«پلن B» آمریکا در قبال ایران پوچ در آمد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

«پلن B» آمریکا در قبال ایران پوچ در آمد

تاکید دوباره بر تحریم‌ها نشان می‌دهد؛ آمریکا به جز مذاکره و انجام تعهدات هسته‌ای خود در قالب برجام از پلن B برخوردار نیست. اصرار مجدد بر تحریم‌‎ها درحالی از سوی طرف امریکایی مطرح می‌شود که اقتصاد ایران با تحریم به حیات خود ادامه داده و صنعت هسته‌ای نیز بیش از پیش توسعه پیدا کرده است.
اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 19
کد خبر: ۱۳۸۶۸۱

«پلن B» آمریکا در قبال ایران پوچ در آمد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تحریم گزاره‌ای است که در قامت سیاست چماق آمریکا نزدیک به 40 سال است که علیه جمهوری اسلامی ایران بکار گرفته شده است. هدف اولیه در اعمال تحریم‌های ضدحقوق بشری، برپایه «مهار ایران» و «نرمالیزاسیون» ایران در راستای پذیرش منطق زور آمریکا بوده است.

 

در راستای تحریم، آمریکایی‌های سیاست‌های مختلفی را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بکار گرفتند که اوج آن در زمان دونالد ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» اتفاق افتاد.

 

در کنار تحریم‌ها، آمریکایی‌ها همواره از گزینه‌های روی میز هم صحبت می‌کردند، تا با ترساندن مخالف خود، بتوانند امتیاز بگیرند. سیاستی که گاها  با تکنیک عملیات روانی «استراتژی دروغ بزرگ» بدنبال امتیاز از ایران بوده است.

 

حال با اعتراف همه نخبگان سیاسی و امنیتی آمریکا، سیاست تحریمی آمریکا در مقابل ایران با شکست روبرو شده است و این کشور عملا در مقابل ایران به بن‌بست رسیده است. در واقع ایالات متحده وغرب تنها با گزینه تحریم بدنبال «مدیریت رفتار ایران» هستند، که آنهم جایگاه و تاثیرگذاری اولیه خود را از دست داده است.

 

نکته مهمتر آن است که گزینه آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و امتیازگیری از ایران در میز مذاکره، کارگرد خود را از دست داده و راهبرد آمریکا در مقابله با ایران به بن‌بست رسیده است.

 

از این رو بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحریم تنها استراتژی آمریکا در مقابل با ایران است. بطوری که  مقامات دولت بایدن شامگاه چهارشنبه در جلسه توجیهی محرمانه‌ای که با سناتورها داشتند، به آنها اطمینان دادند که به دلیل کم‌رنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

 

نشریه «پالتیکو» در خبری به نقل از منابع مطلع از این جلسه نوشت: «این تضمین‌ها در حالی ارائه شد که قانونگذاران هر دو حزب بر دولت بایدن فشار می‌آورند تا طرح جایگزینی ارائه کند که می‌تواند از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری کند.»

 

بر اساس این گزارش، باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا پس از این نشست گفت: «به دلیل تمام نیات و مقاصد، هیچ گفتگویی انجام نمی‌شود. سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه چیزی است که به عنوان یک موقعیت استراتژیک برای دولت مطلوب باشد تا به دنیا بگوید، ما تلاش کردیم ببینید آنها مایل به انجام آن نیستند.»

 

به نوشته پالتیکو، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که تحریم‌های موجود علیه ایران حفظ خواهد شد.

 

طبق این گزارش، سناتورهایی که در جلسه توجیهی شامگاه چهارشنبه شرکت کردند، طیفی از گام‌های احتمالی بعدی برای سیاست آمریکا در قبال ایران، از ادامه جستجوی راه‌حل دیپلماتیک تا اعمال تحریم‌های جدید و تعامل با شرکای خود در منطقه را تشریح کردند.

 

پالتیکو می‌گوید که مقامات وزارت امور خارجه یا از اظهار نظر خودداری کردند و یا به سوالات در مورد این نشست پاسخی ندادند.

 

تاکید دوباره بر تحریم‌ها نشان می‌دهد که اولا؛ آمریکا به جز مذاکره و انجام تعهدات هسته‌ای خود در قالب برجام از پلن B برخوردار نیست و اصرار مجدد بر تحریم‎ها ممکن است گزینه اول و آخر امریکا در مقابل ایران را هم از دست دهد. دوما؛ ایالات متحده در حالی حرف از تحریم ایران می زند که، 1) اقتصاد ایران با شرایطی تحریمی خود را سازگار کرده و 2) اینکه در بحبوحه "سیاست فشار حداکثری" که مقامات کاخ سفید از موفقیت آن مطمئن بودند، صنعت هسته ای ایران با موفقیت های چشمگیری توانست، تحریم را زیر سوال ببرد. حال که اقتصاد ایران با تحریم به حیات خود ادامه داد و صنعت هسته ای تئوسعه پیدا کرده است، تاکید مجدد آمریکا بر تحریم، نشان به بن بست رسیدن آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران  است.

 

در این شرایط حساس ممکن است محور عبری- عربی- غربی دست به یک تاکتیک عملیات‌روانی موقت برای تاثیر بر افکار عمومی ایران بزند، که باید با هوشیاری مراقب رفتارهای آن بود. ایجاد اعتراضات صوری و در نتیجه کشته‌سازی از آن اعتراضات، می‌تواند یک تنفس تاکتیکی برای آمریکا ایجاد کند. تمجید از ایرانیان خائن همچون «مسیح علینژاد»  تا حدودی رفتار محور مورد اشاره در قبال جمهوری اسلامی ایران را مشخص کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده