زمینه سازی برای گفت و گوی مستقیم بشار اسد با السیسی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

زمینه سازی برای گفت و گوی مستقیم بشار اسد با السیسی

پس از گفت‌و‌گوی تلفنی شاه اردن و، ولی عهد ابوظبی با رئیس‌جمهور سوریه، یک روزنامه چاپ لندن گزارش داد که دمشق و قاهره در حال زمینه‌سازی برای اولین گفت‌وگوی مستقیم رئیس‌جمهور مصر با همتای سوری او هستند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 23
کد خبر: ۱۰۶۵۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، امروز (شنبه)، منابع خود در دمشق و قاهره گزارش داد که سوریه و مصر در حال زمینه سازی برای ارتباط مستقیم «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری او هستند.

بر اساس این گزارش، این ارتباط و گفت و گوی مستقیم برای بحث و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه میان دو طرف خواهد بود.

منابع مذکور همچنین خبر دادند که به احتمال زیاد، افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور اساس این ارتباط تلفنی باشد.


رأی الیوم در ادامه احتمال داد که مسائلی از قبیل احیای کمیته عالی مشترک مصر و سوریه که فعالیت آن از زمان آغاز جنگ از ده سال پیش تاکنون به حالت تعلیق درآمده و همچنین مسئله عبور خط لوله گازی مصر از سوریه به لبنان و همچنین جدیدترین تحولات منطقه از مسائلی باشد که دو طرف درباره آن گفتگو کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که ماه گذشته میلادی، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر و «فیصل المقداد» همتای سوری او پس از ده سال قطع رابطه برای اولین بار در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

کارشناسان این دیدار را نوعی جهش در روابط دیپلماتیک دمشق و قاهره تلقی کردند که زمینه را برای از سر گرفته شدن روابط دو طرف فراهم می‌کند.

روابط دو طرف به دستور «محمد مرسی» رئیس جمهور متوفای مصر در سال ۲۰۱۲ قطع شد و پس از سرنگونی مرسی، قاهره دفتر نمایندگی کنسولی خود را در دمشق بازگشایی کرد. با این حال، روابط دو طرف از سطح همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم فراتر نرفته است.

برخی گزارش‌های رسانه‌های نیز حاکی از آن است که قاهره عادی سازی روابط خود با آنکارا را مشروط به خروج نیرو‌های ترکیه از خاک سوریه کرده است.

این در حالی است که منابع رسمی سوریه و امارات، شامگاه چهارشنبه، گزارش دادند که، ولی عهد ابوظبی با رئیس جمهور سوریه گفت وگویی تلفنی داشته است.

از طرفی دیگر، «عبدالله دوم» شاه اردن نیز اخیرا و پس از مدت‌ها قطع ارتباط با دمشق با رئیس جمهور سوریه تلفنی گفتگو کرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اخیرا در یاددشتی در ارتباط بهبود روابط کشور‌های عربی با دمشق نوشت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به صورت ضمنی عادی سازی روابط با دولت بشار اسد را تأیید کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده