اقتصاد عربستان در باتلاق جنگ یمن-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاص حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

اقتصاد عربستان در باتلاق جنگ یمن

سعودی‌ها در جنگ و تجاوز به یمن تاکنون حدود 350 میلیارد دلار هزینه جنگی کرده‌اند که نه تنها دستاوردی برای آنها به دنبال نداشته، به باتلاقی برای آنها تبدیل شده است. هزینه هایی که به شدت اقتصاد عربستان را شکننده کرده و آسیب های جدی به زیربنای اقتصادی عربستان وارد کرده است.
حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 31
کد خبر: ۱۲۷۵۷۰

اقتصاد عربستان در باتلاق جنگ یمن

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله اخیر انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات نفتی عربستان در جده یک اقدام بازدارنده، در چارچوب نمایش قدرت تسلیحاتی و نظامی ارتش یمن در برابر ارتش سرتا پا مسلح عربستان سعودی، قابل تجزیه و تحلیل است.

 

سران سعودی در هفت سال گذشته حملات شدیدی به یمن داشته اند. سعودی ها با بهره مندی از امکانات وسیع و دلارهای نفتی، تسلیحات مدرنی را از کشورهای غربی و اروپایی خریداری کردند تا در این جنگ نابرابر به خیال خام خود در همان هفته های اول یمن را تحت تصرف خود درآورند و سیاست های ضد مردمی خود را در یمن اجرا کنند و دست نشانده های خود را برای حاکمیت بر یمن بگمارند.

 

سعودی ها در ائتلاف گسترده با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جنایت های بیشماری علیه مردم یمن مرتکب شدند. به شهادت رساندن هزاران زن، کودک و سالمند در طول هفت سال گذشته براثر حملات وحشیانه کمترین جنایتی است که در کارنامه آنها ثبت شده است. سران سعودی با هدف قرار دادن زیر ساخت های حیاتی و اقتصادی یمن و محاصره های مختلف مانع دسترسی یمنی ها به آب و برق و مواد غذایی شدند تا آنها را علاوه بر بمباران از راه گرسنگی، بیماری و سوء تغذیه به شهادت برسانند.

 

اینک سعودهای ناباورانه شاهد تغییرات گسترده ای دریمن هستند. شرایط نسبت به سال های گذشته بسیار تغییر کرده به طوری که اینک وضعیت میدانی به نفع ارتش وانصاراله تغییر کرده است. با اینکه جامعه جهانی در طول هفت سال گذشته در برابر جنایات عربستان سکوت اختیار کرد و قدرتهای بزرگ جهانی مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه؛ آلمان و سایر کشورهای اروپایی انواع سلاح های کشتار جمعی را در اختیار عربستان قرار دادند اما یمنی ها هیچگاه تسلیم خواسته های زورگویانه متجاوزان نشدند. حجم فروش تسلیحات در طول هفت سال گذشته به عربستان برای جنگ با مردم بی دفاع یمن، از 80 میلیارد دلار عبور کرده است. به بیان بهتر می توان گفت حمایت ها و فروش تسلیحات نظامی از سوی  دنیای غرب از سعودی ها منجر به باقی ماندن آنها در باتلاق یمن شد.

 

سعودی ها هیچگاه باور نمی کردند انصارالله پیشتاز میدان شوند، به گونه ای که در حال حاضر ارتش یمن و انصاراله با اتکا به امکانات بومی خود توانسته انواع موشک های پیشرفته نقطه زن و پهبادهای ردار گریز را تولید کنند و به سادگی چندین بار تاسیسات آرامکو را مورد حمله قرار دهند.

 

انهدام برخی از تاسیاست نفتی آرامکو در جده آخرین پیام یمنی ها به متجاوزان است. متجاوزانی که در طول هفت سال گذشته زیر ساخت های یمن را تخریب کردند اینک شاهد انهدام تاسیسات نفتی یا منبع درآمدهای خود هستند! حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، سران این کشور را به شدت نگران تغییر شرایط جنگ به نفع یمن کرده است.

 

افزایش قدرت یمنی ها سعودی ها را ناچار به تجدید نظر و تغییر در سیاست هایی می کند که تا کنون نسبت به سعودی ها در پیش گرفته اند. حمله انصاراله در روزهای گذشته خسارات بسیاری به سعودی ها وارد کرده به گونه ای که هفت نقطه حساس عربستان در مناطق مختلف مورد حمله قرار گرفته و سه فرودگاه مهم عربستان تعطیل شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده