قرارداد نفتی ۲۷ میلیارد دلاری توتال با عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

قرارداد نفتی ۲۷ میلیارد دلاری توتال با عراق

عراق و توتال فرانسه قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار در زمینه توسعه تولید انرژی امضا کردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۶۹۱

به گزارش راهبرد معاصر، پاتریک پویان، مدیرعامل توتال انرژی و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق امروز دوشنبه قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار در زمینه توسعه تولید انرژی در این کشور امضا کردند.

 

به گزارش رویترز، در سال ۲۰۲۱ با سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری در جنوب عراق، توافقی برای مدت ۲۵ سال به امضا رسید، اما به علت اختلافات درخصوص شروط قرارداد به تاخیر افتاد. در ماه آوریل، دو طرف توافق کردند که پروژه یکپارچه رشد گاز (GGIP) را پیش ببرند که شامل سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری در ۲۵ سال بود.

 

عراق پیش از این بر سهم ۴۰ درصدی خود در این طرح اصرار داشت، اما در آوریل گذشته از موافقتش با کاهش سهم در این طرح به ۳۰ درصد خبر داد و بدین ترتیب این قرارداد دوباره احیا شد.

 

بدین ترتیب کنسرسیومی متشکل از توتال انرژی با سهم ۴۵ درصد، شرکت نفت بصره با ۳۰ درصد و شرکت انرژی قطر با ۲۵ درصد تشکیل شده است.

 

این قرارداد به کنسرسیومی که توتال آن را رهبری می‌کند اجازه ایجاد ۴ طرح نفت، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر را در جنوب عراق و در طول ۲۵ سال می‌دهد.

 

شرکت توتال سابقه طولانی فعالیت در عراق را دارد و ۲۲.۵ درصد سهام میدان نفتی حلفایه در استان میسان و ۱۸ درصد میدان سرسنگ در اقلیم کردستان عراق را دارد. در این راستا، سومین پروژه توتال افزایش تولید نفت از میدان نفتی ارطاوی است که قرار است تولید آن از ۸۵ هزار بشکه به ۲۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

 

بهره برداری از گاز به جای آتش زدن آن همچنین به عراق امکان می‌دهد که پروژه ۳۵ ساله پتروشیمی نبراس را که مدت‌ها پیش با شرکت هلندی شل امضا کرده احیا کند و در مدت ۵ سال درآمد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری برای عراق تأمین کند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار