قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ + جدول-راهبرد معاصر
قیمت روز خودرو ۱۷ خرداد ۱۴۰۰؛

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ + جدول

قیمت روز خودرو ایران خودرو سایپا امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ مشخص شد که بر اساس آن قیمت خودرو در بازار آزاد با افزایش همراه است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 07
کد خبر: ۹۰۸۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دو شنبه ۱۷ خرداد با تغییرات اندکی نسبت به روز قبل مواجه شد و قیمت خودرو‌های ایران خودرونسبت به روز گذشته افزایش اندکی را تجربه کرد، و قیمت برخی از خودرو‌های سایپابا افزایش و برخی نیز با کاهش نسبت به دیروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ مواجه شده است. با توجه به افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، یکی از دلایلی که موجب ارزان شدن خودرو‌های ایران خورو شده است، انتخابات ریاست جمهوری است. امیدواریم با این انتخابات مشکلات اقتصادی حل گرددو ثبات در بازار خودرو حکفرما شود. در ادامه قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ را مشاهده می‌کنید

 

 تقاضا در بازار خودرو کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث شده است که با وجود افزایش قیمت دلار قیمت خودرو تغییر کند.

 

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ + جدول

 

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

قیمت خودروهای ایران خودرو امروز 17 خرداد 1400

در بازار امروز قیمت خودرو‌های ایران خودرو تغییر قابل توجهی را تجربه کردند. در معاملات روز جاری محصولات ایران خودرو پژو 207 دنده‌ ای به قیمت 299 میلیون تومان و رانا پلاس با قیمت 233 میلیون تومان به فروش رسید.

شاید باورش قدری سخت باشد که خودروی رانا را از شرکت ایران خودرو با قیمت ۹۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بخرید، اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۰۵ میلیون باشد. چیزی بیشتر از ۱۰۰ درصد قیمت کارخانه. اما در حال حاضر این تفاوت قیمت در اکثر خودرو‌های تولیدی آبی پوشان جاده مخصوص وجود دارد.

 

به گزارش فرادید؛ البته این تفاوت قیمتی در خودرو‌های پژوپارس tu ۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، پژو ۲۰۷ i دستی و اتوماتیک، دنا، سمند ال ایکس، هایما S۷ توربو اتوماتیک و پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با قیمت شان در بازار چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۱۰ درصد است.

 

در بازار امروز قیمت خودرو‌های ایران خودرو تغییر قابل توجهی را تجربه کردند. در معاملات روز جاری محصولات ایران خودرو پژو 207 دنده‌ ای به قیمت 299 میلیون تومان و رانا پلاس با قیمت 233 میلیون تومان به فروش رسید.

 

پیش بینی قیمت خودرو تا انتخابات ۱۴۰۰

نمایشگاه‌های خودرو همچنان بسته است و بازار خودرو شرایط خوبی ندارد. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به کاهش سطح داد و ستدها پیش‌بینی کرده است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری گران نمی‌شود.


فروشندگان خودرو می‌گویند با کاهش ارزش دلار قیمت خودرو تا حدودی تعدیل شده است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است با اعمال محدودیت‌های کرونایی، خرید و فروش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

 

نعمت‌الله کاشانی‌نسب گفت: با توجه به بسته بودن واحدهای صنفی و بنگاه‌های شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودرو به مردم توصیه می‌کنیم فعلا دست نگه دارند و خودرو نخرند.


به گفته او، خرید و فروش خودرو در فضای مجازی مورد تائید نیست؛ چراکه با بسته بودن واحدهای صنفی فعلا دلالان در بازار نقش دارند و ممکن است خودروها را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.


چندی پیش شورای رقابت برای افزایش دوباره قیمت خودرو خیز برداشت و قرار شد قیمت خودروها هر سه ماه یک بار گران شود. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به این موضوع اظهار کرد: قیمت خودرو از بازار تا کارخانه هنوز حباب دارد. این در حالی است که با افزایش قیمت خودرو از محل کارخانه خودرو در بازار گران نمی‌شود.

 

به گفته او، با افزایش قیمت خودرو در بازار مردم توان خرید ندارند. پیش‌بینی ما این است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکند و ثابت بماند.

 

هفته گذشته نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته بود: «این روزها دغدغه مردم این است که چطور از کرونا جان سالم به در برند. بنابراین کسی خودرو نمی‌خرد.»

 

تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو

یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانسته‌اند. نوسانات ارز از چالش‌های اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو می‌شود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می‌کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت‌و‌خیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمت‌ها نزولی شده است.

 

بنابراین ثبات نرخ ارز می‌تواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افت‌و‌خیز و تلاطم خواهد شد.

 

قیمت‌گذاری دستوری و تقاضا و تحریم‌ها

آشفتگی‌های بازار خودرو در سال گذشته باعث بحث‌های زیادی پیرامون انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای می‌گذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است. اما نتایج مشکل‌ساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخ‌گذاری دستوری باعث زیان‌دهی آن‌ها در سال‌های اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانه‌ای خودروها متناسب با قیمت بازار آن‌ها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلال‌ها شد.

 

همانطور که می‌دانید با خروج امریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنابر بررسی‌های کارشناسان اقتصادی، لغو نرخ‌گذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، قیمت کارخانه‌ای خوردوها به قیمت بازار آن‌ها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلال‌ها شود.

 

در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخ‌گذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روش‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش می‌یابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیین‌کننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ می‌کنند و به این ترتیب بازار می‌تواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار