استقبال ماکرون از طرح صلح چین درباره بحران اوکراین-راهبرد معاصر

استقبال ماکرون از طرح صلح چین درباره بحران اوکراین

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد این کشور از طرح صلح چین در خصوص بحران اوکراین استقبال می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 05
کد خبر: ۱۷۸۵۵۵

به گزارش راهبرد معاصر رئیس جمهور فرانسه اذعان کرد که پاریس به تأثیرگذاری چین برای حل بحران اوکراین امید دارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز چهارشنبه اعلام کرد که چین می‌تواند به دلیل روابط خوب با روسیه، در مسئله اوکراین نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور فرانسه، که در چین به سر می‌برد، یادآور شد که چین اخیراً روابط مهم خود با روسیه را مورد تاکید قرار داده است، در نتیجه ممکن است نقش مهمی در این باره (مسئله اوکراین) داشته باشد.

ماکرون در سخنرانی خود تاکید کرد که کشور چین پیش از این بر تعهد خود به منشور سازمان ملل تاکید کرده است، بخشی از این منشور رعایت تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها است.

رئیس جمهور فرانسه این مسئله را موید تلاش چین برای یافتن راهی برای صلح در اوکراین دانست و افزود که پکن با ارائه پیشنهاد سند صلح در اوکراین، پیام روشنی در خصوص آمادگی برای مشارکت در این روند را اعلام کرد.

ماکرون در عین حال یادآور شد که فرانسه کاملاً با طرح صلح چین برای بحران اوکراین موافق نیست اما از آن استقبال می‌کند.

پیش از این نیز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال همکاری سازنده با چین در راستای حل مسائل جهانی است.

علی‌رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) قبل از ورود ماکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند./مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده