تقویت روابط ایران و چین با افتتاح دفتر اتاق بازرگانی در شانگهای-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تقویت روابط ایران و چین با افتتاح دفتر اتاق بازرگانی در شانگهای

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان اینکه وجود دفتر اتاق مشترک ایران و چین در شانگهای فرصت مغتنمی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: با توجه به اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین در زمینه گسترش روابط تجاری دو کشور انتظار می‌رود دولت سیزدهم امکانات خود را معطوف توسعه و تقویت توان بخش خصوصی برای مراودات تجاری با چین کند.
منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 17
کد خبر: ۱۹۴۶۲۲

فصل تازه روابط ایران و چین با افتتاح دفتر رسمی اتاق بازرگانی در شانگهای

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قریب یک ماه پیش بود مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از افتتاح دفتر رسمی این اتاق در شانگهای در تیرماه و در جریان سفر وزیر اقتصاد به این کشور خبر داد و گفت: تمام مراحل کار برای افتتاح دفتر رسمی اتاق ایران و چین در شانگهای نهایی شده است و همزمان با سفر وزیر اقتصاد به این کشور بهره‌برداری خواهد شد.


گفته می شود این دفتر همزمان حکم نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی را در چین خواهد داشت که می‌تواند گامی مهم در مسیر توسعه صادرات به این کشور باشد. در این راستا رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد با انتشار توییتی از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به چین با هدف حضور در کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.


وی افزود: یک هفته پس از سفر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران برای حضور در کمیسیون مشترک دو کشور وارد پکن شد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز که در چین حضور دارد، درباره روابط با پکن گفت: ‏کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و چین را پس از چهار و نیم سال برگزار کردیم و توافقات سفر آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به پروژه‌های کاملاً مشخص تبدیل شد.


وی افزود: با فضای سازنده کمیسیون، به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

در چین شرکت‌های درجه متوسط ظرفیت بالایی برای روابط تجاری با ایران دارند، ولی شرکت‌های بزرگ با ملاحظاتی رفتار می کنند و بیشتر تمایل دارند پروژه‌های کلان را دنبال کنند


توسعه روابط ایران و چین در راستای توافق 25 ساله در حالی است که چندی پیش هیئتی اقتصادی از استان سین کیانگ به کشورمان سفر کرد و در بازدید از شهرهای مختلف، تفاهم نامه هایی امضا کرد که ازجمله آنها تفاهم نامه همکاری های مشترک استان البرز با بزرگترین شرکت ساختمانی چین (CRIC) برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری بود.

 


منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین درباره افتتاح دفتر رسمی اتاق ایران و چین در شانگهای به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اکنون در چین حضور دارد و در چند روز آینده دفتر اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افتتاح می‌شود. وجود دفتر اتاق مشترک ایران و چین در شانگهای فرصت مغتنمی برای دو کشور است، زیرا شانگهای از شهرهای مهم اقتصادی چین به شمار می‌رود.


وی افزود: مدت‌هاست پیگیری‌های افتتاح دفتر به طول انجامیده که با توجه به اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین در زمینه گسترش روابط تجاری دو کشور انتظار می‌رود در افتتاح دفتر تسریع شود. معتقدم اتاق دفتر مشترک باید علاوه بر شانگهای در دیگر شهرهای مهم چین نیز افتتاح شود تا به افزایش مراودات تجاری دو کشور کمک کند.


رایزن اقتصادی سابق ایران در چین عنوان کرد: نخستین دفتر تجاری که قرار بود افتتاح شود، نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مرحوم عسگر اولادی بود که در زمینه روابط دو کشور گام‌های بلندی برداشت و این روند که سنگ بنای آن گذاشته شده، در دولت سیزدهم ادامه یافته است.


صالح فرد گفت: در چین شرکت‌های درجه متوسط ظرفیت بالایی برای روابط تجاری با ایران دارند، ولی شرکت‌های بزرگ با ملاحظاتی رفتار می کنند و بیشتر تمایل دارند پروژه‌های کلان را دنبال کنند که البته احتیاط آنها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به امضا و اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله یکی از فاکتورهای مهم توجه به بخش خصوصی است و دولت سیزدهم باید امکانات خود را معطوف توسعه و تقویت توان بخش خصوصی برای مراودات تجاری با چین کند. اکنون حدود ۱۵ سال پیش نیست که تجار ایرانی وارد کننده کالاهای مصرفی باشند، بلکه تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند غالب محصولات مصرفی را در داخل کشور تولید کنند و به همین دلیل اکنون در زمینه روابط با چین موضوع صادرات مطرح است.


صالح فرد عنوان کرد: در زمینه ‌های شیلات، کشاورزی، مواد اولیه سنگ معدنی و پتروشیمی می‌توان وارد مراودات تجاری با طرف‌های چینی شد. باید به سمت برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی برویم تا چینی‌ها به عنوان واردکننده به ایران نگاه نکنند و بتوانیم بسیاری از مواد و کالاهای تولیدی خود را که دارای مزیت است به چین صادر کنیم.

در زمینه ‌های شیلات، کشاورزی، مواد اولیه سنگ معدنی و پتروشیمی می‌توان وارد مراودات تجاری با طرف‌های چینی شد


رایزن اقتصادی سابق ایران در چین تأکید کرد: در دولت گذشته به دلیل سیاست غربگرایی تلاش‌های دفتر اتاق مشترک ایران و چین به ورطه نابودی کشیده شد. ما توانسته بودیم در همان دوران ۴۵۰ شرکت چینی را ترغیب کنیم در ایران دفتر تأسیس کنند و کار تجاری می‌کردند، ولی متأسفانه به دلیل سیاست‌های دولت گذشته بسیاری از این شرکت‌ها بازار ایران را ترک کردند. تأسیس اتاق‌های مشترک اقتصادی می‌تواند کمک شایانی به مراودات تجاری دوجانبه کند و باعث جذب مجدد شرکت‌های چینی به بازار ایران شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار