بحرین و مخالفت مردم با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

بحرین و مخالفت مردم با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

هرچند پادشاه بحرین برای القای حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رئیس سازمان فرهنگ کشورش را به دلیل دست ندادن با سفیر رژیم صهیونیستی در منامه برکنار کرد، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم این کشور مخالفت قاطعی با روند عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها دارند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 26
کد خبر: ۱۴۳۷۹۰

بحرین و مخالفت مردم با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین شیخه می بنت محمد آل خلیفه را از ریاست سازمان فرهنگ این کشور به علت مخالفت با دست دادن با ایتان نائیه، سفیر رژیم ‌صهیونیستی در منامه، برکنار کرده است. می بنت محمد پیشتر نیز با صدور مجوز ساخت محله صهیونیست ‌نشین به سرمایه‌گذاران صهیونیستی آمریکایی در منامه مخالفت کرده بود.

 
یئیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی بحرین را هم پیمان مهم این رژیم در غرب آسیا دانست و نوشت: پنج شنبه گذشته با ولیعهد و نخست وزیر بحرین تلفنی گفت و گو و درباره تقویت روابط دوجانبه با آن دو تبادل نظر کردم.

آل خلیفه پیش از همه، به طور کامل از ملت بحرین دور شده است، ملتی که مخالف سقوط آزاد نظام آل خلیفه در دامان صهیونیسم جهانی است


نکته قابل توجه در توئیت نخست وزیر رژیم اشغالگر این است که وی بحرین را نه فقط هم پیمان صهیونیستها بلکه هم پیمان مهم این رژیم توصیف کرده است؛ توصیفی که تاکنون هیچ یک از سران رژیم اشغالگر جرئت نکردند، نه برای سازشکاران عرب قدیم و نه سازشکاران عرب جدید به کار ببرند.


در عین حال هیچ یک از سازشکاران عرب قدیم و جدید هم تا کنون ابراز تمایل نکرده اند که رژیم صهیونیستی آنها را هم پیمان خطاب کند. این موضوع به خوبی نشان می دهد نظام آل خلیفه تا چه میزان در دایره طرح و نقشه صهیونیسم در منطقه قرار گرفته و از محیط عربی و اسلامی خود دور شده است. البته آل خلیفه پیش از همه، به طور کامل از ملت بحرین دور شده است، ملتی که مخالف سقوط آزاد نظام آل خلیفه در دامان صهیونیسم جهانی است.

 
رژیم بحرین بعد از اعلام طرح معامله قرن دومین کشور خلیج فارس بود که بعد از امارات روابط خود را عادی سازی کرد و رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. این روابط از دهه 1990 میلادی میان دو طرف برقرار بود، ولی بعد از پیمان ابراهیم در یک سال گذشته رسمیت یافت و به طور تنگاتنگ در کنار امارات روابط خود را گسترش می دهد.


بحرین یکی از اقداماتی که به تازگی انجام داد تا شمار بحرینی ها را افزایش دهد تا در قیاس با شیعیان جامعه ای متفاوت داشته باشد، به «تجنیس» رو آورد؛ یعنی به غیر بحرینی ها به ویژه اتباع آسیای جنوب شرقی تابعیت بحرینی داد تا در این کشور زندگی کنند. یکی از اهداف منامه این بود تا نگاه مردم کشورش به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلطیف شود؛ زیرا شیعیان به شدت مخالف این موضوع بودند.

ملت بحرین شیعه و سنی، نه در حال حاضر و نه در آینده، رژیم اشغالگر را به رسمیت نخواهد شناخت و این ننگ که لاپید، بحرین را هم پیمان مهم خود توصیف کرد، جز بر پیشانی نظام آل خلیفه نخواهد ماند


نباید از نظر دور داشت رژیم صهیونیستی برای تحریک بحرین موقعیتی منحصر به فرد برای منامه قائل شده است، زیرا بخش عمده ای از مردم بحرین که قاطبه آنها را شیعیان تشکیل می دهند رژیم آل خلیفه را نامشروع می دانند و این موضوع باعث شده است منامه برای تحرک در راستای عادی سازی روابط اعتماد و اطمینان کافی نداشته باشد.

 


منامه برای اینکه بخواهد روابطش با رژیم صهیونیستی را توجیه کند دو موضوع را بهانه قرار می دهد؛ نخست، نارضایتی مردم از نظام آل خلیفه و دوم، تهدیدسازی از جمهوری اسلامی ایران. آخرین نظرسنجی مؤسسه واشنگتن که هفته گذشته انجام شد، نشان می دهد مردم بحرین و امارات به عنوان دو عضو طرف پیمان ابراهیم، اعتمادی به نظام خود ندارند و آل خلیفه و آل نهیان به دلیل عادی سازی روابط با صهیونیست ها با کاهش شدید محبوبیت نزد مردمشان مواجه شده اند.


بی تردید، ملت بحرین شیعه و سنی، نه در حال حاضر و نه در آینده، رژیم اشغالگر را به رسمیت نخواهد شناخت و این ننگ که لاپید، بحرین را هم پیمان مهم خود توصیف کرد، جز بر پیشانی نظام آل خلیفه نخواهد ماند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار