بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ به کجا رسید؟-راهبرد معاصر

بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ به کجا رسید؟

وزیرآموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد باتوجه به نوسان شرایط کرونایی در صورتیکه شرایط ایمنی جمعی ایجاد شده باشد آموزش حضوری برقرار می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۴ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 05
کد خبر: ۹۴۲۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش راهبرد معاصر ، وزیر آموزش و پروش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید عنوان کرد : پس از شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از سرایت بیشتر بیماری اولین جایی که درهایش بسته شد مدارس بودند.از آن زمان تاکنون بارها و بار ها مقرر شد درب های مدارس  باز شود و حداقل دانش آموزان برای رفع اشکال به مدرسه بروند ولی با استقبال خانواده ها مواجه نشد.

 

سناریو های بازگشایی مدارس  در مهر 1400

 

وی عنوان کرد ازآن جایی که مدرسه مکانی برای آموختن ، رسیدن به بلوغ اجتماعی است و نیاز دانش آموز را برطرف می کند،  برای بازگشت دانش آموزان و جبران عقب افتادگی های به وجود آمده سناریو های مختلفی در نظر داریم. چناچه با تایید ستاد ملی کرونا شرایط ایمنی جمعی به وجود آمده باشد  احتمالا بازگشایی مدارس به صورت حضوری  و شرایط عادی خواهد بود. در سناریوی دوم  آموزش  ترکیبی حضوری و مجازی مد نظر است و نهایتا در سناریوی سوم برگزاری مدارس به صورت غیر حضوری خواهد بود. در تمام این سناریوها مطابق با نظر ستاد ملی کرونا عمل خواهد شد.باید دید اکنون که وارد پیک پنجم کرونا شده ایم و واکسیناسیون معلمان قرار است مردادماه انجام شود آیا مدارس به صورت حضوری دایر می شوند یا نه؟

 

بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ به کجا رسید؟

 

شروط بازگشایی مدارس در مهر 1400

 
حاجی میرزایی درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به هر طریقی که بشود اصل بر برگزاری حضوری مدارس است و یکی از پیش‌نیاز‌های این امر، واکسیناسیون معلمان است. اگر در مهر امسال با وضعیتی مواجه شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان در مدارس مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت این امر را تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم، همچنین اگر تأکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاس‌ها باشد و بگویند باید تعداد دانش‌آموزان در مدرسه محدود باشد، برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چگونه دانش‌آموزان بین روز‌های مختلف توزیع شوند. سلامت دانش‌آموزان برایمان در اولویت است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم سلامت آن‌ها به مخاطره بیفتد.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه پژوهش‌ها در دنیا مربوط به آموزش در دوران کرونا نقطه مشترکی داشت و آن هم بازماندگان از تحصیل بود، اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل ما در ایام کرونا با گذشته متفاوت نبود و از هر ۱۰۰۰ نفر دانش‌آموز سه نفر ادامه تحصیل نداده بودند که سه‌دهم درصد می‌شود و آن نگرانی را که به‌صورت گسترده درباره ترک تحصیل وجود داشت منتفی کرد.

وی افزود: سال گذشته از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی، ۴۰ هزار نفر در پایه اول دبستان ثبت‌نام نکردند و طی گفت‌وگویی با ۸۰ هزار مدیر مدرسه، از آن‌ها خواستم دانش‌آموزان از آموزش دور نباشند و روش‌های دسترسی به آموزش برای آن‌ها مشخص شود.

حاجی‌میرزایی درباره تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی بازماندگان از تحصیل بیان کرد: بر اساس بررسی‌های آماری ما در سال‌های گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم برای آن‌ها بررسی‌های متعددی انجام شده است و در راستای شناسایی حرکت کرده‌ایم. مشخص شده است تقریباً دو درصد افرادی که بازمانده از تحصیل شدند در جایی سکونت دارند که آموزش ارائه نمی‌شود، اما عمده آن‌ها به‌دلیل بیماری، معلولیت، مشکلات اقتصادی و... ادامه تحصیل نمی‌دهند.
 
بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ به کجا رسید؟
 
 

 ثبت‌نام مدارس برای سال تحصیلی 1400

 
وزیر آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام مدارس برای سال تحصیلی پیشِ‌رو متذکر شد: ثبت‌نام میان‌پایه‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود، مگر آنکه دانش‌آموز بخواهد مدرسه را تغییر دهد. مسئله اصلی ثبت‌نام مربوط به سه پایه ورودی اول، هفتم و دهم است که از طریق سایت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. سامانه‌های آموزش و پرورش یکپارچه شده‌اند و یک سامانه مخصوص دانش‌آموز داریم که تمام فعالیت‌های آموزشی از ابتدای تحصیل تا کلاس دوازدهم در این سامانه ذخیره خواهد شد و قابل استفاده خواهد بود.
 
 
 

عدم ثبت نام ۴۰ هزار دانش‌آموز پایه اول در سال گذشته

 
وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هزار دانش‌آموز پایه اول داشتیم که در مدرسه ثبت‌نام نکردند گفت: برخی خانواده ترجیح دادند فرزندشان را به علت نگرانی که داشتند ثبت‌نام نکنند که امیدواریم امسال آن‌ها هم ثبت‌نام کنند. ما مراقبت زیادی داشتیم و با حدود ۸۰ هزار مدیر مدرسه از طریق شبکه شاد به‌طور مستقیم صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم که همه توجهشان به دانش‌آموزان باشد و گفتیم هر دانش آموزی که ثبت‌نام کرده نباید از آموزش دور باشد. باید دقیقاً رصد کرد که هرکدام چه طور آموزش می‌بینند. حتی در بسیاری مناطق روستایی و کم‌جمعیت، آموزش حضوری بود و اجازه ندادیم بازماندگی از تحصیل گسترده اتفاق بیفتد.
 
بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ به کجا رسید؟
 

شرایط تزریق واکسن کرونا به معلمان

 
وزیر آموزش‌وپرورش درباره مشمولین دریافت واکسن کرونا گفت: معلمان، کادر مدارس، مشاوران، مربیان تربیتی و در مجموع حدود ۹۲۰ هزار نفر در ارتباط با مدرسه و دانش‌آموزان هستند که طبق هماهنگی با وزارت بهداشت قرار است در مرداد واکسینه شوند. اکنون در همین شرایط وزارت بهداشت تا ۵۰۰ هزار دُز واکسن را تزریق کرده است و اگر واکسن موجود باشد که حتماً همین‌طور است، می‌توانند به‌سرعت در همان مرداد به همه معلمان واکسن بزنند و دُز دوم را هم ماه بعد تزریق کنند.

وی در برنامه نگاه یک ادامه داد: کد ملی تمام معلمان را از ما خواسته‌اند که آماده شده است و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد حتی اگر در آن زمان، واکسن در دسترس، محدود بود پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و اولویت‌ها و پایه‌های تحصیلی را هم برای دریافت واکسن مشخص کرده‌ایم که پایه‌های ابتدایی و فنی و حرفه‌ای در اولویت هستند.

وی درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس گفت: سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است. باید ثبت‌نام‌ها تمام و مسیر دانش‌آموزان مشخص شود. درباره سرویس مدارس باید در شهریورماه تصمیم‌گیری کنیم، اما قول آن را هم گرفته‌ایم و این کار با اطمینان انجام خواهد شد. آن‌ها هم قبل از شروع سال تحصیلی حتماً واکسینه می‌شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مصوبات کنکوری که از سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود، مطرح کرد: بر اساس مصوبات جدید، کنکور به آزمون‌های تخصصی منحصر و آزمون‌های عمومی کنار گذاشته می‌شود. سهم کنکور ۴۰ و سهم سوابق تحصیلی ۶۰ درصد می‌شود که همان امتحانات نهایی پایه دوازدهم است. وزن امتحانات نهایی افزایش می‌یابد و به آرامش بیشتر دانش‌آموزان کمک می‌کند. کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود و نتایجش تا دوسال قابل استفاده است، سوداگری‌های مؤسسات کنکوری دیگر میدانی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه "آیا معلمان غیردولتی از مزایای رتبه‌بندی برخوردار می‌شوند؟ " گفت: رتبه‌بندی برای کارکنان دولت است. نظام پرداخت مدارس غیردولتی تابع قاعده دیگری است. درباره بازنشستگان هم پیش‌بینی شده است که بازنشسته‌ها باید حقوقشان با افراد شاغل همسان‌سازی شود و دریافتی‌شان نسبتی از حقوق شاغلان باشد بنابراین رتبه‌بندی برایشان موضوعیت ندارد.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
0
پس والدین دانش آموزان وخود دانش آموزان باید چیکار کنن اونا در خطر نیستند اگه دانش آموزی در مدرسه مبتلا شد و کل خانواده درگیر شدن چی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
0
مردشور وزیر رو ببرن با رتبه بندیش.فقط بلده وعده وعید بده.تازه هرچی سابقمون بیشتر باشه رتبه بالا تره اما حقوق کمتره.بخندیم یا گریه گریه کنیم؟برو خودتو مسخره کن وزیر جان.
تحلیل های برگزیده