فشار واشنگتن بر تونس برای لغو سفر لاوروف-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

فشار واشنگتن بر تونس برای لغو سفر لاوروف

رسانه‌ها و ناظران سیاسی از فشارهای واشنگتن بر تونس و به تاخیر افتادن سفر وزیر خارجه روسیه به این کشور خبر می‌دهند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 13
کد خبر: ۱۷۲۹۳۱

به گزارش راهبرد معاصر، رسانه‌های تونسی از اقدام مقامات دولت تونس در به تاخیر انداختن سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به این کشور خبر دادند. قرار بود لاوروف پنجم فوریه جاری به تونس سفر کند اما گفته می‌شود به دلیل فشارهای آمریکا، این سفر به تاخیر افتاد.

 

رادیو «ای. اف. ام» تونس به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «مقامات تونس، سفر لاوروف را به تاخیر انداخته‌اند و دلیل این تاخیر را این‌گونه توجیه کرده‌اند که وضعیت امنیتی اجازه انجام این سفر را در زمان کنونی نمی‌دهد».

 

این در حالی است که برخی ناظران سیاسی دلیل این به تاخیرانداختن سفر لاوروف را فشارهای واشنگتن بر «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس می‌دانند و می‌گویند که او تمایل دارد از اردوگاه روسیه دور و در کنار اردوگاه غرب بماند.

 

«نجیب الدزیری» تحلیلگر می‌گوید که سعید، از مماشات با واشنگتن و در پشت آن، صندوق بین المللی پول که تونس تلاش دارد، وام‌های بیشتری را برای حمایت از اقتصاد بیمار خود بگیرد، به دنبال حمایت از منافع تونس است.


اما «زیادة الهانی» روزنامه‌نگار از توجیه تحقیرآمیز دولت تونس در به تأخیر انداختن استقبال از وزیر امور خارجه روسیه، انتقاد کرد و گفت که این غیرمنطقی است که دولت ادعا کند که «توانایی» تامین امنیت مهمانان خود را ندارد.

 

«مراد الزغیدی» از فعالان سیاسی تونس نیز، از «نوسانات غیرقابل درک در مواضع وزارت خارجه تونس» انتقاد می‌کند و می‌گوید که تونس سال گذشته از به لایحه سازمان ملل که الحاق بخشهایی از اوکراین به روسیه را محکوم می‌کرد، رأی ممتنع داد و سپس در لایحه دیگری در سازمان ملل به این محکومیت رأی مثبت داد.

 

وبگاه «آفریقا اینتلیجنس» نیز تایید کرد که سفر لاوروف به تونس که قرار بود در اوایل ماه فوریه برگزار شود، بدون هیچ توضیحی برای مدتی نامشخص به تعویق افتاده است. این دومین بار است که وزیر امور خارجه روسیه مجبور به لغو سفر خود می شود. قرار بود وی در ماه می گذشته نیز به تونس و مغرب سفر کند اما پس از شرکت دو وزیر از این دو کشور در نشست ناتو که در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین بحث می‌شد، این سفر لغو شد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده