به گزارش راهبرد معاصر خودروی پژو 207 از جمله خودروهای طرح اسپرت و جوان پسندی است که امروزه در کشورهای مختلف تولید و عرضه میشود.
پژو ۲۰۷ پانوراما در دو تیپ دنده و اتومات در حال تولید است که بعد از چند ماه گذشت از ورود تیپ دندهای به تازگی تیپ اتومات وارد بازار شده است که از همین ابتدا متقاضیان زیادی دارد. این سقف شیشهای نسبت به سانروف از ابعاد بزرگتری برخوردار است که استفاده از چشمانداز خارج از خودرو را لذت بخش کرده و علاوه بر این به جذابیتهای ظاهری این خودرو میافزاید. سقف شیشهای این خودرو ثابت بوده و پوشش کشویی آن در مواقع لزوم مانع از تابش نور خورشید به داخل کابین میشود.
پژو ۲۰۷ با توجه به نوع جادههای کشور، نوع سوخت موجود در کشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پایین موتور TU۵ در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای ۲۰۷ است. علاوه بر این خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید توانسته است ۴ ستاره کیفی دریافت و در بالاترین رده بندی کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل قرار گیرد.
پژو ۲۰۷ i نیوفیس، از پلتفرم مشترکی با پژو ۲۰۶ بهره میبرد به همین دلیل ازلحاظ ابعاد و اندازه تفاوت زیادی با برادر بزرگتر خود ندارد. در نمای جلو چیزی که بیش از همه جلبتوجه میکند لوگوی بسیار بزرگ پژو بوده که در جلوپنجرهای کشیده قرارگرفته است و باعث شده طراحی این هاچبک فرانسوی تا حد زیادی جسورانهتر و مدرنتر به نظر بیاید. مدلهای جدید پژو ۲۰۷ i چراغهای جلو زیباتر و اسپرتتری نسبت به نسل قبل دارند که این امر را مدیون دیلایت و چراغهای هالوژنی هستند که داخل آنها بهکاررفته است.
در نمای جانبی، راهنماهای روی گلگیر که در نسل پیشین وجود داشته، اکنون بهصورت یک نوار باریک روی آینههای جانبی (که بزرگتر از نمونههای قبلی هستند) قرارگرفتهاند. همچنین استفاده از آنتن کوتاه رادیویی در بخش جلو خودرو یکی دیگر از تغییرات انجامشده بهحساب میاید که اگر همین آنتن به بخش انتهایی خودرو منتقل میشد میتوانست نمای بهتری داشته باشد. اصیلترین بخش پژو ۲۰۷ i نیوفیس، نمای عقب آن محسوب میشود زیرا که هنوز هم ردپاهایی از ۲۰۶ قدیمی در آن به چشم میخورد.
این بخش در آخرین فیسلیفت هم دچار تحولات زیادی نشده و تغییرات آن به استفاده از چراغهای طرح نئون و قرار دادن دوربین دید عقب در قاب پلاک خلاصه میشود. بهطورکلی میتوان گفت طراحی ظاهری پژو ۲۰۷ i نیوفیس از رقبایی همچون رنو ساندرو و H۳۰ کراس که در این بازه قیمتی قرار دارند، زیباتر و مدرنتر بوده است.
در قسمت دماغه اولین چیزی که جلب توجه میکند چراغهایی با طراحی داخلی جدید است. چراغهای اصلی جدید دارای لنز بوده و در ترکیب با ابرویی متشکل از چراغهای الایدی که نقش دیلایت را ایفا میکنند، ظاهری بروزتر از پیش را رقم زدهاند.
خطوط پف کرده روی کاپوت که به موازات قاب کرومی نشان پژو در این قسمت رسم شدهاند و ورودی هوایی که در میان دو مه شکن گرد قرار گرفته؛ در کنار ادای وظیفه هوا رسانی به بخش پیشرانه، چهرهای خندان و در عین حال خشن برای این شیر کوچک به ارمغان آوردهاند.
در نمای جانبی، که سادهترین بخش ظاهری ۲۰۷ است، با ۲۰۶ سالخوردهای روبهرو میشویم که به وسیله آینههای جانبی جدید و رینگهای آلومینیومی ساده و کوچک ۱۴ اینچی تمام سعی خود را در ایجاد تفاوتی نسبی در قیاس با گذشته میکند.
در بخش عقب، دقیقاً مشابه قسمت جلو اول چراغهای پشتی هستند که نگاهتان را به سوی خود جلب میکنند. این چراغها با گرافیکی تازه و نوارهای نئونی C شکل درون خود، بسیار زیباتر از نمونههای به کار رفته در ۲۰۶ و ۲۰۷ قبلی به نظر میرسند. از دیگر تغییرات اعمال شده میتوان به اضافه شدن دو سنسور پارک عقب روی سپر و دوربین دید عقب به بخش بالای محل قرارگیری پلاک اشاره داشت.
فضای کلی کابین پژو ۲۰۷ i جدید شباهت زیادی به کابین برادر بزرگتر خود (پژو ۲۰۶) دارد، اما به لطف بهروزرسانیها و تغییرات اعمالشده در آن کمی اسپرت تر و مدرن تر به نظر میآید. فضای محدود این خودرو مانند آنچه که در نسلهای گذشته نیز شاهد بودیم، یکی از نکات منفی پژو ۲۰۷ i جدید به حساب میآید، اما این محدودیتها تنها شامل ردیف دوم صندلیهای این خودرو شده و در ردیف اول هیچ مشکلی از بابت کمبود فضای سرنشینان وجود ندارد. در فضای داخلی پژو ۲۰۷ i نیوفیس، شاهد استفاده از متریال بیکیفیتی هستیم که چندان جالب به نظر نمیآید، اما ازآنجاییکه در فضای داخلی تمامی خودروهای این رنج قیمتی از متریال مشابهی استفاده میشود میتوان این مورد را نادیده گرفت؛ البته به شرطی که بعد از مدتی صدای داشبورد این مسئله را به شما یادآوری نکند.
پس از ورود به فضای داخل این خودرو و نشستن بر روی صندلی، چیزی که بیش از همه توجه شمارا به خودش جلب میکند شکل عجیب فرمان و نمایشگر ۷ اینچی لمسی است که در بخش بالایی داشبورد نصبشده است. فرمان این خودرو از جنس پلاستیک خشک بوده و بهصورت دو رنگ طراحیشده است. برخلاف فرمان سادهای که نمونه اولیه پژو ۲۰۷ i (که تا سال ۹۱ در بازار حضور داشت) در نظر گرفتهشده بود، بر روی این فرمان جدید کلیدهایی برای کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن همراه قرار دادهشده که در یک رانندگی روزمره میتواند بسیار کاربردی باشد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو عملکرد مناسبی دارد و میتواند بهراحتی پاسخگو نیازهای شما باشد.
مانیتوری که در بالاترین بخش کنسول میانی قرار دادهشده کیفیت تصویر مطلوبی داشته و مواردی همچون بلوتوث، رادیو، پخش موزیک، سیستم رهیاب ماهوارهای از امکانات آن به شمار میرود.
صندلیهای ردیف جلو این خودرو از راحتی نسبتاً مطلوبی برخوردارند، اما ردیف عقب صندلیها فضای پای بسیار کمی داشته و راحتی چندانی ندارد. صندلیهای پارچهای این خودرو در مقایسه با صندلیهای چرمی برلیانس H۳۲۰ از کیفیت و نرمی کمتری برخوردار بوده و نمیتواند از این نظر با این خودرو چینی رقابت کند.
همانطور که میدانید، این خودرو از پیشرانه نامآشنا TU۵ بهره میبرد که بهصورت ۴ سیلندر ECU شانزده سوپاپ است و توان تولید ۱۰۵ اسببخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این پیشرانه طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL۴) یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقلشده که باعث میشود این خودرو بتواند در حدود ۱۲ ثانیه در مدلهای دستی و ۱۳ ثانیه در مدلهای اتوماتیک، از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
این گیربکس نیز دارای قابلیتهای اسپرت و برف هست که میتواند برای رانندگی در شرایط مختلف کمک بسیار خوبی برای راننده باشد.
گیربکس AL۴ بهکاررفته در پژو ۲۰۷ i جدید، عملکرد نسبتاً خوبی داشته اما در برخی مواقع، پس از مدت کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست داده و هنگام تعویض دندهها ضربه و صدای آزاردهندهای از خود تولید میکند. یکی دیگر از مشکلات این گیربکس، عملکرد کند آن در زمان استفاده از حالت تیپ ترونیک است؛ به این صورت که اگر قصد دارید رانندگی پرشتابی را در حالت تیپ ترونیک تجربه کنید، مطمئناً در دندههای سنگین با کندی آزاردهندهای مواجه خواهید شد که شاید شما را از انجام این عمل منصرف کند.
سیستم تعلیق این هاچبک پرطرفدار نسبت به گذشته تغییری نداشته و همچنان عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد، اما اگر اهل رانندگی در سرعتهای بالا هستید به شما توصیه میشود برای جلوگیری از واژگونی، فنرهای این خودرو را با نمونههای اسپرتتر و کوتاهتر تعویض کنید.
بر طبق اطلاعات ثبتشده در سایت NCAP پژو ۲۰۶ فرانسوی در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی شده است، باید دید با توجه به ایرانیزه شدن و تبدیل کردن این خودرو به پژو ۲۰۷ i آیا بازهم از همان قدرت و استحکام برخوردار است یا نه؟
در بخش ایمنی، ایرانخودرو تمام سعی خود را برای ساخت خودرویی امن و بروز انجام داده است ازاینرو تجهیزاتی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستمهای ترمز ABS، EBD و EBA، ترمز جلو و عقب دیسکی دارای سیستم خنک شونده، ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس ، سنسور دندهعقب، دوربین دندهعقب را در این خودرو بهکاربرده است.
امکانات ایمنی اینچنینی از پژو ۲۰۷ i جدید یک خودروی کامل میسازد، که به شما این امکان را میدهد تا بتوانید با خیال راحت در جادههای درونشهری و برونشهری به رانندگی بپردازید .
از امکانات رفاهی و ایمنی به کار رفته در ۲۰۷ جدید که نسبت به مدل قبلی افزایش یافتهاند میتوان به ۲ عدد ایربگ برای راننده و شاگرد، فرمان هیدرولیک به همراه کلیدهای روی آن، تهویهی خودکار که دمای آن در حالت بخاری از ۲۸ درجه سانتیگراد سابق به ۳۱ درجه افزایش یافته، پورت USB، پخش دی وی دی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل کابین، چراغ جلو مجهز به دیلایت، آینههای جانبی برقی هم رنگ بدنه، ایموبلایزر، شیشه جلو و عقب برقی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، دوربین دید عقب، سنسور عقب و کروز کنترل اشاره کرد.
از رقبای ۲۰۷ i جدید در بازار میتوان به دانگ فنگ H30 Cross، برلیانس H۲۲۰ و H۳۲۰، لیفان X۵۰، امویام ۳۱۵ هاچبک و رنو ساندرو اشاره کرد. در بین این خودروها رنو ساندرو کیفیت تولید و مونتاژ بهتری دارد اما از نظر ظاهری و امکانات حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اگر صرفاً به دنبال امکانات و ظاهر زیبا هستید. H۳۲۰ و ۲۰۷ i نیز موجود است.
در آخرین طرح فروش فوقالعاده ایران خودرو در خرداد ۱۴۰۰، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای با مبلغ ۲ میلیارد و ۶۸۷ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۲۹ ریال به فروش میرسد.
کد کلاس (های) خودرو |
۶۰۰۰۲،۶۰۰۰۳،۶۰۰۰۴،۶۰۰۰۵،۶۰۰۰۶،۶۰۰۰۷،۶۰۰۱۰،۶۰۰۱۱ |
نوع موتور |
TU۵ |
حجم موتور (cc) |
۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) |
۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) |
۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم |
۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ |
۱۶ |
نوع سوخت سازگار |
بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری |
پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) |
۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) |
۱۱.۶ |
سیستم انتقال قدرت |
۵ دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/۱۰۰ km) |
۸.۸ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) |
۵.۴ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) |
۶.۶ |
طول خودرو (mm) |
۳۹۰۰ |
عرض خودرو(mm) |
۱۶۸۰ |
ارتفاع خودرو (mm) |
۱۴۶۸ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) |
۲۴۴۳ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) |
۱۰۸۷ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) |
۲۴۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) |
۵۰ |