استاد لبنانی: شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف، نتیجه بازی قدرتمندانه ایران است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

استاد لبنانی: شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف، نتیجه بازی قدرتمندانه ایران است

یک استاد دانشگاه لبنان شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی را نتیجه رویارویی قدرتمندانه ایران با چالش آمریکا دانست و گفت: در نهایت این ایران است که با اعمال شروط خود به جنگ نفتکش‌ها خاتمه می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 09
کد خبر: ۱۸۷۶۷

به گزارش راهبرد معاصر ، «عادل خلیفه»، استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان و کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «العهد» از دیدگاه خود در مورد ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس و تغییر مواضع کشورهای عربی این حوزه در قبال ایران گفت.

 

خلیفه درباره دلایل مخالفت متحدان آمریکا با پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور در خلیج فارس گفت: وقتی آمریکا پیشنهاد تشکیل ائتلافی نظامی برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز را مطرح کرد منظورش کشاندن کشورهای بیشتری به این بحران بود، اما اروپایی‌ها ترسیدند بخصوص فرانسه و آلمان غیر از انگلیس که معمولا دنباله‌رو آمریکاست و اسرائیل که خیلی برایش مهم است آمریکا به ایران حمله کند.

 

وی افزود: آمریکا می‌خواهد کنترل تنگه هرمز را از ایران بگیرد به این بهانه که جامعه بین المللی خواهان این قضیه است، اما آمریکا که همه تلاش‌های اخیر خود را ناکام می‌بیند مجبور شده به ناتو و کل دنیا متوسل شود تا به ایران فشار آورند و عرب‌ها را هم وادار کرده هزینه حمایت آمریکا از آنها را بدهند.

 

خلیفه درباره اینکه چرا فقط انگلیس و رژیم صهیونیستی پیشنهاد حضور در ائتلاف دریایی آمریکا را پذیرفته اند، گفت: آمریکا نتوانست همه کشورها را با خود همراه کند و این قضیه فقط به انگلیس و اسرائیل محدود شد که دنباله‌روهای سنتی آمریکا هستند و هر یک از این کشورها پیشینه و منافع خاص خود را دارند، در حالی که سایر کشورهای اروپایی نمی‌خواستند پشت سر آمریکا کشیده شوند و می‌خواستند توافق هسته‌ای با ایران و در حاشیه آزادی بین المللی حفظ شود.

 

کارشناس لبنانی درباره اینکه آیا واشنگتن مانع از کنترل ایران بر آبراهه‌ها شده است، گفت: با وجود اینکه ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد و و با وجود همه تهدیدهای آمریکا و تحریم‌هایش اما این کشور نتوانست ایران را از کنترل تنگه هرمز بازدارد بخصوص که معلوم شد هیچ کسی خواهان ورود به جنگ نیست.

 

خلیفه درباره راه حل بحران خلیج فارس گفت: پاسخ ایران به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل طارق توسط انگلیس قاطع و محکم بود اینکه ایران هم یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد و جنگ نفتکش‌ها شروع شد. بهانه انگلیس برای توقیف نفتکش ایران این است که ایران تحریم‌های بین المللی را نقض کرده است اما بر اساس قانون بین المللی انگلیس حق چنین کاری را نداشت.

 

وی پاسخ ایران را حیرت آور توصیف کرد و گفت: ایران کشوری قدرتمند است که همه کشورها را از تنش در منطقه دچار واهمه کرده است در حالی که کسی هم خواهان جنگ نیست بنابراین راه حل‌ بحران روشن است اینکه آمریکا بدون پیش شرط به میز مذاکرات بازگردد.

 

خلیفه در ارزیابی موضع ایران گفت: ایران با تمام قدرت با چالش آمریکا روبرو شد و این امر تاثیر منفی بر قدرت آمریکا در جهان و بخصوص در منطقه خلیج فارس دارد از همین رو برخی کشورهای عربی درصدد تماس با ایران برآمدند و ایران هم می‌گوید که خواهان حضور نیروهای بین المللی در مرزهایش نیست. واشنگتن می‌خواهد ایران را وادار به تسلیم کند اما ایران این را رد می‌کند و به صادرات نفت خود به خارج ادامه می‌دهد و چیزی که بر قدرت ایران افزوده است مخالفت‌های عربی و اروپایی با حضور ناتو است.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار