انتقال سفارت انگلیس به قدس؛ ادامه سیاست‌های غلط خانم نخست‌وزیر-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت احمد طه الغندور، تحلیلگر فلسطینی؛

انتقال سفارت انگلیس به قدس؛ ادامه سیاست‌های غلط خانم نخست‌وزیر

تصمیم نخست‌وزیر انگلیس به انتقال سفارت لندن به قدس اشغالی نیاز مبرم به «هشدار ملوکانه» پادشاه جدید انگلیس دارد تا به لیز جوان آداب‌ورسوم دیرینه انگلستان را گوشزد کند. او که جای ملکه انگلیس به تخت پادشاهی رسیده است، باید «لیز عشق صهیونیسم» را به گوشه‌ای بکشاند و بگوید وظیفه مهم‌تری وجود دارد و آن در نظر گرفتن منافع ملی انگلیس است.
احمد طه الغندور؛ تحلیلگر فلسطینی
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 12
کد خبر: ۱۵۴۰۵۰

لزوم توصیه ملوکانه چارلز به «لیز» عاشق صهیونیسم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به نظر می آید لیز تراس، نخست وزیر انگلیس میان وعده انتخاباتی خود مبنی بر حمایت از صهیونیست های اشغالگر و منافع ملی کشورش سردرگم بود، تا اینکه در سازمان ملل متحد به یئیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی گفت در حال تجدیدنظر در مقر فعلی سفارت انگلیس در سرزمین های اشغالی است.


گویی او از تأثیرات این تصمیم خود در وهله نخست بر انگلیس و بعد بر منطقه بی اطلاع است و چشم خود را بر هشدارهای متعدد و پی در پی مبنی بر خودداری از این تصمیم غیرمسئولانه می بندد.


هشدارهای نخست را محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین و حسام زملط، سفیر فلسطین در لندن دادند و گفتند، وضعیت قانونی، مذهبی و سیاسی قدس به هیچ وجه قابل کنترل نیست و هر اقدامی در این راستا نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می رود؛ آن هم از سوی انگلیس که مسئول تاریخی بیانیه غیرقانونی و غیراخلاقی «بالفور» و بانی وضع فاجعه بار موجود برای مردم فلسطین است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به نخست وزیر انگلیس هشدار دادند مذاکرات برای امضای توافقنامه مبادلات تجاری دوجانبه در صورت تصمیم به انتقال سفارت ممکن است به خطر بیفتد


اما هشدار دوم را اتحادیه عرب اعلام و احمد ابوالغیط، دبیرکل این اتحادیه در سخنرانی خود در کنفرانس حزب محافظه کار انگلیس نسبت به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس درباره انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد. اتحادیه عرب تأکید کرد: این اتحادیه هرگونه اقدام یکجانبه ای که نقض قوانین بین المللی، جایگاه و وضعیت تاریخی و حقوقی قدس باشد، رد می کند.


سی و یکمین اجلاس سران کشورهای عربی اول نوامبر با حضور اکثریت سران عرب در الجزیره (پایتخت حمایت ابدی از فلسطین) برگزار می شود. انتظار می رود در این اجلاس هم زمان با تشویق به برپایی تظاهرات وحدت فلسطینیان، تصمیمات مهمی گرفته شود و وحدت رویه میان کشورهای عربی شکل بگیرد که یکی از خروجی های آن هشدار به انگلیس نسبت به ارتکاب این جرم است.

 
هشدار سوم به «خانم لیز» را کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دادند. به نوشته روزنامه گاردین، چاپ انگلیس، در بیانیه ای که به اتفاق آرا از سوی همه کشورهای عربی صادر شد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به نخست وزیر انگلیس هشدار دادند مذاکرات برای امضای توافقنامه مبادلات تجاری دوجانبه (میان این شورا و انگلیس) در صورت تصمیم به انتقال سفارت ممکن است به خطر بیفتد.


اگر این هشدار رنگ واقعیت به خود بگیرد، با توجه به اهمیت توافق تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس برای کشورهایی که اقتصادشان دچار بحران شده است، نخست وزیر انگلیس در مخمصه قرار می گیرد. با در نظر گرفتن این موارد آیا وقت آن رسیده است اعراب تصمیمی قاطع برای «مجازات انگلیسی‌ها» بگیرند؛ آن هم به دلیل تصمیمی غیرقانونی احساسات میلیون ها مسلمان و عرب را تحت تأثیر قرار می دهد.


به همه این هشدارها باید هشدارهای داخلی انگلیس از سوی بسیاری از احزاب، نهادهای مدنی و سازمان های حقوق بشری را که به اتفاق آرا مخالفتشان را با این اشتباه نخست وزیر انگلیس اعلام کردند، افزود. سه حزب مخالف کارگر، لیبرال دموکرات و ملی‌گرای اسکاتلندی و نیز رهبر کلیسای وست مینستر و ... نسبت به پیامدهای احتمالی انتقال سفارت کشورشان در سرزمین های اشغالی به قدس قبل از هرگونه توافق میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کردند.


علاوه بر این، مسلمانان، اعراب، فلسطینی ها و بسیاری از کارشناسان حقوق بین الملل درباره اقدام احتمالی نخست وزیر انگلیس هشدار دادند.

احساس می کنم این وضعیت نیاز مبرم به «توصیه ملوکانه» چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس دارد تا به لیز جوان حکومتداری بیاموزد و آداب و رسوم دیرینه انگلستان را در حوزه سلطنت گوشزد کند


نمی‌دانم، شاید غرور «لیز صهیونیستی» چشم او را نسبت به خطرات، نیازهای اقتصادی و ضرورت‌های بشردوستانه کشورش و دیگر نقاط اروپا که اوضاع بحرانی ناشی از جنگ در دروازه های این قاره را ازسر می گذرانند، کور کرده است. تحولاتی که می توانند ابر سیاه جنگ جهانی سوم را تولید کنند.

 


احساس می کنم این وضعیت نیاز مبرم به «هشدار ملوکانه» چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس دارد تا به لیز جوان آداب و رسوم دیرینه انگلستان را گوشزد کند. او که جای ملکه انگلیس به تخت پادشاهی رسیده است، باید «لیز عشق صهیونیسم» را به گوشه ای بکشاند و بگوید وظیفه مهم تری وجود دارد و آن در نظر گرفتن منافع ملی انگلیس است؛ تراس باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد و به عقاید و احساسات دیگران توجه کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده