ابراز نگرانی نمایندگان کنگره آمریکا از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ابراز نگرانی نمایندگان کنگره آمریکا از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

چند تن از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نگرانی خود را از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه، ابراز کردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۶۹۳

به گزارش راهبرد معاصر، تیم کین سناتور دموکرات و باربارا لی نماینده دموکرات کنگره آمریکا، نگرانی خود را از تصمیم دولت بایدن برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین، اعلام کردند.

 

جمعه گذشته، "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا تأیید کرد که واشنگتن مهمات خوشه‌ای را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

 

وی مدعی شد که عرضه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف یک گزینه موقت خواهد بود، در حالی که ایالات متحده تولید گلوله‌های توپخانه را که ذخایر آن در جریان درگیری نظامی اوکراین کاهش یافته است، افزایش می‌دهد. به‌گفته سالیوان، واشنگتن قصد ندارد «اوکراین را بدون سلاح به حال خود رها کند».

 

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایالات متحده تضمین‌های کتبی از اوکراین دریافت کرده است که از مهمات خوشه‌ای "با احتیاط" به‌منظور جلوگیری از خطرات آن برای غیرنظامیان استفاده خواهد شد. به‌گفته وی، اوکراین متعهد شده است که مین‌زدایی بیشتر مناطقی را که قرار است از آنها استفاده شود، انجام دهد.

 

این در حالی است که کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا روز جمعه یادآور شد که در بسته کمکی جدید آماده‌سازی‌شده برای اوکراین، مهمات خوشه‌ای برای توپ‌های 155میلی‌متری، 32 خودروی جنگی پیاده‌نظام بردلی و همین تعداد نفربر زرهی استرایکر گنجانده شده است. به‌گفته وی، ارزش این بسته کمک نظامی 800 میلیون دلار برآورد شده است.

 

سناتور کین در این باره گفت: ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین، می تواند این موضوع را به دیگر کشورها القا کند که کنوانسیون بین المللی برای منع اشاعه تسلیحات را زیر پا بگذارند.

 

وی افزود: این اقدام می تواند چراغ سبزی برای دیگر کشورها برای انجام کارهای متفاوت باشد. اوکراینی ها متعهد شده اند که از این سلاح علیه غیر نظامیان روسی استفاده نمی کنند. با این حال وی از دولت بایدن برای حل و فصل مخاطرات، قدردانی کرد.

 

کریسی هولاهان، نماینده ایالت پنسیلوانیا و از مخالفان ارسال این مهمات به اوکراین گفت: «پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه یک پیروزی مهم برای کشورهای حامی دموکراسی‌ در سراسر جهان است، اما این پیروزی نباید به‌قیمت از دست رفتن ارزش‌های آمریکایی ما و در نتیجه خود دموکراسی به دست آید.»

 

سارا جیکوبز، نماینده ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا نیز به‌نوبه خود یادآور شد که استفاده از مهمات خوشه‌ای می‌تواند به مانعی جدی برای بازسازی اوکراین پس از جنگ تبدیل شود. او به‌همراه هم‌حزبی خود ایلهان عمر، لایحه‌ای را برای ممنوعیت صادرات مهمات خوشه‌ای به‌عنوان کمک نظامی به اوکراین ارائه کردند.

 

وی یادآور شد که تصمیم دولت بایدن برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین به‌عنوان کمک نظامی باعث تعجب وی شده است. به‌گفته وی، این اقدام چه در مرحله استفاده و چه پس از مدتی تلفات قابل‌توجهی را میان مردم غیرنظامی در پی خواهد داشت و علاوه بر این، "آلودگی گسترده اوکراین با بقایای مواد منفجره و مین‌های زمینی" را تشدید خواهد کرد.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد روز شنبه، اعلام کرد که واشنگتن با انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف به‌دلیل فقدان تسلیحات متعارف موافقت کرده است. وی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان. CNN یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین در حال به اتمام رساندن گلوله‌های غیرخوشه‌ای ارسال‌شده هستند و این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با مشکل تولید به‌موقع مهمات مورد نیاز آنها روبه‌رو شده است.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا چنین توجیه کرد: «به همین دلیل من با توصیه وزارت دفاع برای انتقال مهمات خوشه‌ای ـ نه به‌عنوان یک اقدام دائمی، بلکه برای یک دوره انتقالی ـ چنین گلوله‌هایی را تا زمانی که مهمات 155میلی‌متری بیشتری تولید کنیم، موافقت کردم.»

 

در همین حال اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا امروز، شنبه گفت که دلیل اصلی که رئیس جمهور جو بایدن تصمیم گرفته تا مهمات خوشه‌ای که استفاده از آن مورد حمایت اکثر متحدان واشنگتن نیست را به اوکراین ارائه دهد، کمبود ذخایر مهمات نظامی در ایالات متحده است که بایدن نیز تقریباً با صداقت به آن اشاره کرده است.

 

وی گفت: «در حال حاضر به جز بمب‌های خوشه‌ای که از سال 2016 در انبارها نگهداری می‌شوند، چیزی برای ایالات متحده باقی نمانده است - و این دلیل واقعی این تصمیم است. آنها دیگر چیزی برای انتقال به اوکراین ندارند.»

 

براساس این گزارش، گروه های حقوق بشری وآنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پرسش هایی را درباره این تصمیم واشنگتن مطرح و نگرانی خود را اعلام کرده اند.

 

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز معتقد است که تأمین مهمات خوشه‌ای گام دیگری به‌سمت تشدید وخامت اوضاع خواهد بود.

 

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای تأمین مهمات خوشه‌ای برای نیروهای مسلح اوکراین نشانه ناامیدی ایالات متحده است. وی گفت: «مهمات خوشه‌ای یک ژست استیصال است، چنین اقدامی حکایت از آگاهی آمریکا و اقمارش از ناتوانی آنها در برابر روسیه دارد.»

 

آنتونوف افزود که تصمیم کاخ سفید برای انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف، غیرنظامیان در منطقه عملیاتی را برای سال‌های آینده در معرض خطر قرار می‌دهد. در عین حال، به‌گفته این دیپلمات، پمپاژ سلاح به اوکراین بر روند عملیات نظامی روسیه تأثیری نخواهد داشت.

 

استفاده از مهمات و گلوله‌های خوشه‌ای بر اساس کنوانسیون مصوبه اول آگوست سال 2010 که توسط 123 کشور امضا شده است، ممنوع است، البته تنها 110 کشور آن را تصویب کرده‌اند و از بین کشورهای اروپایی که این سند را امضا نکرده‌اند، باید از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، یونان، گرجستان، جمهوری لتونی، لهستان، روسیه، رومانی، صربستان، ترکیه، اوکراین، فنلاند و استونی نام برد، آمریکا نیز این کنوانسیون را امضا نکرده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده