پافشاری ایران بر حفظ منافع ملی با وجود جنگ ترکیبی آمریکا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

پافشاری ایران بر حفظ منافع ملی با وجود جنگ ترکیبی آمریکا

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها برای حفظ منافع ملی موضوعات مختلفی را دنبال می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها امیدوارند با جنگ ترکیبی بتوانند ایران را به عقب برانند، ایران نیز در این زمینه در حوزه پدافندی اقداماتی در جنگ ترکیبی انجام داده و نیاز است اقدامات خود را در حوزه آفندی افزایش دهد.
سید مصطفی خوش‌چشم؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۰۶ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 27
کد خبر: ۱۶۵۲۸۳

پافشاری ایران بر حفظ منافع ملی با وجود جنگ ترکیبی آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در آخرین مواضع طرف های مذاکرات رفع تحریم ها، محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، رژیم‌های غربی مدام ادعا می‌کردند برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای بدون بازگشت می‌رسد. ماه ها از مذاکرات گذشته و غرب ساکت است. زیرا دروغ می‌گفتند.


درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام چند ماه است به دلیل زیاده‌خواهی‌ و رویکرد غیرواقع‌بینانه طرف آمریکایی و کارشکنی‌های اروپایی‌ها متوقف شده است، مقام های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند تهران آماده ازسرگیری رایزنی‌ها و به نتیجه رساندن آن است.

آمریکایی ها در عین حال که می دانند زیاده خواه هستند، اما همچنان به مذاکره ادامه می دهند


سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره آخرین اخبار مذاکرات رفع تحریم ها و آنچه میان مسئولان ایرانی و طرف غربی رد و بدل شد، به «راهبرد معاصر» گفت: برخلاف اینکه رابرت مالی و مسئولان آمریکایی بر این موضوع تأکید می کنند ایران زیر میز مذاکره زده، اما واقعیت این است طرف آمریکایی در مذاکراتی که ماه های گذشته انجام شد، راضی به اعطای امتیازات مرتبط و تضامینی نشد که حق ملت ایران است.


وی افزود: آنچه در روند مذاکرات ماه های گذشته باز هم تکرار شد، زیاده خواهی طرف آمریکایی طبق معمول بود. موضوع این است آمریکایی ها در عین حال که می دانند زیاده خواه هستند، اما همچنان به مذاکره ادامه می دهند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم ها برای حفظ منافع ملی موضوعات مختلفی را دنبال می کند که بخشی از آن اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی است.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در این زمینه آمریکایی ها در دو نوبت بهار و پاییز جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداختند تا بتوانند از راه های مختلفی ایران را از دستیابی به حقوق مطالبات خود دور کنند و از آنچه مد نظر داریم کوتاه بیایم. به همین دلیل طرف آمریکایی مذاکره نمی کند و در حال بررسی وضعیت ماست که ببیند آیا ایران دست از خواسته های خود برمی دارد و برای تحمیل مطالباتش بار دیگر به پای میز مذاکره بازگردد.


خوش چشم توضیح داد: آن بخش مذاکره که در شهریور ماه در حد تبادل پیام بود به اندازه ای متوقف شد و در ادامه، بخش های دیگر به وسیله آمریکایی ها با هدف کوتاه مدت تأثیرگذاری بر مواضع ایران در مذاکرات رفع تحریم ها فعال شده است.


کارشناس مسائل بین الملل گفت: تا زمانی که آمریکایی ها با برداشته شدن تحریم موافقت نکنند و تضامین لازم بابت این موضوع و حفظ منافع ملی به ایران ندهند و با بسته شدن پرونده های آژانس موافقت نکنند، توافقی حاصل نمی شود، زیرا از چنین توافقی انتفاع اقتصادی پایدار از برجام برای ما به دست نمی دهد. موضوع مهم این است که همه دعواها بر  سر سه موضوع باقی مانده، اما در موارد اختلافی گرفتن امتیازات به وسیله هرکدام از طرف ها قطعاً به منزله چربیدن منافع آن کشور در مقابل طرف مقابل است؛ بنابراین بحث بر سر نکات بسیار مهمی است که دو طرف برمواضع خود پافشاری می کنند.

تا زمانی که آمریکایی ها با برداشته شدن تحریم موافقت نکنند و تضامین لازم بابت این موضوع و حفظ منافع ملی به ایران ندهند و با بسته شدن پرونده های آژانس موافقت نکنند، توافقی حاصل نمی شود


خوش چشم تصریح کرد: آمریکایی ها امیدوارند با جنگ ترکیبی بتوانند ایران را به عقب برانند، ایران نیز در این زمینه در حوزه پدافندی اقداماتی در جنگ ترکیبی انجام داده و نیاز است اقدامات خود را در حوزه آفندی، یعنی استفاده از مؤلفه های قدرت علیه آمریکا و متحدانش افزایش دهد تا در دستیابی به خواسته های خود موفق شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده