا 5 که سنوات تجربی آنان برای کسب رتبه کامل شده است، با استفاده از لینک سامانه بکفا در سامانه LTMS فرهنگیان ایجاد شود و فرم ارزیابی صلاحیت عمومی و تخصصی درآن بارگذاری شده و مشمولان برای شروع فرایند با انتخاب گزینه داوطلب شرکت در رتبه بندی اقدام به تکمیل فرم صلاحیت عمومی و صلاحیت تخصصی نموده و پس از ارزیابی مافوق و محاسبه میانگین نمره هرفرم به داوطلب اجازه شرکت در آزمون دانش حرفه‌ای داده شود و با کسب 50 درصد نمره آزمون و 50 درصد امتیاز کل برنامه سنجش حائز دریافت رتبه گردد.

2- لایحه نظام رتبه بندی معلمان به استناد جزء2 بند «الف» ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 و به منظور ایجاد سازوکار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌سازی پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان تهیه شده است. لذا با عنایت به متن قانون مذکور، صرفاً مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان (آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی) به شرط اشتغال تمام وقت در واحدهای آموزشی، در شمول بهره مندی از آن قرار می‌گیرند. با توجه به مراتب فوق، تسری مفاد مصوبه مذکور به مشاغل غیر آموزشی امکان پذیر نمی‌باشد. بدیهی است هرگونه اقدام خارج از قوانین بالادستی این وزارتخانه را با ایراد مراجع نظارتی روبه رو می‌نماید.

3- پس از تصویب لایحه مذکور از طرف مجلس محترم شورای اسلامی در آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان امتیاز تعجیل برای ارتقاء به رتبه‌های بالاتر برای مشمولانی که در مناطق کمتر توسعه یافته موضوع فهرست پیوست تصویب نامه شماره 76294/ت 40996ﻫ مورخ 10 تیر 88 هیات محترم وزیران اشتغال به خدمت دارند، ملحوظ نظر قرار خواهد گرفت.

 

رتبه بندی معلمان 1400

 

رتبه‌بندی معلمان بازنشسته

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از اینکه لایحه رتبه بندی معلمان بالاخره به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، از هیات رییسه مجلس خواست که این لایحه را در دستور کار صحن قرار دهد.سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: پس از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان به عنوان موثرترین قشر جامعه به مجلس رسید و در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شد، اما این لایحه نواقص قابل توجهی دارد که باید برطرف شود، رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.وی افزود: بر همین اساس هیأت رییسه لایحه رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار دهد و برای رفع نواقص به صورت دو شوری بررسی گردد.

 

اجرای رتبه بندی معلمان از ابتدای فروردین ۱۴۰۰

حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رتبه‌بندی معلمان یکی از مطالبات مهم همه فرهنگیان است که با حکم قانون این لایحه در دولت تدوین و خارج از نوبت رسیدگی و به مجلس ارائه شد. وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که این لایحه در اسرع وقت در مجلس بررسی و تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم برای اجرای به قوه مجریه ابلاغ شود چرا که اعتبار لازم برای اجرای این مهم نیز در قانون بودجه 1400 پیش‌بینی شده و فرهنگیان منتظر اجرای رتبه‌بندی هستند.

وزیر آموزش و پرورش علت درخواست خود برای تصویب و ابلاغ این لایحه را تغییر دولت در آینده نزدیک دانست و گفت: ممکن است با تغییر دولت لایحه از مجلس به قوه مجریه بازگردد و چنانچه این لایحه برگشت بخورد، دولت جدید می‌تواند لایحه دیگری به مجلس ارائه کند که این رفت و برگشت‌ها زمان زیادی را از معلمان می‌گیرد لذا سرعت عمل در بررسی لایحه رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حاجی‌میرزایی یادآور شد: خوشبختانه کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و عزم خوبی در میان نمایندگان برای تصویب لایحه رتبه‌بندی وجود دارد.وزیر آموزش و پرورش، درباره زمان اجرای لایحه رتبه‌بندی گفت: زمان اجرای این قانون هر زمان که به تصویب برسد از اول فروردین ماه 1400 محاسبه خواهد شد.

 

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

اجرای رتبه بندی معلمان همانند نظام همسان اعضای هیات علمی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه خبر داد.حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، موضوع نظام رتبه بندی معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد، نظام رتبه بندی ویژه معلمان است و باید از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملا مجزا مطرح شود و به صورت یک نظام مورد تاکید قرار گیرد.وی با بیان اینکه در این نظام همسان  آنچه در دانشگاهها اجرا می شود، مورد تاکید قرار می گیرد، اضافه کرد: مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.

حاجی بابایی مهندسی نیروی انسانی را مهم ترین رکن نظام رتبه بندی برشمرد و گفت: مبنای اجرای نظام رتبه بندی، طرح مصوب سال ۱۳۹۲ وزارت آموزش وپرورش خواهد بود.وی اضافه کرد: دولت مکلف است، آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی را تدوین کند و در کوتاهترین فاصله زمانی اجرایی کند.رییس فراکسیون فرهنگیان خاطر نشان کرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین اولویت های مجلس است که موضوع ارتقای شأن و جایگاه معلمان را به صورت ویژه در  اسناد فرادستی از جمله، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری،  نقشه مهندسی علمی کشور، سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، اجرایی می کند.

تصویب کلیات لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش قرار داشت.وی در همین راستا افزود: در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، رئیس کمیته آموزش و پرورش، معاون پارلمانی وزیر و همچنین نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون لایحه رتبه بندی معلمان مطرح و ایرادات وارده به لایحه مذکور را عنوان کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در نهایت لایحه رتبه‌بندی معلمان به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرای اعضای کمیسیون آموزش به تصویب رسید.حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت دو شوری به جلسه علنی مجلس ارجاع شود، بیان کرد:  این اقدام به این دلیل صورت گرفت که با تغییر دولت و با روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید بازپس گرفته نشود.

لازم به ذکر است لایحه رتبه‌بندی معلمان در سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود اما به دلیل بررسی بودجه، تعطیلات عید نوروز و همچنین عدم برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، بررسی لایحه مذکور در کمیسیون آموزش به تعویق افتاده بود.

 

رتبه بندی معلمان

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
جان عزیزتان از فقر هلاک شدیم سریع و فوری قبل لزانتخابات رتبه بندی اجرا کنید انگیزه ایی برای شرکت در انتخابات نداریم واز زندگی دلسرد شدیم
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
جان عزیزتان از فقر هلاک شدیم سریع و فوری قبل لزانتخابات رتبه بندی اجرا کنید انگیزه ایی برای شرکت در انتخابات نداریم واز زندگی دلسرد شدیم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
سلام از نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی عاجزانه تقا ضامندیم که رتبه بندی را برای فرهنگیان بازنشسته اعمال نمایند که سی سال عمر خودشان را صرف اموزش کردند وحق انها را ضایع نکنید
محمد حمیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
سلام مجلس بودجه رتبه بندی را 15هزار میلیارد تومان تصویب کرده ولی دولت میخواد هفت هزار میلیارد تومان آن را برای هیت علمی دانشگاها درنظر بگیره چرا دولت علنن تخلف میکنه وهیچ احدی هم کاری بهش نداره مثل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که الهیار ترکمن 30درصدش اجر ا کرد وبقیش چکار کردند معلوم نیست هیچ نظارتی هم نمیشه این تخلف بزرگ را خود نوبخت برملا کرد که چرا اموزش پرورش فصل دهم را به جای 50درصد سی درصد زده واین ظلم بزرگ را در حق معلمان مظلوم روا داشته چه کسی پاسخگو هست معلمان عزیز هم بیخیالش
تحلیل های برگزیده