تحرکات جمهوری‌خواهان برای بازگرداندن انصارالله به فهرست سازمان‌های تروریستی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

تحرکات جمهوری‌خواهان برای بازگرداندن انصارالله به فهرست سازمان‌های تروریستی

وبگاه واشنگتن فری‌بیکن گزارش داده است یک عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی را میان نمایندگان این مجلس توزیع کرده که خواستار وارد کردن مجدد انصارالله به فهرست سازمان‌های تروریستی است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 15
کد خبر: ۱۰۹۸۸۴

به گزارش راهبرد معاصر گروهی از قانونگذاران کنگره آمریکا قصد دارند اقدام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن انصارالله یمن از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را به عقب برگردانند.

وزارت خزانه‌داری دولت جو بایدن 28 بهمن‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود نام انصارالله یمن را از فهرست سازمان‌های «تروریستی» خارج کرده است. 

وبگاه واشنگتن فری‌بیکن امروز دوشنبه (15 نوامبر/ 24 آبان) گزارش داد «تد کروز»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی را میان نمایندگان این مجلس توزیع کرده که خواستار وارد کردن مجدد انصارالله به فهرست «سازمان‌های تروریستی» (طبق تعریف واشنگتن) است.

تد کروز چندین بار در جلسات استماع در مجلس سنا از دولت جو بایدن بابت اقدامش در خارج کردن انصارالله از فهرست مذکور توضیح خواسته بود.

در مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان دیگر شاخه قانونگذاری کنگره نیز «اندرو کلاید»، عضو جمهوری‌خواه این مجلس نیز طرح مشابهی ارائه کرده است.

ارائه این طرح‌ها به معنی تبدیل شدن آنها به قانون نیست. قانونی شدن این طرح‌ها مستلزم آن است که این دو طرح در مجلسین آمریکا به تصویب رسیده و سپس بتوانند از وتوی احتمالی رئیس‌جمهور عبور کنند.

پایگاه فری‌بیکن نوشته انتظار می‌رود نمایندگان جمهوری‌خواه از این طرح حمایت کنند.

تحرکات قانونگذاران امریکایی همزمان با پیشروی نیروهای انصارالله یمن در شهر راهبردی الحدیده انجام می‌شود.

منابع رسانه‌ای یمن روز جمعه ( ۱۲ نوامبر/ 21 آبان)، اعلام کردند که نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر ۱۶، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند.

شهر الحدیده با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۳۰ کیلومتر با صنعا فاصله دارد و پس از شهر «تعز» بزرگترین شهر یمن به شمار می‌رود و به دلیل راه داشتن به دریای سرخ از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است.

در چنین شرایطی می‌توان که نیروهای مقاومت یمن توانسته‌اند با دستاوردهای میدانی متوالی، متجاوزان سعودی را در حلقه محاصره‌ای که خود آغاز کرده بودند، گرفتار کنند.

دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید در راستای خواسته‌های امارات و عربستان سعودی (دو کشور متجاور به یمن) نام گروه انصارالله را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار داد و برخی از رهبران این گروه را تحریم کرد.

اقدام دولت ترامپ در حالی انجام شد که بسیاری از فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دادند این تحریم می‌تواند مانع رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن شده و فاجعه به وجود آمده در این کشور را وخیم‌تر کند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و شیوع گسترده بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ده‌ها میلیون نفر در این کشور نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد جنگ در این کشور را متوقف کند.این ادعا در حالی مطرح شده که جنگ یمن با چراغ سبز دولت «باراک اوباما» در زمانی که بایدن معاون او بود آغاز شد.

مضاف بر این، دولت بایدن در روزهای گذشته مجوز فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی را صادر کرده است./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده