به گزارش راهبرد معاصر به نقل از وزارت آموزش و پرورش و ضمن اعلام شرایط جدید برای اخذ رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰، جزئیات رتبه بندی معلمان را تشریح کرد. کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اجرای طرح رتبه بندی معلمان منجر به افزایش حقوق و تعیین تکلیف بخش زیادی از آنها بخصوص معلمان حق التدریس خواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش شرایط جدید برای اخذ رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰ را به شرح زیر اعلام کرد.
رتبه مربی معلم
دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط
طی دوره آموزشی ضمن خدمت، در علوم تربیتی، متناسب با تحولات علمی روز به میزان مورد نیاز
طی دوره آموزشی ضمن خدمت در زمینه تخصصی و رشته تحصیلی متناسب با تحولات علمی روز به میزان مورد نیاز
داشتن حداقل امتیازات لازم از دو ارزشیابی فعالیتهای چهارگانه مشروط بر آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد
داشتن حداقل امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت مطابق ضوابط مربوط
موفقیت در آزمون شایستگی تخصصی مربی معلم
رتبه استادیارمعلم
کارشناسی (لیسانس) با ۱۵ سال تجربه
کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) با ۱۲ سال تجربه
دکتری با ۶ سال تجربه
دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط به رتبه مربی معلم
داشتن امتیازات لازم در دو ارزشیابی عملکرد سالیانه مشروط بر آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد و در آخرین ارزشیابی… درصد امتیازات کسب کرده باشد
داشتن امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه علاوه بر آموزشهای ضمن خدمت مرتبط با رتبه مربی معلم
ارائه حداقل دو مقاله علمی که هیأتهای مربوط ارزشیابی کرده باشند
دارا بودن رتبه مربی معلم برای دارندگان درجه لیسانس و فوق لیسانس
موفقیت در آزمون ملی تشخیص شایستگی تخصصی رتبه استادیار معلم
داشتن امتیازات تعیین شده از شرکت در دورههای ضمن خدمت رتبه قبل.
ارائه، تألیف یا ترجمه حداقل یک کتاب.
تبصره: دارندگان مدارک تحصیلی (کارشناسی) لیسانس و (کارشناسی ارشد) فوق لیسانس و دکتری،که در ۳ ارزشیابی عملکرد متوالی(منتهی به زمان درخواست رتبه استادیار معلم) امتیازات مربوط را که وزارت تعیین میکند کسب کرده باشند، میتوانند با یکسال سابقه خدمت کمتر درخواست رتبه استادیارمعلم کنند.
رتبه دانشیارمعلم
کارشناسی (لیسانس) با ۲۲ سال تجربه
کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) با ۱۸ سال تجربه
دکتری با ۱۴ سال تجربه
دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط به رتبه استادیار معلم
داشتن امتیازات تعیین شده از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت رتبههای قبل و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه
داشتن امتیازات تعیین شده، از ۳ ارزشیابی عملکرد در رتبه استادیار معلم مشروط بر آنکه آخرین ارزشیابی فرد از … درصد مجموع امتیازات کمتر نباشد
ارائه حداقل دو مقاله علمی ارزشیابی شده در زمینه دروس مورد تدریس
ارائه حداقل یک پژوهش علمی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش
تألیف و ترجمه حداقل دو کتاب، در زمینه دروس مورد تدریس که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشد
موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه دانشیار معلم
اخذ امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت رتبههای قبل
تبصره: دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و دکتری، مشروط به داشتن امتیازات تعیین شده در ۳ ارزشیابی عملکرد متوالی(منتهی به زمان درخواست رتبه دانشیارمعلم) میتوانندبه ترتیب با یک سال تجربه کمتر درخواست رتبه دانشیار معلم کنند.
رتبه استاد معلم
کارشناس ارشد با ۲۴ سال تجربه
دکتری با ۲۰ سال تجربه
دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در رتبه دانشیار معلم
داشتن امتیازات لازم از سه ارزشیابی متوالی(منتهی به زمان درخواست در رتبه استادمعلم)
دارا بودن حداقل سه مقاله علمی ارزشیابی شده پس از کسب رتبه دانشیارمعلم در زمینه مربوط
دارا بودن حداقل دو پژوهش علمی ـ تربیتی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش
تألیف و ترجمه حداقل ۴ جلد کتاب علمی در زمینه مربوط که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشد.
موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه استادمعلم
دارا بودن رتبه دانشیارمعلم
تبصره: معلمان خلاق و نوآور و نخبه با مدرک لیسانس و با ۲۵ سال تجربه و داشتن شرایط فوق، مشمول رتبهبندی معلمان مزبور میشوند.
تجربه هر معلم از هزارتا کتاب و مقاله بالاتره