اعتراف«ماکرون» به کشتار خونین الجزایری‌ها در پاریس-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اعتراف«ماکرون» به کشتار خونین الجزایری‌ها در پاریس

رئیس جمهور فرانسه سرکوب و کشتار الجزایری‌های جدایی طلب در این کشور در سال‌های دور را تایید و آنرا محکوم کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 18
کد خبر: ۱۵۵۰۵۲

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه در توییتی سرکوب و کشتار الجزایری‌های جدایی طلب در این کشور در سال‌های دور را محکوم کرد.

به گزارش منابع خبری، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در توییتی نوشت: «۶۱ سال پیش در "پاریس"، سرکوب تظاهرات جدایی‌طلبان الجزایر صدها مجروح و ده‌ها کشته برجای گذاشت. این جنایات غیر قابل بخشش برای جمهوری فرانسه است. فرانسه قربانیان این ماجرا را فراموش نمی‌کند. حقیقت تنها راه رسیدن به آینده‌ای مشترک است.»

پلیس فرانسه در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ در پاریس به تظاهرات مسالمت‌آمیز هزاران الجزایری حمله کرد. مردم الجزایر در تظاهرات خود، خواستار استقلال کشور خود بودند. مورخان می‌گویند که پلیس فرانسه صدها شهروند الجزایری را در تظاهرات مذکور، به قتل رساند و شماری از افراد زخمی را از روی پل به رود «سن» پاریس انداخت که به کشتار سال ۱۹۶۱ پاریس مشهور شد.

این حزب الجزایری تاکید کرد که مسئولان فرانسوی باید به این کشتار تاریخی اعتراف کنند.این حزب که پیشتر حزب حاکم بر الجزایر بود، بیشترین نماینده را در پارلمان کنونی این کشور دارد.

وبگاه فرانسوی «مدیا پارت» متخصص در انتشار تحقیقات، خرداد ماه گذشته در گزارشی فاش کرد که «شارل دوگل» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در جریان کشته شدن مردم الجزایر در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ به دست نیروهای پلیس این کشور بوده؛ اما «موریس پپن» رئیس پلیس پاریس و دیگر وزرای مسئول را در پست‌های خودشان نگاه داشته و آن‌ها را مجازات نکرده است.

رئیس جمهور فرانسه در اکتبر سال ۲۰۲۱ برای اولین بار اعتراف کرد که حدود ۱۲ هزار نفر از شهروندان الجزایر در آن‌ سال‌ها بازداشت شدند و پس کشتار ده‌ها نفر از آن‌ها، جسدشان در رود سن انداخته شد و تعداد زیادی آن‌ها نیز مجروح شدند.

حزب «جبهة التحریر الوطنی» ( الجزایر که بزرگترین حزب در این کشور به شمار می‌رود، از به تزگی از استعمارگری فرانسه در این کشور به شدت انتقاد کرد.

حزب جبهه آزادیبخش ملی الجزایر تاکید دارد که فرانسه باید به خاطر جنایت ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ از الجزایر عذرخواهی کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده