همکاری نظامی ژاپن و استرالیا ضد چین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

همکاری نظامی ژاپن و استرالیا ضد چین

نخست‌وزیران دو کشور استرالیا و ژاپن با امضای قراردادی توافق کردند تا همکاری‌های نظامی را برای مقابله با چین افزایش دهند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 22
کد خبر: ۱۵۵۷۰۷

به گزارش راهبرد معاصر،‌ شبکه الجزیره گزارش کرد که مقام‌های دو کشور استرالیا و ژاپن با امضای قراردادی تحت عنوان یک بسته امنیتی با هدف مقابل با چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه توافق کردند تا اطلاعات بیشتری به اشتراک بگذارند و همکاری نظامی را افزایش دهند.

طبق این گزارش، «آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر استرالیا به همراه «فومیو کیشیدا» همتای ژاپنی خود امروز (شنبه) در نشست سالانه رهبران استرالیا و ژاپن در شهر پرث استرالیا توافق کردند تا روابط امنیتی را تقویت کنند.

آلبانیزی بعنوان بخشی از شراکت نزدیک‌تر، تصریح کرد که ارتش ژاپن به همراه پرسنل نیروی دفاعی استرالیا در شمال استرالیا تمرین نظامی انجام خواهد داد و رزمایش برگزار می‌کند و تبادل اطلاعات بین دو کشور تقویت خواهد شد.

آلبانیزی و کیشیدا در چهارمین نشست خود از زمانیکه آلبانیزی در ماه می به سمت نخست‌وزیری استرالیا برگزیده شد، تصریح کردند که این توافقنامه، بعنوان یک نقشه راه برای همکاری امنیتی برای دهه آینده عمل خواهد کرد.

آلبانیز با تقدیر از آن چه که رسماً «بیانیه مشترک همکاری امنیتی» عنوان شده بود، گفت: «این بیانیه مهم، سیگنال مهمی را به منطقه همسویی راهبردی ما ارسال میکند».

نخست‌وزیر ژاپن نیز در ادامه تصریح کرد که دو کشور برای دستیابی به یک منطقه هند و اقیانوسیه تحت «جو راهبردی بسیار شدید» تلاش کرده‌اند.

طبق این گزارش، کیشیدا تصریح کرد که برای بررسی تمامی گزینه‌های ضروری برای دفاع ملی از جمله «قابلیت‌های ضدحمله» و اطمینان حاصل کردن از افزایش قابل توجه بودجه دفاعی ژاپن برای دستیابی به اهدافش مصمم است.

وی در این خصوص توضیح داد: «من عزم خود ابراز کردم مبنی بر این که تمامی گزینه‌های لازم برای دفاع از کشورمان از جمله قابلیت‌های باصطلاح ضدحمله در نظرگرفته می‌شود و قابلیت دفاعی ژاپن اساساً در ظرف مدت پنج سال آینده تقویت خواهد شد و آنتونی نیز از این مسئله حمایت کرد. از طریق این تجربه، پیوندهایی که ژاپن و استرالیا را به هم پیوند می‌دهد، بسیار قوی‌تر شده است و کشورهای ما به ستون اصلی همکاری بین کشورهای همفکر تبدیل شده است».

طبق گزارش الجزیره، کانبرا و توکیو در واکنش به قدرت نظامی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بر افزایش روابط امنیتی متمرکز شده‌اند. در ماه می، کیشیدا و آلبانیزی خواستار همکاری بر روی یک بیانیه دوجانبه جدید در خصوص همکاری امنیتی شدند.

طبق این گزارش، بیانیه مشترک قبلی، همکاری امنیتی بین ژاپن و استرالیا در حوزه‌هایی چون مبارزه با تروریسم و برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی را تشریح کرده بود. دو کشور در سال ۲۰۱۴، روابط خود را به «مشارکت راهبردی ویژه» ارتقا دادند.

چندی پیش نیز، در ادامه تنش‌های آمریکا و متحدانش با چین بر سر تایوان، مقام‌های ارشد واشنگتن، توکیو و کانبرا در ایالت هاوایی دیدار و علیه چین رایزنی کردند.

اوایل ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) ارتش چین رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در آب‌های نزدیک به جزیره تایوان برگزار کردند که شلیک انواع موشک‌های بالستیک از جمله تمرین‌های این رزمایش‌ها بوده است.

آغاز این رزمایش بزرگ ارتش چین یک روز بعد از پایان سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام شد؛ سفری که خشم و اعتراض مقام‌های پکن را در پی داشت.

ارتش چین به دلیل شلیک‌های موشکی در ۶ منطقه از آب‌های منطقه رزمایش در نزدیکی تایوان، ورود هواپیماها و کشتی‌های غیرنظامی را ممنوع کرده بود.

وزارت دفاع ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که پنج فروند موشک بالستیک «دانگ فنگ» چین در تاریخ چهارم آگوست در داخل منطقه انحصاری اقتصادی آب‌های سرزمینی ژاپن فرود آمدند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده