آخرین خبر رتبه بندی معلمان/ تغییرات لایحه رتبه بندی تا به امروز-راهبرد معاصر

آخرین خبر رتبه بندی معلمان/ تغییرات لایحه رتبه بندی تا به امروز

بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان اگرچه روند تصویب لایحه رتبه بندی در مجلس طولانی شده است اما تا به امروز برخی تغییرات درخواستی معلمان در این لایحه لحاظ شده است که در ادامه آنها را یم خوانید.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 07
کد خبر: ۹۴۵۲۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرده است. طی روزهای گذشته برخی از مواد این لایحه به تصویب کمیسیون آموزش رسیده است و تغییراتی نیز در مفاد آن انجام شده است. در این میان فرهنگیان تلاش کردند تا برخی از خواسته های خود را برای گنجاندن در مواد این لایحه به نمایندگان مجلس ارائه دهند. برخی از درخوسات های فرهنگیان که بر اساس آخرین مصاحبه منادی رئیس کمیسیون آموزش تاکنون به تصویب کمیسیون آموزش رسیده، به قرار زیر است:

  • شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.
  • توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید،تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبه ها به ۳ سال رسید.
  • سابقه برای کسب رتبه های ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.
  • محدودیت هر رتبه حذف شد.
  • سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد، اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.
  • تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.
  • زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.

 

خبر رتبه بندی معلمان

 

سایر تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس

علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها  هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان  با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس  نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و  ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.

رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند :

آموزشیار معلم معادل رتبه ۱

مربی معلم معادل رتبه ۲

استادیار معلم معادل رتبه ۳

دانشیار معلم معادل رتبه ۴

استاد معلم معادل رتبه ۵        

 

 

اخبار رتبه بندی معلمان

نگرانی معلمان از موکول شدن لایحه رتبه بندی معلمان به دولت بعدی

 طولانی شدن روند تصویب لایحه رتبه بندی و نگرانی از موکول شدن آن به دولت بعدی و خارج شدن از دستور مجلس باعث شده است تا فرهنگیان درخواست تسریع در تصویب لایحه رتبه بندی را از نمایندگان داشته باشند. در این بین رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان با صدور پیامی از فرهنگیان درخواست کرده است که  از نمایندگان مجلس در سراسر کشور با ارتباط گیری تک به تک بخواهنددر تصویب رتبه بندی تسریع کنند. به نوشته کریمی نیا در حال حاضر مهم ترین بندی که می تواند تاثیر خوبی بر دریافتی معلمان داشته باشد رتبه بندی است، از آنجایی که اعضای محترم کمیسیون آموزش با دید مثبت و تلاش بی وقفه مفاد آنرا به پایان رسانده اند و هم زمان آموزش و پرورش در حال بررسی و تهیه جزئیات آن است و از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه هم بارها قول نهایت همکاری در تامین بالاترین بودجه ممکن را از بودجه تبصره دو بند " و" داده است ، آگاه باشید که اگر چنانچه پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس یعنی ۲۶ تیر ماه به طور خارج از نوبت و فوری در صحن علنی مطرح نشود و رای نیاورد، تمام زحمت ها به هدر خواهد رفت. چرا که در صورت تاخیر و یا عدم تصویب در زمان دولت فعلی طبق قوانین باید مجددا به آموزش و پرورش بعدی برگشته پس از طی مراحل به صورت لایحه ای جدید در هیات وزیران جدید طرح و پس از تصویب مجددا به مجلس ارجاع شود. بنابراین اجرای آن تا روی کار آمدن دولت جدید ماه ها و بلکه سال ها به طول خواهد انجامید.به همین دلیل همکاران عزیز در تمام کشور در حرکتی یکسان با نمایندگان حوزه خود ارتباط گرفته و نسبت به درخواست طرح فوری و خارج از نوبت رتبه بندی از هیات رئیسه محترم مجلس مصرانه درخواست کنند بلافاصله پس از تعطیلات در صحن علنی مطرح و تصویب شود.

 

موضوع ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان

 بر اساس ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان حداقل نیازمند سابقه دو سال خدمت معلمی است و برای کسب رتبه بالاترتوقف شش سال در هر یک از رتبه ها الزامی است. در این میان حداقل سابقه کار برای رتبه های 4 و 5 به ترتیب 20 و 26 سال است. بر اساس تبصره 2 ماده 4 تخصیص رتبه های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط همواره حداقل 30 درصد از معلمان مشمول در رتبه یک، حداقل 25 درصد در رتبه دو، حداکثر 20 درصد  در رتبه سه، حداکثر  15 درصد در رتبه چهار و حداکثر 10 درصد در رتبه پنج قرار گیرند.

 

موضوع ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان

ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان از مواد اصلی این لایحه است و مربوط به امتیازات و مبلغ افزایش در هر رتبه می پردازد. براساس ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین  25 درصد بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد. همچنین بر اساس تبصره این ماده  معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

 

رتبه بندی فرهنگیان

 

پیشنهادات معلمان برای اجرای صحیح رتبه بندی معلمان

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان محواهان اجرای صحیح رتبه بندی معلمان هستند و برای این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده اند. آنها طی نامه ای به مجلسی ها مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد اعلام کرده اند. آنها درخواست کرده اند که کف حقوقی متناسب،جلوگیری از سابقه محوری در اخذ رتبه ها و نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی در اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شود. جزئیات درخواست معلمان به قرار زیر است:

  • تعیین کف حقوق مکفی متناسب با شان معلم
  • جلوگیری از سابقه‌محوری در اخذ رتبه‌ها و حذف شرط دوسال سابقه برای ورود به رتبه‌بندی
  • تغییر نحوه افزایش حقوق از ضریب درصدی به امتیاز مکتسبه،تا افزایش حقوق هر رتبه با توجه به شایستگی‌ها صورت پذیرد
  • در نظر گرفتن ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی مطابق رتبه‌بندی طبق سند تحول در بازه ۳ ساله (به علت کمبود بودجه)
  • ایجاد نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی؛ زیرا قانون خدمات کشوری پاسخگوی اجرای نظام رتبه بندی طبق سند تحول نیست

 

ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان

تعدادی از ایرادات اساسی لایحه رتبه‌بندی به شرح ذیل است که فرهنگیان کشور خواهان رفع ایرادات هستند.

۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه

۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن. 

۳- در نظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون

۴- حذف آزمون و هر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه

 ۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم

۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طور کامل از فروردین ۱۴۰۰

۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی

۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه  و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا

۹.عدم محرومیت همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از رتبه‌بندی

۱۰_ کاهش زمان انتظار برای دریافت هر رتبه از 6 سال به 4 سال

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
همش خبر تکراری
تکرار تکرار تکرار تکرار تکرار تکرار تکرار تکرار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
چشممان اب نمیخورد این طرح اجرا سود فقط سرکاریه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
چشممان اب نمیخورد این طرح اجرا سود فقط سرکاریه
دکتر سید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
با شرایط اعلام شده رتبه بندی شامل هیچ کدام از معلمان نمی شود.
سرکاریه.دنبال کار دیگری باشید.
سعدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
0
تورا خدا دیگه این همه خبر تکراری درباره رتبه بندی ننویسید از سر خیرش گذشتیم همش وعده دروغ
تحلیل های برگزیده