رایزنی السودانی با روسای پارلمان‌های عربی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

رایزنی السودانی با روسای پارلمان‌های عربی

نخست وزیر عراق در دیدار با روسای پارلمان های عربی اعلام کرد که بغداد به دنبال برقراری شراکت توسعه محور سازنده و بلند مدت است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 26
کد خبر: ۱۷۴۵۵۷

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در دیدار با رؤسای پارلمان‌های عربی تأکید کرد که عراق با قدرت به سمت استقلال و ثبات پیش می‌رود.

 

«محمد شیاع السودانی» در ضیافت شامی به افتخار هیئت‌های شرکت‌کننده در نشست بین‌المجالس عربی در بغداد، ضمن خوش‌آمدگویی به آنان تأکید کرد که عراق در پی برقراری شراکت توسعه‌محور سازنده و بلندمدت با برادران عرب خود در برابر چالش‌ها و برای تحقق منافع همه ملت‌های عربی است.

 

وی افزود که عراق مرحله دشوار را پشت سر گذاشته و با قدرت به سمت عراق مستقل و باثبات و یکپارچه و شکوفا پیش می‌رود.

 

نشست بین المجالس عربی روز گذشته در بغداد با حضور 18 هیئت پارلمانی عربی از جمله رؤسای 14 کشور برگزار شد.

 

«مرتضی علی حمود الساعدی» نماینده عراقی در کمیسیون «کشاورزی، آب و اهوار» در پارلمان عراق در نامه‌ای به «محمد شیاع السودانی»، از دولت بغداد خواست تا از ترکیه به دلیل خشکاندن رود دجله به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

 

الساعدی در این نامه نوشته است: با توجه به شرایط محیط زیستی و خشکی رود دجله در استان میسان و نواحی آن که از عواقب وخیمی هشدار می‌دهد، اگر اقدامی صورت نگیرد، منابع جانوری و کشاورزی و هورها در خطر مرگ قرار خواهند گرفت و مهاجرت از روستاها و حومه به شهرها افزایش شدیدی خواهد یافت.

 

این نماینده عراقی در ادامه خواستار هیئتی از وزارت منابع آبی و اعلام آماده‌باش به تمامی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه برای پیدا کردن راه‌حلی برای مقابله با این بحران شد و بازبینی در سیاست‌های آبی را ضروری دانست.

 

الساعدی در پایان نامه خود از محمد شیاع السودانی خواست تا یادداشت اعتراضی علیه ترکیه به دلیل «نقض حقوق بشر» و «قطع آب از عراق» به شورای امنیت ارائه دهد.

 

در سال‌های اخیر با افزایش فعالیت‌های سدسازی ترکیه به خصوص ساخت سد "ایلی سو" آب رود دجله به کمتر از نصف رسیده و در برخی مناطق به شکل محسوسی خشک شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده