عمق نفوذ دریایی ایران در آب‌های فرا منطقه‌ای-راهبرد معاصر
توضیحات سردار جلالی درباره تشکیل «فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل نفتی» لایحه عفاف و حجاب آماده ابلاغ برای اجرا است هدیه رهبر انقلاب به یکی از غرفه‌داران نمایشگاه کتاب+ عکس محسن رضایی: در بخش اقتصاد نیاز به تحول جدی داریم سردار سلامی: ملت ما تحریم را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کرد طحان نظیف: مجلس قوی قانونی را تصویب می کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد منتخبان اولویت‌های مجلس دوازدهم را در فراکسیون گام دوم مطرح کردند رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب بازدید کردند+ عکس سردار حسنی آهنگر: عملیات «وعده صادق» بزرگترین پیشران برای نقطه عطف آینده دانست رئیس جمهور قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را ابلاغ کرد رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم دریادار سیاری: تغییر سبک زندگی از برنامه‌های دشمن در حوزه جنگ نرم است وعده صادق، اصلاح‌طلبان و امان نامه رضا پهلوی واکنش مجلس به پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان صعود ۸ پله‌ای دانشگاه شریف در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

عمق نفوذ دریایی ایران در آب‌های فرا منطقه‌ای

حضور ناوگروه ایران در آمریکای لاتین به منزله حضور ایران در آب‌های دوردست است که اکنون از خلیج‌فارس و دریای عمان فراتر رفته و عمق نفوذ دریایی ایران را به آب‌های دوردست رسانده است. به همین دلیل سناتور ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا گفت، ایران به‌شدت در حال تقویت روابط خود با نیمکره غربی به‌وسیله ارتباط با رژیم‌های همفکر در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوباست.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 07
کد خبر: ۱۷۵۳۶۰

عمق نفوذ دریایی ایران در آب‌های فرا منطقه‌ای

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش (ناوگروه ۳۶۰) با عبور از کانال پاناما و پهلوگیری در بندر ریودوژانیروی برزیل نخستین حضور نظامی ایران را در قاره آمریکا رقم زد؛ موضوعی که با واکنش آمریکا مواجه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت: از ادعاهای نیروی دریایی ایران آگاهیم و به نظارت بر تلاش های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی ادامه می دهیم.


همچنین مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه در گفت و گو با فاکس نیوز مدعی شد: حضور رو به رشد ایران در نیمکره غربی نباید تعجب آور باشد، زیرا دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سابقه مماشات و تعامل با حکومت های دیگر را دارد. توانایی تهران برای گسترش حضور نظامی در نیمکره ما زنگ هشدار است، زیرا این کشور به دنبال حمایت از رژیم‌های مارکسیست چپگراست که صلح و ثبات را در سراسر منطقه تضعیف خواهد کرد. 


در رابطه با حضور ناوگروه ایران در آمریکای لاتین بیان چند نکته لازم و ضروری است:

  1. این اقدام به منزله حضور ایران در آب های دوردست است که اکنون از خلیج فارس و دریای عمان فراتر رفته و عمق نفوذ دریایی ایران را به آبهای دوردست رسانده است. به همین دلیل ماریا الویرا سالازار، نماینده ایالت فلوریدا گفت، ایران به شدت در حال تقویت روابط خود با نیمکره غربی به وسیله ارتباط با رژیم های همفکر در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوباست. آنها همچنین به دنبال فرصت گسترش نفوذ در مناطق دیگر هستند؛ تصادفی نیست کشتی های ایرانی تنها یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت از سوی فردی سوسیالیست در برزیل در این کشور پهلو می گیرند.
  2. این اقدام می تواند در آینده در سایر موضوعات همچون تجارت و کالا تکرار شود و یکی از مناسب ترین روش های ممکن برای خنثی سازی تحریم ها باشد، زیرا از سویی ایران دسترسی به بازار جدیدی از کشورها را خواهد داشت و از سوی دیگر بیشتر این کشورها در منطقه آمریکای لاتین گرایش ضدآمریکایی دارند که موقعیت مناسبی برای توسعه روابط در ابعاد مختلف است. در همین رابطه شبکه فاکس نیوز گزارش کرد، حضور نظامی ایران در گذرگاه حیاتی حمل و نقل کشتیرانی پاناما می تواند به تجارت آمریکا آسیب برساند و بازار اقتصاد جهانی را متزلزل کند. ۱۶ درصد از ناوگان کشتیرانی جهان از کانال پاناما عبور می کنند.
  3. حضور کشتی های ایران در برزیل به مثابه شکست آمریکا در برابر ایران است که با وجود تلاش های گسترده نتوانست مانع پهلوگیری ناوگروه ایران شود. به گونه ای که آمریکایی‌ها تلاش بسیاری انجام دادند از این اقدام جلوگیری کنند،‌ اما تنها توانستند مدت کوتاهی پهلوگیری این ناوها را به تأخیر بیندازند و قادر به جلوگیری از رسیدن ناوهای ارتش به مقصد خود نشدند.
  4. این موضوع از دو منظر برای ایران دارای شخصیت و جایگاه جهانی است؛
این اقدام می تواند در آینده در سایر موضوعات همچون تجارت و کالا تکرار شود و یکی از مناسب ترین روش های ممکن برای خنثی سازی تحریم ها باشد


