انتقاد حاجی میرزایی از غفلت مولفه های نظام ارزشیابی-راهبرد معاصر
تراشه هوآوی، راهگشای چین در توسعه فناوری جراحی با هوش مصنوعی اعلام جزئیات تازه درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان وقتی پوست موز تبدیل به انرژی پاک می‌شود نورالینک برای آزمایش انسانی تراشه‌های مغزی خود در کانادا مجوز دریافت کرد بازگشت ۶۰ دانشجوی اخراجی علوم پزشکی به تحصیل ماجرای خودکشی دانشجوی دختر دانشگاه رازی چه بود؟  انتقال زباله‌های ساری به تهران صحت دارد؟ اعلام جرم سازمان بازرسی تهران علیه تعاونی‌های بدقول مسکن مهر معاون قوه قضاییه: سرقت به عنوان اولین جرم کشور شناسایی شده است هشدار آرایشگران درباره افزایش موارد قارچ پوستی ناشی از کوتاهی مو با ابزار‌های غیربهداشتی پنجشنبه‌ها برای بانوان کارمند این استان تعطیل اعلام شد+ جزئیات آخرین خبر از انتصابات در وزارت آموزش و پرورش هشدار نارنجی هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در ۲۴ استان / احتمال آبگرفتگی معابر بیمه تکمیلی بازنشستگان برقرار شد بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود

انتقاد حاجی میرزایی از غفلت مولفه های نظام ارزشیابی

وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از غفلت مولفه های نظام ارزشیابی بیان کرد: یکی از نشانه های فراموش شده نظام ارزشیابی این است که چگونه باید ارزشیابی کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 27
کد خبر: ۹۶۸۰۵

به گزارش راهبرد معاصر محسن حاجی میرزایی در دومین بخش از روز اول سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه باهنر در حال برگزاری است و امکان پوشش آن توسط شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، در میزگرد ارزشیابی و سنجش با انتقاد از روش های ارزشیابی گفت: اگر ارزشیابی نکنیم نمی توانیم مقتضیات کارمان را بسنجیم بنابراین یکی از نشانه های فراموش شده نظام ارزشیابی این است که چگونه باید ارزشیابی کنیم.

وی گفت: در یک سال اخیر کارهای مهمی در حوزه سنجش صورت گرفت و برای پایه ششم می خواستیم سنجش علمی انجام دهیم عده‌ای گفتند در دوران کرونا این کار را نکنیم اما ما گفتیم اگر هم ایرادی دارد بگذاریم مشخص شود.

 

حاجی میرزایی بیان کرد: نتایج مطالعات بین المللی هم مبنای امور قرار گرفته نشده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دو ماموریت را برای آقای ساکی در نظر گرفتم باید آگاهانه تصمیم بگیریم و یک تصویر روشن از عملکرد خودمان در استانها داشته باشیم. باید انواع ارزشیابی ها طراحی شود. یک تقویم زمانی ثابت داریم که از این پس همه باید در آن تقویم ها نتایجش مشخص شود و در اختیار همه قرار بگیرد. رتبه بندی معلمان و مدارس باید اعلام شود. دومین ماموریت این است که باید هدایت و راهبری هم صورت بگیرد. باید به ازای هر معلم و مدرسه و منطقه ارزشیابی داشته باشیم.

 

اهداف «پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت»

خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز در این برنامه اهم فعالیت های این مرکز را برشمرد و آنها را پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت، برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات، طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه مدارس کشور و مدارس ایرانی خارج کشور، مشارکت در برگزاری آزمون های المپیاد های علمی و ورودی مدارس استعداد های درخشان، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا)، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه استعلام و صدور تاییدیه تحصیلی، نظارت بر آیین نامه ها، امورفارغ التحصیلان و اسناد تحصیلی، برگزاری جشنواره تجربیات برتر حوزه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نظارت جامع بر کیفیت اجرای ضوابط، مقررات و آیین نامه های ارزشیابی، فرایند فارغ التحصیلی وصدور مدارک در استان ها، مناطق و مدارس دوره دوم متوسطه از برنامه های اجرا شده ذکر کرد.

 

وی گفت: برای تضمین کیفیت باید عوامل درون دادی، فرایندی و بروندادهای واسطه‌ای و نهایی را به صورت مستمر پایش و ارزشیابی نموده و نتایج آن را جهت برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهبود مستمر کیفیت، به سیستم بازخورد داد.

ساکی ادامه داد: پایش و ارزیابی ملی نظام آموزشی با شیوه‌ای نظام‌مند به گردآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات شاخص‌های مؤثر دروندادی، فرایندی و بروندادی پرداخته و گزارش نتایج آن را جهت آگاهی سیاست‌گذاران، مدیران و کارشناسان فراهم می سازد که برای بهبود کیفیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در ساحت‌های شش‌گانه تربیت استفاده شود.

 

وی ادامه داد: اهداف «پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت» شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای نظام آموزش و پرورش، تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش، کمک به خودتنظیمی در زیر نظام های سند تحول، افزایش کارایی و اثربخشی، شفافیت و اطمینان بخشی به ذی نفعان در خصوص کیفیت عملکرد آموزش و پرورش و آگاهی از روند تحقق اهداف کلان و عملیاتی سند تحول بنیادین در بازه زمانی برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶)، است.

 

رییس مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش بیان کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه، پایش و ارزیابی وضعیت بیش از دویست شاخص درون دادی، فرآیندی و برون دادی تأثیرگذار بر کیفیت نظام آموزشی، مربوط به بازه زمانی ۹۵ تا ۱۳۹۹، برای استفاده از ظرفیت شورای آموزشی و پرورشی استان بر اساس نتایج امتحانات نهایی و سنجش ملی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در دروس ریاضی و علوم با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با نمونه‌گیری از جامعه آماری دانش‌آموزان پایه ششم، برای نخستین بار در کشور است.

 

ساکی گفت: متناسب سازی شیوه های برگزاری امتحانات تمام دوره های تحصیلی در شرایط شیوع کرونا، تغییر در شیوه برگزاری آزمون مرحله اول المپیادهای علمی دانش‌آموزی، با حذف برخی اقدامات متمرکز ستادی (چاپ و تهیه بسته های آزمون، تحویل به مأمورین استان / ناحیه / منطقه، و…) از طریق ارسال الکترونیک سوالات با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی مرکز سنجش (رسا)، مشارکت در طرح بازنگری سیاست های نظام سنجش و پذیرش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، متناسب سازی ساختار با مأموریت های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و ارائه طرح اصلاح الگوی پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی و طراحان سؤالات امتحانات نهایی از طرح ها و برنامه های صورت گرفته در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است./مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده