قطع برق واحدهای تولیدی و پیامدهای آن بر اقتصاد شهروندان-راهبرد معاصر
محمدصادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

قطع برق واحدهای تولیدی و پیامدهای آن بر اقتصاد شهروندان

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت پیرامون پیامدهای قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی اظهارداشت: هر مقدار که برق در بخش صنعت و واحدهای تولیدی قطع شود، تولید کاهش یافته و به تبع آن عرضه کالاهای تولیدی کاهش می‌یابد، از همین رو در ماه های آینده شاهد بر هم خوردن تعادل در بازار خواهیم بود که اولین و نگران کننده‌ترین نتیجه این موضوع، گران‌تر شدن کالاها خواهد بود.
محمدصادق مفتح؛ قائم مقام وزارت صمت
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 17
کد خبر: ۹۵۳۶۰

قطع برق واحدهای تولیدی و پیامدهای آن بر سفره شهروندان

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از انتقادات بالای مردمی به دولت در رابطه با قطعی برق در بخش مصارف خانگی، این بار قطعی برق شامل واحدهای صنعتی شده است. موضوعی که شاید از نظر شهروندان که برق خانه‌ شان قطع نمی شود تا حدی رضایت بخش بوده، با این وجود ناچاریم تبعات این موضوع را در ماه‌های آینده در کاهش عرضه کالاهای تولیدی مشاهده نماییم. متاسفانه عدم ساخت و ساز نیروگاه ها و ناتوانی دولت در تولید برق و بی توجهی به محیط زیست کشور، جامعه را به نوعی با چالش های مختلفی رو به رو کرده نموده است. محمد صادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع تبعات و پیامدهای منفی برق بر تولید کشور پرداخته است.


محمد صادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر به مساله تاثیر قطع برق در بخش های تولیدی و صنعتی کشور پرداخت و آثار سوء این موضوع را اینگونه تحلیل کرد و گفت: قطعی برق آثار مختلفی بر روی اقتصاد به جا می گذارد، همانگونه که آثار اجتماعی نیز روی دیگری از این موضوع را نشان داد. بخش مهم این موضوع تاثیر قطعی برق بر روند تولیدات کشور اعم از صنعتی و غیر صنعتی است که متاسفانه در چند ماه آینده شاهد عواقب نامطلوب این موضوع خواهیم بود.


وی در این باره خاطر نشان کرد: با قطعی برق تولید می خوابد و فعالیت متوقف می شود، به تبع چنین موضوعی هر مقدار که برق در بخش صنعت و واحدهای تولیدی قطع شود تولید کاهش می یابد و حتما عرضه کالاهای تولیدی کمتر می شود. کاهش تولید وکاهش عرضه به دلیل توقف تولید در پس قطعی برق مساله ساده ای نیست و معادله بسیار پیچیده ای محسوب می‌شود.


قائم مقام وزارت صمت در این باره خاطر نشان کرد: از این رو به میزانی که تولید به هر دلیلی اعم از قطع برق یا خاموشی‌های طبق برنامه تعطیل شود قطعا در ماه های آینده شاهد بر هم خوردن تعادل در بازار خواهیم بود که اولین و نگران کننده ترین نتیجه این موضوع، گرانی کالا یا گران‌تر شدن کالاها خواهد بود.


وی درباره مدت زمان مشخص شدن اثرات قطعی برق در بخش های تولیدی کشور گفت: مدت زمانی که اثرات قطعی برق خود را در تولید یا در کاهش عرضه نشان دهد متفاوت است بستگی به نوع کالای تولیدی و میزان عمل آوری یا تولید آن کالا دارد. به طور مثال در مورد سیمان، وقتی برق قطع می شود زیرساخت‌های تولید سیمان متوقف می شود لذا برای راه اندازی کوره دوباره مقدماتی باید انجام شود که زمان بر است، ضمن اینکه ممکن است کوره ها نیز آسیب ببیند. این موضوع در خصوص ذوب فلزاتی مثل فولاد و آلومینیوم نیز صادق است چرا که بازگشت به تولید قبلی در این صنایع زمان بر است و به نسبت قبل برای بازگشت به کار هزینه های زیادی به این واحدها تحمیل می شود.


محمد صادق مفتح در این باره توضیح داد: در این صنایع و بسیاری از صنایع دیگر وقتی مشکل قطعی برق برطرف می شود یعنی با وصل شدن برق به سرعت به روند کاری قبلی برنمی گردند یا نمی توانند با سرعت قطعی برق را جبران کنند، بلکه چاره ای نیست غیر از اینکه با شیب ملایمی به سمت تولید قبل از قطعی برق برگردند. این موضوع خود به خود در ماه های آینده نتیجه ای جز کمبود کالا و افزایش قیمت و به هم خوردن تعادل بازار را به دنبال ندارد و قطعا تنش های مختلفی را به دولت سیزدهم وارد می کند.


قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه قطعی برق تولید در کل کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که اقتصاد کل کشور از قطعی برق ضرر می خورد، لذا بهتر است آنچه به عنوان قطعی برق برای صنعت دیده شده با اولویت سنجی درست صورت بگیرد. به این معنا که صنایعی در این ردیف قرار داده شوند که دچار خسارت کمتری می شوند یا بازگشت آنها به تولید زمان کمتری می برد. تنظیم این جداول برای کاهش آثار سوء قطعی برق برای بخش های مختلف تولیدی موضوع بسیار مهمی است تا تبعات و پیامدهای قطعی برق به کمترین میزان خود برسد و برق در اختیار مصارف مهم تر گذاشته شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار