انبار کردن واکسن کرونا لکه ننگی بر وجدان غرب است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
نخست وزیر اسبق انگلیس:

انبار کردن واکسن کرونا لکه ننگی بر وجدان غرب است

نخست وزیر اسبق بریتانیا در حالی که کشور‌های فقیر در شرایط کرونایی در تقلا برای دستیابی به واکسن کرونا هستند، اقدام کشور‌های غربی برای انبار کردن صد‌ها میلیون دز واکس کرونا را لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 05
کد خبر: ۱۰۰۹۵۰

به گزارش راهبرد معاصر، «گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق بریتانیا طی یادداشتی در هفته‌نامه «ساندی میرور» کشور‌های ثروتمند را به دلیل انبار کردن صد‌ها میلیون واکسن «کووید-۱۹» در شرایطی که بسیاری از کشور‌های فقیر برای دستیابی به هرگونه واکسن در تقلا هستند، به «بی‌حرمتی اخلاقی» متهم کرد.

وی ادامه داد که ۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا به صورت بلااستفاده وجود دارد یا این که قرار است وارد انبار‌های آمریکا و اروپا شود.

طبق گفته‌های نخست‌وزیر پیشین بریتانیا بر اساس تحقیقات شرکت «ایرفینیتی» که شرکت مربوط به داده‌ها است، تا پایان ماه اکتبر (ماه آینده میلادی)، این رقم ۲۰۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون دُز واکسن خواهد رسید و این مقدار واکسن برای ایمن‌سازی تقریباً نیمی از آفریقا کافی است، اما این در حالی است که در آفریقا تنها ۷۰ میلیون نفر در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

براون سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «ما در رقابت تسلیحاتی جدیدی هستیم تا هرچه سریع‌تر واکسن را به افراد برسانیم، اما در این رقابت تسلیحاتی کنترل شدیدی بر عرضه واکسن دارد.

وی با انتقاد از سیاست‌های غرب در توزیع واکسن ادامه داد: «واکسن‌ها تاکنون جان ۸۰ هزار نفر را در بریتانیا نجات داده است، اما دریغ کردن واکسن از کشور‌های فقیر که در این جا مازاد است، لکه ننگی بر وجدان جهان و نشان‌دهنده شکست فاجعه‌بار اخلاقی در همکاری بین‌المللی است».

براون سپس تأکید کرد: «اگر جهان یک کشور بود، یک کشور و دولت شکست‌خورده اعلام می‌شد».

نخست‌وزیر پیشین انگلیس که یکی از نمایندگان ویژه سازمان ملل است، گفت که «جو بایدن» رئس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه هفت (کشور‌های صنعتی پیشتاز جهان) باید فوراً واکسن‌ها را از انبارهایشان به آفریقا منتقل کنند.

وی همچنین گفت که نابرابری در توزیع واکسن همچنین موجب شده تا «کوواکس» نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی که قصد داشت به کشور‌های فقیر در دسترسی به واکسن کرونا کمک کند، دیگر نتواند به وعده خود برای ارسال دو میلیارد دُز واکسن کرونا به بخش‌های نیازمند جهان در سال جاری میلادی عمل کند.

«کوواکس» اعلام کرده بود که قصد دارد در سال جاری میلادی بیش از ۲ میلیارد دُز واکسن توزیع کند، ولی روند دریافت واکسن از سوی این نهاد با تأخیر همراه بوده است.

این مقام اسبق بریتانیا تأکید کرد: «به نفع ما است که به آفریقا کمک کنیم تا از بیماری کووید که در آن جا در حال جهش است، جلوگیری کند تا از این طریق از بازگشت این ویروس به سواحل ما جلوگیری شود. تا زمانی که همه در هرکجایی ایمن نباشند، ما نیز ایمن نخواهیم بود.

براون با تأکید بر لزوم تلاش رهبران جهان برای از بین بردن نابرابری در توزیع واکسن کرونا گفت: «تن‌ها بایدن، جانسون (نخست‌وزیر انگلیس)، مرکل (صدر اعظم آلمان) و ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) می‌توانند شکاف فزاینده بین کشور‌های غنی و فقیر از نظر واکسن را برطرف کنند. این رهبران در جایگاه بسیار قدرتمندی قرار دارند و انحصار سفارشات واکسن را در اختیار دارند».

نخست‌وزیر پیشین انگلیس سپس توضیح داد: «آن‌ها (کشور‌های غربی و ثروتمند جهان) پول دارند که هزینه ارسال واکسن به آفریقا را پرداخت کنند. (آفریقا کشوری است) که زندگی و مرگ افراد به دست آن‌ها (رهبران کشور‌های غربی) است و آن‌ها می‌توانند قرارداد‌های تحویل را تغییر دهند و سفارشات واکسن را از غرب به آفریقا منتقل کنند».

در ماه آوریل (چهارمین ماه میلادی)، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که به طرز حیرت‌آوری در توزیع جهانی واکسن کرونا، عدم توازن وجود دارد.

براون تأکید کرد تا زمانی‌که رهبران کشور‌های غربی تصمیمی برای کمک به واکسینه کردن جهان در مقابل ویروس کرونا اتخاذ نکنند، افراد بی‌شمار بیشتری را به سمت مرگ‌های قابل پیشگیری سوق می‌دهند، اجازه گسترش مهارنشدنی کووید-۱۹ در فقیرترین بخش‌های جهان را می‌دهند و اجازه می‌دهند که این ویروس بازگردد و همه ما را حتی در شرایطی که به طور کامل واکسینه شده باشیم، هدف قرار دهد.

نخست‌وزیر اسبق بریتانیا سپس در پایان با اشاره به این موارد گفت: «زمان آن رسیده که برای پایان دادن به آن چه که به بی حرمتی اخلاقی تبدیل شده است، کاری کنیم و همین حالا باید کاری انجام دهیم».

اظهارات براون در حالی مطرح شده است که ادهانوم، فروردین ماه امسال هشدار داد که در توزیع جهانی واکسن کرونا «عدم توازن هولناکی» وجود دارد و اکثر کشور‌ها حتی واکسن لازم برای تزریق به کارکنان بخش‌های درمانی و سایر گروه‌های پرخطر را در اختیار ندارند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده