نگاهی به دلایل افزایش چشمگیر نرخ دلار-راهبرد معاصر
پارادوکس بی پایان دولتی ها در حرف و عمل- 1

نگاهی به دلایل افزایش چشمگیر نرخ دلار

ارزهای پرطرفدار در بازار، علی رغم اظهارات مقامات دولتی در روزهای اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده اند. دولتی که افزایش نرخ ارز خاطرش را مکدر می کند، چرا از افزایش آن جلوگیری نمی کند؟
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 January 21
کد خبر: ۱۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که رئیس جمهور به مردم قول داده بود از نوسانات شدید ارز در بازار جلوگیری می کند، ولی همچنان ارزهای خارجی به ویژه دلار در مدار صعود قرار دارند. همچنین، علی رغم اظهارات سیف مبنی بر نوسانات اندک ارز، شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت دلار هستیم. به گونه ای که قیمت آن تا 4500 تومان نیز، بالا رفت. این مسئله در شرایط فعلی می تواند ناشی از عوامل ذیل باشد:


واردات بی رویه: نگاه های اقتصادی به منظور واردات به دلار نیاز دارند. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، مرکز آمار و گمرک، در ماه های اخیر واردات افزایش چشمگیری داشته است و این مسئله سبب شده است تقاضا برای دلار افزایش یابد.


سرنوشت مبهم برجام: زمانی که ریسک سیاسی در کشور افزایش می یابد، تقاضا برای دلار و سایر ارزها صعودی می گردد. با توجه به مبهم بودن سرنوشت برجام و احتمال خروج آمریکا از آن و به تبع آن آغاز تحریم های جدید، تقاضا برای دلار افزایش یافته است.


تأمین کسری بودجه از سوی دولت: یکی از عواملی که به اعتقاد بسیاری از صرافان در روزهای اخیر مشکوک به نظر می رسد، عدم عرضه کافی و گران دلار به بازار از سوی بانک مرکزی، به عنوان متولی بازار پول است. طولانی شدن این رویه آن هم در ماه های پایانی سال این مسئله را به ذهن متبادر می کند که دولت با کاهش عرضه دلار در پی تامین کسری بودجه سال جاری است.


اغتشاشات اخیر: یکی از عوامل کوتاه مدت اثر گذار بر افزایش قیمت ارز در کشور، بالارفتن ریسک سیاسی ناشی از اغتشاشات اخیر بود.


عدم حل مشکل نقل و انتقالات بانکی: یکی از کلیدی ترین منابع تأمین دلار در ایران، ارز حاصل از فروش نفت و گاز است. به نظر می رسد دریافت بدون دغدغه ارز هنوز هم میسر نشده و می تواند بر کاهش عرضه دلار اثر گذار باشد.


افزایش نقدینگی در جامعه: پس از افزایش های مداوم نقدینگی در جامعه و رکود حاکم بر برخی از بازارها، مردم این نقدینگی ها را به سمت بازار سکه و ارز گسیل دادند و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده