اهداف سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران چیست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

اهداف سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران چیست؟

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران مقدمه افزایش همگرایی منطقه‌ای و دستیابی دو کشور به توافقات و همکاری‌های هرچه بیشتر است، گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به این نتیجه دست یافته‌اند تنها راه شکست هژمون آمریکا و انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی تقویت رابطه با ایران است.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 17
کد خبر: ۱۸۹۶۲۹

دلیل سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان امروز در تهران از فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی استقبال می کند و پس از دیدار دوجانبه، دو طرف در جمع خبرنگاران نشست خبری خواهند داشت. دیدار با آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از برنامه های دیگر بن فرحان در تهران است.


برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند وزیر امور خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای رئیس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.

به نظر می آید کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان مایل هستند ایران در رأس هرم حفاظت از منطقه باشد


حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره ویژگی های سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران به «راهبرد معاصر» گفت: صرف نظر از احتمال بازگشایی سفارت عربستان در تهران در این سفر، سفر فیصل بن فرحان به ایران از ابعاد مختلفی بسیار مهم است و از نظر سیاسی و امنیتی گشایش های بسیار زیادی برای دو کشور و حتی منطقه ایجاد می کند که بسیار در خور تأمل است.


وی افزود: تردیدی وجود ندارد ایجاد بلوک امنیتی مشترک در حوزه دریایی و برگزاری مانورهای دریایی میان ایران، عربستان و عمان یکی از موضوعات مهمی است که در سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران بررسی می شود، زیرا سعودی ها مایلند با ایران دراین موضوع همکاری نزدیکی داشته باشند.


کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: به نظر می آید کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان مایل هستند ایران در رأس هرم حفاظت از منطقه باشد، هر چند بعد از شکل گیری و تقویت روابط ایران و عربستان و رسیدن روابط ایران با کشورهای منطقه ای به حد تعادل مطلوب، شاهد همکاری های بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیح فارس در مجموعه امنیتی منطقه به ویژه امنیت دریایی برای بومی سازی امنیت خلیج فارس خواهیم بود.


هانی زاده با بیان اینکه اخبار رسیده نشان می دهد وزیر امور خارجه عربستان حامل پیام رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور است، گفت: سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران مقدمه افزایش همگرایی منطقه ای و دستیابی دو کشور ایران و عربستان به توافقات و همکاری های هرچه بیشتر است. ایران و عربستان به اعتبار اینکه دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه هستند، به همکاری بیشتر نیاز دارند تا به دلیل همگرایی بیشتر زمینه کاهش حضور نظامی قدرت های فرامنطقه ای را که هزینه بسیار سنگینی به کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عربستان وارد می کنند، فراهم کنند.

ایران و عربستان به اعتبار اینکه دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه هستند، به همکاری بیشتر نیاز دارند


کارشناس سیاست خارجی معتقد است: حسن روابط ایران و عربستان و همکاری های بیشتر و تمرکز بر حفظ امنیت منطقه به وسیله استفاده از ظرفیت های منطقه ای از جهات مختلفی به نفع تضمین منافع ملت های منطقه است، به همین دلیل سعودی ها دریافته اند در صورت افزایش همکاری، وفاق و تقویت رابطه با ایران می توانند علاوه بر تقویت قدرت خود، از وابستگی به آمریکا و غرب بکاهند و مستقل عمل کنند.


وی توضیح داد: امروز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این نتیجه دست یافته اند تنها راه کاهش و شکست هژمون آمریکا و انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی تقویت رابطه با ایران و بلوک بندی هایی است که تضمین کننده امنیت منطقه باشند. این موضوع محقق نمی شود مگر با همکاری فزاینده با ایران و به همین دلیل بعد از کلید خوردن رابطه دوباره ایران و عربستان شاهد بازگشایی سفارتخانه ها و سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران هستیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار