حمایت آمریکا از طالبان برای تداوم بحران‌های امنیتی در منطقه-راهبرد معاصر
سید وحید ظهوری حسینی، کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

حمایت آمریکا از طالبان برای تداوم بحران‌های امنیتی در منطقه

سید وحید ظهوری حسینی، کارشناس مسائل افغانستان در خصوص پیشرفت‌های نظامی طالبان در افغانستان گفت: طالبان از بدو تاسیس تا کنون به طرق مختلف مورد حمایت دولت‌‌های آمریکا و برخی از متحدین منطقه‌ای آن قرار داشته است. در حال حاضر که سیاست‌های مداخله مستقیم آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است و درحال تخلیه نیروهای نظامی خود از این کشور است، تلاش می‌کند تا با تقویت طالبان و گسترش نفوذ این گروه در افغانستان، اهداف نامشروع خود در منطقه را از این طریق دنبال کند.
سید وحید ظهوری حسینی؛ کارشناس مسائل افغانستان
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 27
کد خبر: ۹۳۱۸۶

حمایت آمریکا از طالبان برای تداوم بحران‌های امنیتی در منطقه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با آغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستان، گروه طالبان درحال پیشروی و افزایش تسلط بر ولسوالی‌های این کشور است. قرار است تا نیمه سپتامبر بیش از 10 هزار نیروی نظامی آمریکا و ناتو خاک افغانستان را ترک کند و به ماموریت خود بعد از 20 سال پایان بدهند. ماحصل حضور دو دهه‌ای این نیروها برای افغانستان یک دولت فرومانده و ارتشی ناکارآمد است که با کمترین مقاومتی کنترل شهرها و مناطق مختلف این کشور را به دست طالبان واگذار می‌کنند. با ادامه این شرایط،‌ طالبان خود را به عنوان یک واقعیت به افغانستان و منطقه تحمیل خواهد کرد و کشورهای همسایه افغانستان وارد یک دور جدیدی از بحران‌های امنیتی خواهند شد. سید وحید حسینی ظهوری کارشناس منطقه و مسائل افغانستان وضعیت امروز افغانستان را حاصل برنامه‌ریزی بلند مدت آمریکا برای تداوم بحران‌‌های منطقه‌ای می‌داند و معتقد است که طالبان در زمین آمریکا بازی می‌کند.

 

سید وحید حسینی ظهوری کارشناس منطقه و مسائل افغانستان در خصوص نیازهای مردم افغانستان به کمک برای مقابله با طالبان گفت: طالبان از بدو تاسیس تا کنون به طرق مختلف مورد حمایت دولت‌‌های آمریکا و برخی از متحدین منطقه‌ای آن قرار داشته است. در حال حاضر که سیاست‌های مداخله مستقیم آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است و درحال تخلیه نیروهای نظامی خود از این کشور است، تلاش می‌کند تا با تقویت طالبان و گسترش نفوذ این گروه در افغانستان، اهداف نامشروع خود در منطقه را از این طریق دنبال کند.  آمریکا تلاش می کند تا طالبان به جای دولت افغانستان بر سرنوشت مردم این کشور حاکم شود یا بخش بزرگی از اختیارات حاکمیتی به طالبان داده شود تا با این روش بتواند تداوم مداخلات خود را به بهانه بحران‌های امنیتی تضمین کند.

 

کارشناس مسائل افغانستان خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت افغانستان انسجام و مدیریت لازم را برای مقابله با طالبان ندارد، لذا وضعیت به گونه‌ای شده که مردم با احساس افزایش خطر ناامنی و تسلط طالبان بر ولسوالی‌ها به صحنه آمده و خود به بخشی از مبارزه با این گروه تبدیل شده‌اند.

 

 وی با بیان اینکه طالبان در خدمت پیاده‌سازی اهداف آمریکا در افغانستان و منطقه است گفت: متاسفانه طالبان به شدت از سوی آمریکا حمایت و هدایت می شود. اگر حمایت‌های آمریکا نباشد طالبان نمی تواند با یورش به شهرهای مختلف آرامش و امنیت را از مردم افغانستان سلب کند. امروز مردم افغانستان متوجه سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال خود و مردم منطقه شده‌اند، لذا جمع کثیری از مردم مسلمان و مبارز برای مقابله با طالبان مسلح شده‌اند و درحال سازماندهی به نیروی مقاومت هستند.

 

سید وحید ظهوری حسینی کارشناس افغانستان با بیان اینکه کشورهای همسایه باید از مردم افغانستان و گروه‌های جهادی ضد تروریستی این کشور حمایت کنند گفت: قطعا کشورهای همسایه و منطقه برای آرامش منطقه و کشورها و ملت‌های خود باید دوشادوش مردم مسلمان افغانستان در مبارزه با طالبان بسیج شوند. هر گونه فعالیت ضد طالبان برای افزایش آرامش و امنیت در منطقه بسیار ارزشمند است و رسیدن به این آرامش نیازمند حمایت همه جانبه از نیروهای مردمی مبارزی است که با این جنایتکاران مقابله می کنند.

 

وی در این باره تصریح کرد: مردم افغانستان برای نابودی و بیرون کردن طالبان از کشور خود نیازمند همراهی و حمایت های همه کشورهای همسایه هستند وگرنه آمریکا با حمایت از طالبان از طریق پایگاه های بزرگی که در این کشور و در کشورهای همسایه زده است به دنبال افزایش تنش و ناامنی در افغانستان وبه تبع آن تداوم ناامنی ها به سایر کشورهای منطقه بخصوص محور مقاومت است.

 

حسینی ظهوری گفت: تهدیدات طالبان با حمایت های آمریکا متوجه کشورهایی مثل ایران و پاکستان نیز خواهد بود، لذا بی‌توجهی به قدرت‌یابی طالبان، برای کشورهای منطقه و ملت‌های مسلمان پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و نتایج آن به نفع هیچ کس غیر از آمریکا نخواهد بود. انتظار داریم کشورهای مسلمان منطقه با برنامه ریزی درست از مردم افغانستان علیه طالبان حمایت کنند، ضمن اینکه به هیچ وجه نباید طالبان توسط کشورهای همسایه و منطقه به رسمیت شناخته شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار