۱۵۹ دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی در سال ۱۴۰۱-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

۱۵۹ دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت، این سازمان در سال گذشته (۱۴۰۱)، ۱۵۹ دستاورد مهم در رشته‌های گوناگون داشته است.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 13
کد خبر: ۱۸۹۰۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد اسلامی دوشنبه شب در برنامه صف اول تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ سال پر نشاط را با وجود شرایط سخت در کشور تجربه کردیم. اغتشاشات بر خیلی از روند‌ها سایه انداخته بود، اما در سازمان انرژی اتمی سال متفاوتی بود و ۱۵۹ دستاورد مهم در رشته‌های گوناگون داشتیم.

وی گفت: برای ما حائز اهمیت بود که زمان دستیابی به نتایج را تسریع کنیم و زمان تبدیل ایده به محصول کوتاه شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه سامانه‌های پرتو دهی که در حوزه سلامت و امنیت غذایی تأثیرات مهمی در بحث‌های گوناگون معیشت و اقتصاد و امنیت دارد به نتیجه می‌رسیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها تنوع دارد، گفت: سامانه‌ای با ظرفیت ۲۰ تن گاما را افتتاح کردیم و این را با طراحی بومی ارتقا دادیم. هدف گذاری سامانه ۵۰ و ۱۰۰ تن را انجام دادیم و به نتیجه رساندیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش ماکروویو وقت گذاشتیم و تولید کردیم و ۱۰ وز پیش با حضور مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی رونمای شد. همچنین سامانه اشعه ایکس برای عقیم سازی حشرات در حوزه کشاورزی را رونمایی کردیم و توانستیم در تبدیل ایده به محصول همه آن‌ها را به ثمر برسانیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با این سامانه‌ها آفات را از بین برده و از ضایع شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات ما ضایع می‌شود، افزود: پس این مساله اهمیت دارد. مثلاً در بخش صادرات وقتی محصولات را از پرتودهی عبور دهید، کیفیت محصول بالا می‌رود و باعث رونق صادرات می‌شود. پس این هدف گذاری‌ها به بهبود زندگی مردم می‌انجامد.

وی ادامه داد: در بحث پلاسما نیز موفق بوده ایم که در بحث‌های صنعت، اقتصاد، محیط زیست و … موثر است. در این یک سال تجاری سازی این مسائل را پیگیری کردیم.

اسلامی یاداور شد: مثلاً در بحث خشکبار که امروز آفت‌ها برای پسته ما مشکل ایجاد کرده توانستیم به سمت اولین کارخانه در سم زدایی از پسته با پلاسما حرکت کنیم. پس این فناوری پلاسما به کمک اقتصاد مردم آمده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص مساله رادیودارو‌ها نیز گفت: رادیودارو‌ها در بخش تشخیصی عمر چند ۱۰ ساله دارند، اما رادیودارو‌های درمانی چند سال است که وارد چرخه درمانی شده است.

وی گفت: بر اساس آمار یک میلیون بیمار در یکسال از رادیودارو‌ها استفاده کرده‌اند. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده