به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان لایحه رتبه بندی معلمان،روز یکشنبه 27 تیر 1400 در کمیسیون برنامه وبودجه مجلس بررسی خواهد شد. ریاست این کمیسیون بر عهده حاجی بابایی از وزرای پیشین اموزش و پرورش است. نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به این که کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان است. از آن جایی که این لایحه پس از تبدیل شدن به قانون باید توسط دولت آینده اجرا شود، لذا ضروری است که دیدگاه دولت آینده نیز درباره آن گرفته شود تا ان شاء الله پس از تبدیل شدن این لایحه به قانون مشکلی در اجرای آن شاهد نباشیم. سوال و ابهام مهمی که دولت آقای روحانی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا در 8 سال گذشته برای رتبه بندی معلمان فکری نکرده و فقط شعار داده و اکنون در روزهای پایانی این دولت حجم اظهارنظرها و وعده و وعیدهای مقامات دولت به معلمان افزایش یافته است؟
سیدنظامالدین موسوی سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن رد برخی شایعات درباره لایحه رتبهبندی معلمان، با بیان اینکه روند قانونی این لایحه در مجلس در حال طی شدن است، گفت: کلیات این لایحه مهم در ۱۸ خرداد با رأی قاطع نمایندگان به صورت دو شوری به تصویب رسیده و هماکنون در حال بررسی در کمیسیون آموزش مجلس است.وی با اشاره به بررسی پیشنهادهای زیادی که درباره این لایحه مهم توسط نمایندگان مطرح شده است، اظهار کرد: هر زمان روند قانونی بررسی این لایحه طی شود، در صحن مجلس مطرح و انشاءالله مورد تصویب قرار میگیرد.سخنگوی هیئترئیسه مجلس ضمن ابراز تأسف و رد شایعاتی که در فضای مجازی درباره بررسی این لایحه مطرح میشود، گفت: تأکید آقای قالیباف این است که ساماندهی و ثبات اقتصادی، استقلال کشور و رفع مشکل آسیبهای اجتماعی در گرو رشد آموزش و پرورش و توسعه آموزشی است و در همین راستا حفظ منزلت، جایگاه و شأن معلم در همه ابعاد مهم است و دولت باید اولویت اصلی خود را بحث آموزش و پرورش قرار دهد.موسوی افزود: مجلس نسبت به مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیز مسائل معیشتی معلمان اشراف کامل دارد و آسیبهای مختلف این حوزه توسط کمیتههای تخصصی احصاء شده است و از همین رو مجلس در لایحه دولت به نفع معلمان تغییرات جدی ایجاد کرده است تا انشاءالله مسائل معلمان به صورت اصولی حل شود.وی تصریح کرد: البته سوال و ابهام مهمی که دولت فعلی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا در ۸ سال گذشته برای رتبهبندی معلمان فکری نکرده و اکنون در ماهها و هفتههای پایانی این دولت حجم اظهارنظرها و وعده و وعیدهای مقامات دولت به معلمان افزایش یافته است.سخنگوی هیئترئیسه مجلس تصریح کرد: دولتهای آقای روحانی ۸ سال فرصت داشتند برای کمک به معیشت معلمان و نیز رتبهبندی این قشر مهم لایحه ارائه و با تبدیل شدن آن به قانون، آن را اجرا کنند، اما در تمام این سالها فقط شعار دادهاند و اکنون که فقط حدود ۲۰ روز به پایان دولت باقی مانده، درباره این موضوع اظهارنظر میکنند که بسیار جای تعجب دارد.موسوی اضافه کرد: از آن جایی که این لایحه پس از تبدیل شدن به قانون باید توسط دولت آینده اجرا شود، لذا ضروری است که دیدگاه دولت آینده نیز درباره آن گرفته و بررسی شود تا انشاءالله پس از تبدیل شدن این لایحه به قانون، مشکلی در اجرای آن شاهد نباشیم.وی، با تقبیح هرگونه سیاسیکاری و شایعهپردازی درباره این لایحه تأکید کرد: از جمله اقدامات مهم مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ اختصاص اعتبار برای لایحه رتبهبندی معلمان بود که نشاندهنده توجه و اهتمام جدی مجلس به حل این مشکل است و امیدوارم پس از اتمام فرآیند قانونی این لایحه در کمیسیون و صحن مجلس، شاهد اجرای یک قانون مهم برای معلمان باشیم.
چندروز پیش صفحه کمیسیون آموزش مجلس در صفحه اینستاگرام خود از آماده شدن لایحه رتبه بندی برای طرح شدن در صحن مجلس خبر داده است. در متن این خبر کمیسیون آموزش آمده است به اطلاع می رساند لایحه رتبه بندی فرهنگیان در صحن علنی پارلمان مطرح خواهد شد. در ادامه این خبر آمده است ادامه تلاش و پیگیری ها به منظور اضافه کردن بازنشستگان به این لایحه ادامه دارد که در صورت افزوده شدن اطلاع رسانی خواهد شد. امروز همچنین رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفته است: لایحه آماده مطرح شدن در صحن علنی است. به گفته او تاکنون موضوعی به نام رتبه بندی اجرا نشده و هر افزایشی بوده از ظرفیت قانون خدمات کشوری بوده است. همچنین رتبه بندی در سند تحول بنیادین نیز ذکر شده و کمیسیون آموزش مجلس بر اساس همین سند به بررسی و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان پرداخته است. در این میان تاکید معلمان بر باقی ماندن ماده ۷ این لایحه یعنی حداقل حقوق معلمان ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی است. آنها می گویند حذف ۸۰ درصد یعنی افزایش حقوق ساده که معلمان آن را به اسم رتبه بندی نخواهند پذیرفت.
مهمترین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان
بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرد و اواخر هفته گذشته نسخه ویرایش شده آن منتشر شد. بر این اساس در ماده 2 این لایحه مشمولان رتبه بندی معلمان مشخص شد، در ماده 3 تعداد و نام رتبه های ونحوه طبقه بندی معلمان جدید الاستخدان پس از تصویب لایحه مشخص شد. در ماده 4 مدت انتظاردریافت رتبه و تعجیل نخبگان ، در ماده 5 نحوه رتبه بندی شاغلان کنونی مطرح شده است. در ماده 7 که مهترین بخش اسن لایحه بود مشخص شد که افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در هر رتبه ،کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها نباشد. در ماده 8 موضوع رتبه بندی بازنشستگان ، ماده 9 تمام وقت شدن همه معلمان و در ماده 10 به مهلت یک ماهه برای تهیه آیین نامه اجرایی اشاره شده است. جزئیات این تغییرات را در فایل زیر گوش کنید.
علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.
رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند :
آموزشیار معلم معادل رتبه ۱
مربی معلم معادل رتبه ۲
استادیار معلم معادل رتبه ۳
دانشیار معلم معادل رتبه ۴
استاد معلم معادل رتبه ۵