اظهار نگرانی سازمان ملل از تعلیق توافقنامه غلات-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اظهار نگرانی سازمان ملل از تعلیق توافقنامه غلات

معاون دبیرکل سازمان ملل نسبت به تعلیق توافقنامه صادرات غلات میان اوکراین و روسیه اظهار نگرانی و یأس کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 19
کد خبر: ۱۹۵۲۵۷

به گزارش راهبرد معاصر، «امینه محمد» معاون دبیرکل سازمان ملل نسبت به توقف اجرای توافقنامه صادرات غلات از اوکراین و روسیه اظهار ناامیدی کرد.

 

طبق گزارش الجزیره، معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: «از تعلیق توافقنامه صادرات غلات بین اوکراین و روسیه سرخورده هستیم.»

 

امینه محمد با اشاره به عواقب این اتفاق برای دنیا تصریح کرد: «توقف اجرای این توافقنامه اتفاق بسیار بدی برای کشور‌های در حال توسعه است.»

 

او با ابرازی امیدواری برای ازسرگیری مذاکرات به هدف اجرای مجدد توافقنامه غلات گفت: «توافقنامه غلات هزینه زندگی در مناطق درگیری را کاهش داده بود.»

 

پیش از این درپی توقف مشارکت روسیه در توافق غلات، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز از این تصمیم ابراز تأسف کرده و گفته بود: «تصمیم روسیه ضربه‌ای به مردم نیازمند در هر جای دنیا خواهد زد. صد‌ها میلیون نفر با گرسنگی روبه‌رو و مصرف کنندگان با بحران هزینه‌های زندگی مواجه هستند. آن‌ها کسانی هستند که بهای این تصمیم را می‌پردازند.»

 

گوترش افزود: «سازمان ملل همچنان تلاش خواهد کرد دسترسی بلامانع به بازار‌های جهانی برای مواد غذایی و کود‌های شیمیایی از اوکراین و روسیه را تسهیل کند.»

 

روسیه روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد توافق غلات اعتبار خود را از دست داده و بنابراین اجرای آن خاتمه یافته است. بخشی از توافق غلات مربوط به تسهیل صادرات مواد غذایی و کود از روسیه به کشور‌های دیگر بود. روسیه می‌گوید این بخش از قرارداد محقق نشده است و به همین دلیل به همکاری با سازمان ملل در قالب توافق غلات منصرف شده است.

 

توافق غلات سال گذشته امضا شده است و به اوکراین نیز اجازه می‌دهد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند. روسیه می‌گوید بیشتر غلات از اوکراین به کشور‌های ثروتمند فرستاده شده و کشور‌های فقیرتر سهم ناچیزی دریافت کرده‌اند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده