اهداف نفتالی بنت از سفر به آمریکا چیست؟-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» حسن هانی زاده، کارشناس روابط بین الملل؛

اهداف نفتالی بنت از سفر به آمریکا چیست؟

هر گاه رژیم صهیونیستی با مشکلات منظقه ای و داخلی مواجه می شود با توسل به آمریکا و لابی های صهیونیستی بسیار فعال در این کشور تلاش می کند تا به انحاء مختلف از بحران های پیش آمده خارج شود.
حسن هانی زاده؛ کارشناس روابط بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 27
کد خبر: ۹۹۸۸۱

اهداف نفتالی بنت از سفر به آمریکا چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا در چارچوب تلاش های رژیم صهیونیستی برای جریان سازی علیه ایران قابل تجزیه و تحلیل است. هر گاه رژیم صهیونیستی با مشکلات منظقه ای و داخلی مواجه می شود با توسل به آمریکا و لابی های صهیونیستی بسیار فعال در این کشور تلاش می کند تا به انحاء مختلف از بحران های پیش آمده خارج شود.

 

 امروز رژیم صهیونیستی به شدت نگران ارتقای نقش جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بخصوص در بین مردم کشورهای منطقه است. با توجه به ارسال محموله های نفت و بنزین از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران به لبنان، مردم این کشور به شدت به جمهوری اسلامی علاقمند شده اند. ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران نزد مردم کشورهای مختلف از جمله لبنان زمینه های نگرانی گسترده ای را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، از این رو سران کودک کش و جنایت کار رژیم صهیونیستی تلاش می کنند با برنامه ها و طرح های مختلف زمینه های عدم اقبال عمومی مردم منطقه به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند. بی شک خروج لبنان از بحران نفتی مساله مهمی بود که جمهوری اسلامی ایران پیش قدم کمک به مردم لبنان شد، موضوعی که برای مردم لبنان بسیار حائز اهمیت است و اسرائیلی ها را به شدت نگران کرده است.

 

با توجه به اینکه در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای منطقه در بغداد هستیم و انتقال قدرت در ایران از دولت دوازدهم به سیزدهم به آرامی صورت گرفت وایران اسلامی در حال تجربه دوران مدیریتی جدید است، ضمن اینکه در آینده ای نه چندان دور شاهد مذاکرات بین ایران و کشورهای 4+1 در وین خواهیم بود، مذاکراتی که می تواند خروجی قابل قبولی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، لذا اسرائیل به شدت نگران مسائل و تحولات جدید است.

 

این موضوعات موجب شد نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برهم زدن شرایط منطقه و تغییر شرایط به نفع رژیم صهیونیستی با تیم جوبایدن مذاکره کند، در حالی که نگاه تیم جوبایدن نسبت به تیم دونالد ترامپ نسبت به رویکردهای منطقه ای رژیم صهیونیستی تفاوت هایی پیدا کرده است.

 

با توجه به اختلاف نظرهای بین تیم جو بایدن و مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص ادامه شهرک سازی در مناطق اشغالی؛ این موضوع زمینه های روابط منفی بین واشنگتن- تل‌آویو را رقم زده است، به همین دلیل اساساً نوعی اختلاف نظر شدید بین نفتالی بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی و با دولت آمریکا وجود دارد، بنابراین نفتالی بنت بر آن است تا با استفاده از ظرفیت های مختلف آمریکا موجب خروج اسرائیل از انزواهای ایجاد شده باشد.

 

به هر حال با تغییر دولت جمهوری اسلامی ایران و نگاه متفاوت دولت سیزدهم به بهبود روابط با کشورهای منطقه، ایران آماده ترمیم روابط خود در دو حوزه با جهان است. نخست حوزه منطقه ای است که برگزاری نشست سران کشورهای منطقه با شرکت ایران، مصر، اردن، ترکیه عربستان عراق و سوریه می تواند فرصت بسیار خوبی برای نهادینه سازی این خواسته ایران باشد، بخصوص با کشور عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، این فرصت می تواند به افزایش نفوذ ایران در منطقه کمک کند.

 

در حوزه روابط بین الملل، ادامه مذاکرات وین، تعدیل روابط و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه که قدرت تاثیر گذاری در اتحادیه اروپا را دارد می تواند در بهبود و تاثیر گذاری نقش ایران درعرصه بین الملل موثر باشد. شرکت احتمالی مکرون در نشست سران کشورهای منطقه هم می تواند فرصتی برای بهبود مناسبات ایران و اتحادیه اروپا باشد، ضمن اینکه وزیر خارجه دولت سیزدهم می تواند از این فضا برای بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه، اتحادیه اروپا به نحو مطلوبی استفاده کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار