حمایت عربستان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

حمایت عربستان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی بار دیگر در حمایت از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت اعلام کرد که این تصمیم اوپ پلاس درست بود و ما این تصمیمات را سیاسی نمی‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 21
کد خبر: ۱۶۴۸۵۸

به گزارش راهبرد معاصر، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرد که تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در اکتبر گذشته، در شرایط بحران اوکراین، صحت و درستی خود را برای حمایت از بازار و صنعت نفت ثابت کرد.

 

عبدالعزیز بن سلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و این تصمیم خطرناک و تاسف بار توصیف شد.

 

 به گزارش الخلیج اونلاین، وی در ادامه افزود: همچنین اشاراتی وجود داشت مبنی بر اینکه تصمیم کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس انگیزه سیاسی داشته و ممکن است اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.

 

وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرد:«ما تصمیمات اوپک پلاس را سیاسی نمی‌کنیم و امور سیاسی را خارج از تحلیل‌ها و انتظارات خود از شرایط بازار نگه می‌داریم و تنها بر روی مبانی بازار تمرکز می‌کنیم و این به ما امکان می‌دهد وضعیت را عینی‌تر و واضح تر ارزیابی کنیم و به نوبه خود اعتبار ما را افزایش می‌دهد».

 

عبدالعزیز بن سلمان اعلام کرد:« سیاسی شدن آمارها و پیش‌بینی‌ها و استفاده از آنها برای زیر سؤال بردن اعتبار تصمیم اوپک پلاس و نقش آن در تثبیت بازار، منجر به هیجان مصرف‌کننده، سردرگمی در بازار و همچنین عدم تعادل و تفسیرهای نادرست می‌شود که همه این‌ها به آشفتگی غیرقابل توجیه در بازار کمک می‌کند.

 

وی تصریح کرد: « سیاسی شدن آمار و انتظارات بدون عینیت، نتیجه معکوس دارد و باعث از بین رفتن اعتبار می‌شود».

 

اخیرا «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تصمیم «اوپک‌پلاس» برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز دفاع کرد و گفت: این یک «تصمیم صرفاً اقتصادی» است. تصمیم اوپک‌پلاس جنبه سیاسی ندارد و تصمیم کاهش تولید نفت به‌اتفاق آرا توسط کشورهای عضو اوپک‌پلاس گرفته شده است.

 

اعضای گروه «اوپک‌‌پلاس» 5 اکتبر بر سر کاهش 2درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود، سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به‌نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

 

بسیاری از معتقدان و کارشناسان معتقدند که کاهش تولید نفت اقدامی عامدانه از سوی « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای نادیده گرفتن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا است و این در حالی است که آمریکایی‌ها از این تصمیم اعضای اوپک پلاس سردرگم شده‌اند و شروع به تهدیدهایی مبنی بر بررسی گزینه‌های خود درباره عربستان کرده‌اند.

 

به دنبال تصمیم اوپک پلاس، آمریکا هشدارهایی به عربستان داد و این هشدار با « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا شروع شد که از متقاعد کردن محمد بن سلمان برای افزایش بیشتر تولید نفت ناامید شده است. جو بایدن اعلام کرد گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند. این امر نشان می‌دهد که تصمیم کاهش تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده