به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از توافق برجام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ATR را امضا کرد. در نهایت نیز این 200 فروند هواپیما 16 هواپیما به ایران تحویل شد.
بر این اساس 3 فروند هواپیمای ایرباس (ایرباس 321 و دو فروند 330) و 13 فروند هواپیمای ای تی آر 72 تحویل ایران ایر شد.
مطابق آماری رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تعداد کل هواپیماهای کشور در سال 1392 بالغ 254 فروند بود که از این تعداد 147 فروند فعال بوده است.
سال 1395 و در بحبوحه توافق برجام تعداد هواپیماهای فعال کشور به 180 فروند افزایش یافت.
این در حالی است که در زمان حاضر تعداد هواپیماهای فعال کشور به 158 فروند کاهش یافته است. به عبارت دیگر تعداد هواپیماهای فعال کشور در دولت اول و دوم روحانی 12.22 درصد کاهش یافته است.
مسئلهای که تاثیر منفی آن بر حملونقل هوایی مسافری کشور به خوبی مشهود است. در دولت اول حسن روحانی، با دستور عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شد و موجبات بروز سونامی قیمتی در پروازهای داخلی را فراهم کرد.
این نابسامانی 6 سال پس از آزادسازی همچنان ادامه دارد و ایرلاینهای داخلی از نبود تناسب بین عرضه و تقاضا نهایت استفاده بردهاند. همین چند روز قبل شرکتهای هواپیمایی در اقدامی هماهنگی نرخ بلیت پروازهای داخلی را حدود 40 درصد افزایش دادند که با ورود سریع وزیر راه و شهرسازی این افزایش قیمت فعلا منتفی شده است./تسنیم