نخست، توانایی ایران در ابعاد فنی در ساخت تجهیزات بومی: ایران اکنون ششمین کشور برتر دارنده صنعت دریایی در جهان و در میان 6 کشور دنیا از نظر قدرت دریایی است که رتبه‌ چهارم را در زمینه کشتی و ناوهای جنگی و نیروی دریایی در اختیار دارد.

 


دوم، انجام عملیات های فراقاره ای به وسیله ایران در آب های دوردست در صورت وجود هرگونه تهدید: این عامل را اینگونه می توان مطرح کرد که ایران بازیگری جهانی در عرصه دریایی و اکنون به میزان قابل توجهی از بازدارندگی دریایی رسیده است.


آمریکایی ها مدعی هستند، اقدام ایران در راستای دورزدن تحریم ها و مسبوق به سابقه است، زیرا ایران با ارسال چندین کشتی نفتکش به ونزوئلا تحریم های آمریکا را دور زده است.


اقدام ایران برای آمریکایی ها از چند منظر نگران کننده است:

الف) ایران به راحتی تحریم ها را دور خواهد زد و این امر به از بین رفتن اثرات تحریم منجر خواهد شد


ب) باتوجه به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه های آینده، این موضوع برای واشنگتن بسیار نگران کننده شده که ایران در مراحل بعدی به ارسال تسلیحات اقدام خواهد کرد. در واقع آمریکایی ها معتقدند، این اقدام همان گونه که در گذشته از نفت شروع شد و اکنون به موضوعات نظامی رسیده است، در آینده می تواند به ارسال تسلیحات نظامی منجر شود.


ج) تاکنون آمریکایی ها در خلیج فارس حضور داشتند و به نوعی کنار ایران بودند، اما اکنون ایران در کنار مرزهای آمریکاست و این از منظر آمریکایی ها تهدید تلقی می شود.

باتوجه به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه های آینده، این موضوع برای واشنگتن بسیار نگران کننده شده که ایران در مراحل بعدی به ارسال تسلیحات اقدام خواهد کرد


د) راهبرد منزوی کردن ایران با اینگونه اقدامات خنثی می شود. آمریکایی ها تاکنون شعار می دادند که به دنبال منزوی کردن ایران هستند و ایران درنهایت در سطح کشورهای همسایه می ماند، اما اکنون ایران در پهنه گسترده ای از مناطق مختلف جهان حضور دارد و همین موضوع برای آمریکایی ها بسیار نگران کننده است.


ارزیابی نهایی

مؤلفه های اقتدار ایران در جهان برای همه بازیگران نمود آشکاری یافته، این نشان دهنده پیشرفت کشورمان در عرصه های قدرت و درحالی است که رسانه های بیگانه با نپرداختن به این وقایع و وارونه سازی آن سعی دارند، پیام های دیگری را به مخاطب القا کنند. همه این موضوعات نشان می دهد سیاست های آمریکا شکست خورده، یک جانبه گرایی این کشور در برخی عرصه ها پایان یافته است و قدرت های دیگری به وجود آمده اند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده