انفجارهای آمریکایی سریلانکا در سایه جنگ تنگه‌ها و آبراه‌های نفتی-راهبرد معاصر

انفجارهای آمریکایی سریلانکا در سایه جنگ تنگه‌ها و آبراه‌های نفتی

یک روزنامه لبنانی نوشت: انفجارهای سریلانکا در صحنه رسانه‌‌‌ای بین المللی همچنان حضور خواهد داشت تا زمانی که واشنگتن بازی هالیوودی خود را در دریاهای آزاد به عنوان بخشی از جنگ باز خود علیه قدرت‌های بزرگ از ایران تا روسیه و چین کامل کند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 26
کد خبر: ۹۴۸۱
به گزارش  راهبرد معاصر ، روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «انفجارهای آمریکایی سریلانکا و جنگ تنگه‌ها و خلیج‌ها»، دلایلی را که فرضیه دخالت آمریکا در انفجارهای تروریستی اخیر سریلانکا را تقویت می‌کند، برشمرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: انفجارهای سریلانکا در صحنه رسانه‌‌‌ای بین المللی همچنان حضور خواهد داشت تا زمانی که واشنگتن بازی کثیف هالیوودی خود را در دریاهای آزاد به عنوان بخشی از جنگ باز خود علیه قدرت‌های بزرگ از ایران تا روسیه و چین کامل کند.

به عقیده نویسنده، آنهایی که به طور کلی مسائل سیاسی و به طور خاص اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه ایران و حزب الله را طی چند روز گذشته دنبال می‌کنند، متوجه می‌شوند که اظهارات «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و تهدیدهای وی علیه همه کشورهایی که به تصمیم آمریکا برای تحریم کامل ایران عمل نمی‌کنند، به مثابه بمب‌هایی صوتی برای سرپوش گذاشتن بر  رفتارهای واقعی دولت آمریکاست که از طریق ادوات تکفیری تندرو خود مرتکب می‌شود و این بار در سریلانکا در مراسم عید پاک که نزد مسیحیان کاتولیک در جهان از احترام خاصی برخوردار است، اتفاقی که هنوز ادامه دارد.

البناء آورده است: با وجود جدی بودن اظهارات پامپئو اما او به خوبی می‌داند که تهدیدهایش قابل اجرا نیست؛ چون ایران قادر به جلوگیری از این اتفاق است، بخصوص که دولت آمریکا چندین استثناء برای برخی شرکت‌ها جهت تجارت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تعیین نموده است، اگر چه واشنگتن سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نموده است.

این روزنامه افزود: این استثنائات مربوط به مقامات کشورهای دیگر، شرکت‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی است؛ اما به دنبال آن سپاه پاسداران بلافاصله تهدید کرد اگر آمریکا  کاری برای توقف صادرات نفت ایران انجام بدهد تنگه هرمز بسته می‌شود موضوعی که با پاسخ ضعیف آمریکا همراه بود که این تهدید را غیر قابل توجیه و غیر مقبول خواند.

نویسنده پرسید: پس در چنین مواردی قلدری ادعایی آمریکا کجا رفت علاوه بر اینکه این اظهارات پوچ و بی محتواست و تکرار سیاست آمریکا در اعمال تحریم چهل ساله خود علیه ایران مقاوم است.

نویسنده تصریح کرد: توافق پامپئو با عربستان برای افزایش تولید نفت تا رسیدن به 14 میلیون بشکه در روز هم هرگز به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد؛ چون ایران می‌تواند عربستان را  از بالا بردن حجم صادرات نفتی خود بازدارد، حتی اگر بتواند تولید را از لحاظ فنی بالا ببرد آن هم با رشته اقدامات میدانی ایران که در زمان مناسب به اجرا درخواهد آمد، بنابراین این چهره آشکار از عجز و ضعف آمریکایی‌هاست.

البناء ادامه داد: ایالات متحده به رغم این ضعف خود، همچنان به شعله ور کردن آتش جنگ داخلی و درگیری‌های مسلحانه ادامه می‌دهد و حالا موج جدیدی از تنش‌های بین المللی در شبه قاره هند به راه انداخته است آن هم با دادن چراغ سبز به گروه‌های تروریست و افراط گرایی  که سرویس‌های امنیتی و نظامی ایالات متحده مجددا آنها را به منظور خدمت به اهداف استراتژیک کشورشان در سطح بین المللی بکار گرفته‌اند.
نویسنده در ادامه این سوال را مطرح کرد که هداف آمریکا از بمب گذاری‌هایی که در جریان تعطیلات عید پاک در سریلانکا صورت گرفت و بیش از دویست نفر کشته و صدها زخمی برجای گذاشت چه می‌توانست باشد؟
وی در پاسخ به این سوال نوشت: به نظر می‌رسد هدف اصلی حملات تروریستی، کلیساهای کاتولیک در این کشور بود و اهداف آمریکا از این انفجارها را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد، نخست اینکه آمریکا به دنبال شعله ور کردن آتش جنگ داخلی و فرقه‌ای بین جمعیت 21 میلیونی مردم سریلانکاست که هفتاد درصد آنها بودایی، دوازده درصد هندو، ده درصد مسلمان و هشت درصد یعنی یک میلیون و دویست هزار نفر آنها مسیحی هستند.

هدف دوم آمریکا از انفجار سریلانکا ایجاد شرایط مناسب برای مداخله نظامی آمریکا در این کشور و ایجاد پایگاه‌های نظامی هوایی و دریایی در این کشوری است که از موقعیت راهبردی بسیار مهمی برخوردار است، سریلانکا جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند و در جنوب غرب خلیج بنگال است، مسیر دریایی منتهی به تنگه مالاکا  در شرق که به دریای جنوبی چین متصل می شود از جنوب سریلانکا عبور می‌کند این یعنی اگر آمریکا بتواند پایگاه‌هایی نظامی در سریلانکا ایجاد کند ترافیک دریایی در این تنگه را کاملا تحت کنترل مستقیم خود می‌گیرد که به معنای تهدید دریانوردی نظامی یا غیرنظامی چین است.

نویسنده هدف سوم آمریکا از انفجارهای سریلانکا را ایجاد پایگاه‌هایی هوایی و دریایی در این کشور به منظور تقویت  استراتژی بلندمدت خود علیه چین خواند و نوشت: ایجاد چنین پایگاه‌هایی، توانمندی پایگاه هوایی راهبردی آمریکا در دیگو گارسیا در اقیانوس هند را تقویت خواهد کرد چون پایگاه هایی نزدیک تر به چین ایجاد می شود که یک امتیاز راهبردی برای آمریکا در این نقطه از جهان است.
البناء افزود: هدف چهارم آمریکا اعمال فشار بر هند همسایه شمالی سریلانکاست که واشنگتن آن را متحد روسیه در صف بندی‌های جهانی می‌بیند به رغم دوستی تجاری و غیرتجاری که هند با اسرائیل دارد.

به عقیده نویسنده، هدف پنجم آمریکا سنگ اندازی در مسیر انرژی راهبردی چین است که خطوط آن از میان خلیج بنگال می‌گذرد و راهی است که چین مدتی است برای انتقال ذخایر نفتی خود به خاک چین برگزیده است .

در پایان این یادداشت آمده است: هدف ششم اینکه همه این اقدامات آمریکا در چارچوب جنگ تنگه‌ها و خلیج‌هایی است که آمریکا و مزدورانش از جبل طارق تا باب المندب و هرمز  در امتداد دریاهای آزاد در غرب و شرق به راه انداخته است، اما این طوفان سیاست واشنگتن با صخره‌های مقاومت عربی و اسلامی و جهانی از کوه‌های اطلس تا دیوارهای بزرگ چین روبروست.

فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار